Keveset tudnak jogaikról a magyar fogyasztók

Visszautasítható a díjemelés, de lépni kell!

2015. június 28. A hatóság megállapodott két telefonos céggel, hogy július elsejei díjemelésüket az ügyfelek nem kötelesek elfogadni. A drágulást azonban csak úgy lehet megúszni, ha az érintettek lépnek, a tapasztalat szerint pedig a magyar fogyasztók sokszor – hiába állna ez egyértelműen az érdekükben – nem mozdulnak. Általában nem is tudják, mit tehetnének.

A Telekom július 1-jétől a havidíjas és a kártyás percdíjait, illetve az sms-ekért felszámított költséget is emeli, számításaink szerint a drágulás körülbelül 5-15 százalék között szóródik. Számos új díjelemet is bevezetnek, illetve a régieket esetenként brutálisan (például kétszeresére) megemelik. A Telenor ugyancsak akkortól a MyTariff kivételével a számlás és a kártyás csomagokat is drágítja (itt 25 százalék feletti áremelést is találtunk). A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) eljárást indított, ami az ügyfelek számára igencsak kedvező kimenetellel zárult.

Az NMHH és a telefoncégek megállapodtak ugyanis abban, hogy hatósági szerződést kötnek. Ennek keretében a Telenor vállalta, hogy sms-ben ad személyre szabott tájékoztatást az ügyfeleinek. Ők ezt követően a társaság bármely ügyfélszolgálati csatornáján jelezhetik, hogy nem fogadják el a drágulást.

A Telekom újabb értesítést küld ki, amiben felhívja a figyelmet: amennyiben az előfizetők a kétoldalú szerződésmódosításra vonatkozó szolgáltatói ajánlat kézhezvételét követő 15 napon belül nyilatkoznak, hogy azt nem fogadják el, az előfizetői szerződések változatlan feltételekkel hatályban maradnak. Az értesítést a számlás (postpaid) előfizetők a 2015. július 1-je után kézhez vett első számlájukon találják meg, míg a Domino (prepaid) előfizetők SMS-ben kapják meg. Mindez nem vonatkozik azokra, akik szerződésüket 2015. május 1-je után, már az új díjak ismeretében kötötték.

 
Magyar fogyasztói gondok
MegnevezésÉrintett (%)
Jogos panasz*29
Késedelmes szállítás15
Kézbesítés elmaradása6
Félrevezető reklámmal találkozott64
Megtévesztő reklám alapján vásárolt22
* áruk vagy szolgáltatások vásárlásakor
Forrás: Eurobarométer 

Alapozhatnak a magyar ügyfelek nemtörődömségére


Érdekes lesz megfigyelni (persze ha kiderül), hogy az érintettek hány százaléka nem veszi a fáradságot, hogy visszautasítsa a díjemelést. A tapasztalat szerint ugyanis a magyar fogyasztók nem túl aktívak ilyen téren (nem volt véletlen, hogy a magánnyugdíjpénztári „államosítás” során úgy alkották meg a szabályokat, hogy a maradásról kellett külön nyilatkozni).

A fogyasztói jogok ismeretét vizsgáló legutóbbi európai kutatás úgy általában is elég siralmas képet mutat. Miközben a magyarok az európai átlaghoz képest több problémával szembesülnek áruk vagy szolgáltatások vásárlása, illetve igénybevétele során, és gyakrabban vásárolnak megtévesztő reklámok hatására, kevésbé ismerik alapvető fogyasztói jogaikat. Szerintünk egyébként ez a két dolog összefügg. Minél tájékozatlanabb és „lustább” a fogyasztók közössége, annál több gonddal szembesülhetnek az egyének.


A kutatás Magyarországra vonatkozó megállapításai:

  • a fogyasztók 35 százaléka nem, vagy helytelenül tudja, hogy jogosult a telefonon, postán vagy interneten keresztül vásárolt termékeket egy megadott időn belül indoklás nélkül visszaküldeni, és a vételárat visszakapni,
  • a fogyasztók 49 százaléka nem, vagy helytelenül tudja, hogy a vásárlást követő két éven belül jogában áll a hibás árut díjmentesen megjavíttatni vagy kicseréltetni,
  • a fogyasztók 76 százaléka nem, vagy helytelenül tudja, hogy nem köteles a kéretlenül kapott termék árát kifizetni, még akkor sem, ha a termékeket nem küldi vissza.
Ha ezt hasznosnak találta, lájkolja és kövesse az azénpénzem facebook oldalát!

Szerző: Az Én Pénzem
Címkék:  , , , , ,

Kapcsolódó anyagok