Lakástakarékosság
Az egyik legkitüntettebb cél a az otthonteremtés. Alapvetően a lakás-takarékpénztárak arra szolgálnak, hogy hosszú időn keresztül spórolhasson valaki saját vagy gyermeke otthona megvásárlására, vagy hogy meglévő lakásának felújítására legyen elegendő pénz (ez a takarékosság időtartama alatt többnyire aktuálissá is válik). Példátlanul gyors törvénykezéssel megszüntette azonban a kormány az ehhez a takarékossági formához több mint 20 éven át kapcsolt állami támogatást.
ÚJ LAKÁSTAKARÉK KONSTRUKCIÓK 2019-TŐL
A Fundamenta (erről itt írtunk) és az Aegont átvevő Erste is megjelent új, állami támogatás nélküli konstrukciókkal. Korábban ezt megtette az OTP Lakástakarék is, de ők 2019. november 1-jétől nem kötöttek több szerződést. Majd 2020. október 31-étől az Erste is elhagyta – átmenetileg - a piacot.
2020 novemberétől 2023 márciusáig csak a Fundamenta kínált lakás-takarékpénztári termékeket. (Már állami támogatás nélkül.) 2023 márciusában az OTP Lakástakarék két új konstrukcióval indult el. Erre az Erste Lakstakarék is bejelentette, hogy 2023 májusától ismét kínál lakás-előrtakarékossági termékeket.
A Fundamenta (erről itt írtunk) és az Aegont átvevő Erste is megjelent új, állami támogatás nélküli konstrukciókkal. Korábban ezt megtette az OTP Lakástakarék is, de ők 2019. november 1-jétől nem kötöttek több szerződést. Majd 2020. október 31-étől az Erste is elhagyta – átmenetileg - a piacot.
2020 novemberétől 2023 márciusáig csak a Fundamenta kínált lakás-takarékpénztári termékeket. (Már állami támogatás nélkül.) 2023 márciusában az OTP Lakástakarék két új konstrukcióval indult el. Erre az Erste Lakstakarék is bejelentette, hogy 2023 májusától ismét kínál lakás-előrtakarékossági termékeket.
ILYEN VOLT A LAKÁS-TAKARÉKPÉNZTÁR 2018. OKTÓBER 17-IG
A lényeg az (volt), hogy a lakástakarék ügyfele a megtakarítási időszakban beéri alacsony kamattal annak érdekében, hogy ennek lezárulta után szintén olcsón juthasson hitelhez. A szerződéses összeg, amit lakásvásárlásra az ügyfél kézhez kap havi 5-20 ezer forint félretett pénzből, az ehhez járó állami támogatástól és kamatból (ez 1,5-3 százalék), valamint a lakáscélú kölcsönből (aminek kamata évi fix 3,9-6 százalék kölcsönfajtától és a választott lakástakaréktól függően) áll össze. A törvény garantálJa, hogy a megkötött szerződéseknél az állami támogatás, a betéti- és a hitelkamatok mértéke a megtakarítási idő alatt nem változtatható. Az állami támogatás megszüntetéséig négy lakás-takarékpénztár kínálta termékeit: az Erste Lakás-takarékpénztár, a Fundamenta-Lakáskassza és az OTP Lakástakarékpénztár. Az Aegon Lakástakarékpénztár már 2018. október 1-jétől megszüntette az értékesítést.
A 2018. október 17-étől hatályos (gyakorlatilag egyetlen nap alatt keresztülvitt) 2018. évi LXIII. törvény értelmében a lakás-előtakarékoskodásra újonnan szerződőt állami támogatás már nem illeti meg. A korábban megkötött szerződéseket a szerződésben rögzített feltételek szerint teljesítik. FONTOS még: a törvény hatályba lépését megelőzően kötött lakás-előtakarékossági szerződés megtakarítási idejének meghosszabbítása esetén a meghosszabbított megtakarítási időre nem illeti meg a lakás-előtakarékoskodót, az állami támogatás.
A 2018. OKTÓBER 17-IG KÖTÖTT SZERZŐDÉSEKNÉL
A lakás-takarékpénztári konstrukció lényege az volt, hogy az ügyfelek több éven keresztül előtakarékoskodtak, a befizetésekre az állam 30 százalékos, de legfeljebb évi 72 ezer forintos támogatást adott. Így a maximális állami támogatás havi 20 ezer, azaz évi 240 ezer forintos befizetéssel volt elérhető. (Az EBKM állami támogatással: 4,25 - 12,54% EBKM állami támogatás nélkül: -1,64 - -0,05% volt.)
Az előtakarékoskodás végén pedig nemcsak a kamattal és állami támogatással növelt összeghez juthattak hozzá az ügyfelek, hanem a megtakarításukkal legalább megegyező mértékű lakáskölcsönt is kaphattak. Az állami támogatás feltétele a legalább 4 éves előtakarékoskodás volt, ugyanakkor ez legfeljebb 10 évig járt. Mivel ilyen hosszú távon nehéz volt előre megmondani, hogy pontosan mikor lesz szüksége a szerződőnek a megtakarítására, lehetőség volt áthidaló kölcsön igénylésére, így a megtakarító lejárat előtt is hozzájuthatott a pénzéhez.
A lényeg az (volt), hogy a lakástakarék ügyfele a megtakarítási időszakban beéri alacsony kamattal annak érdekében, hogy ennek lezárulta után szintén olcsón juthasson hitelhez. A szerződéses összeg, amit lakásvásárlásra az ügyfél kézhez kap havi 5-20 ezer forint félretett pénzből, az ehhez járó állami támogatástól és kamatból (ez 1,5-3 százalék), valamint a lakáscélú kölcsönből (aminek kamata évi fix 3,9-6 százalék kölcsönfajtától és a választott lakástakaréktól függően) áll össze. A törvény garantálJa, hogy a megkötött szerződéseknél az állami támogatás, a betéti- és a hitelkamatok mértéke a megtakarítási idő alatt nem változtatható. Az állami támogatás megszüntetéséig négy lakás-takarékpénztár kínálta termékeit: az Erste Lakás-takarékpénztár, a Fundamenta-Lakáskassza és az OTP Lakástakarékpénztár. Az Aegon Lakástakarékpénztár már 2018. október 1-jétől megszüntette az értékesítést.
A 2018. október 17-étől hatályos (gyakorlatilag egyetlen nap alatt keresztülvitt) 2018. évi LXIII. törvény értelmében a lakás-előtakarékoskodásra újonnan szerződőt állami támogatás már nem illeti meg. A korábban megkötött szerződéseket a szerződésben rögzített feltételek szerint teljesítik. FONTOS még: a törvény hatályba lépését megelőzően kötött lakás-előtakarékossági szerződés megtakarítási idejének meghosszabbítása esetén a meghosszabbított megtakarítási időre nem illeti meg a lakás-előtakarékoskodót, az állami támogatás.
A 2018. OKTÓBER 17-IG KÖTÖTT SZERZŐDÉSEKNÉL
A lakás-takarékpénztári konstrukció lényege az volt, hogy az ügyfelek több éven keresztül előtakarékoskodtak, a befizetésekre az állam 30 százalékos, de legfeljebb évi 72 ezer forintos támogatást adott. Így a maximális állami támogatás havi 20 ezer, azaz évi 240 ezer forintos befizetéssel volt elérhető. (Az EBKM állami támogatással: 4,25 - 12,54% EBKM állami támogatás nélkül: -1,64 - -0,05% volt.)
Az előtakarékoskodás végén pedig nemcsak a kamattal és állami támogatással növelt összeghez juthattak hozzá az ügyfelek, hanem a megtakarításukkal legalább megegyező mértékű lakáskölcsönt is kaphattak. Az állami támogatás feltétele a legalább 4 éves előtakarékoskodás volt, ugyanakkor ez legfeljebb 10 évig járt. Mivel ilyen hosszú távon nehéz volt előre megmondani, hogy pontosan mikor lesz szüksége a szerződőnek a megtakarítására, lehetőség volt áthidaló kölcsön igénylésére, így a megtakarító lejárat előtt is hozzájuthatott a pénzéhez.
További cikkek