Villámgyors lett a kötelező kárrendezése

2019. január 15. Már több mint hatvanezren töltötték le okostelefonjukra a kék-sárga baleseti bejelentő egy hete startolt applikációját. Akadt biztosító, amelyik 24 órán belül fizetett is az autósnak az appon keresztül beérkező kárbejelentésre.

Egy hete indították útjára a biztosítók az új digitális e-kárbejelentőt, ami a kék-sárga papíralapú baleseti bejelentő alternatívájaként használható. A Magyar Biztosítók Szövetsége (MABISZ) szerint mind az androidos, mind pedig az iOS platformon napok alatt a legnépszerűbb magyarországi alkalmazássá vált, amit egy hét alatt több mint 62 ezren töltöttek le. Néhányan már használni is kényszerültek: a biztosítókhoz közel ötven balesethez kötődő kárbejelentés érkezett ezen a csatornán.

A Groupama Biztosító közleményben jelezte, hogy az egyik, kisebb koccanáshoz kapcsolódó ügyet 24 órán belül sikerült rendezni, a kártérítés összege az ügyfél számlájára került. A parkolás közben történt kárról több fotót is feltöltött a károsult, amelyek alapján nagyon gyorsan lehetett rendezni az ügyet, nem volt szükség külön szakértői szemlére. A biztosító hangsúlyozta, hogy úgy alakította ki folyamatait, hogy a kék-sárga applikációt használó ügyfelekkel pár órán belül felvegye a kapcsolatot, majd a lehető legrövidebb időn belül megkapják a kártérítés összegét is.

Az applikáció egyszerűbb használata érdekében a biztosítók a következő időszakban küldik ki ügyfeleiknek a QR kódokat, így a szerződéses adatokat majd ennek segítségével be tudják hívni az autósok. Az Allianz Biztosító közleményben adta hírül, hogy a kgfb szerződéssel rendelkező ügyfelei a következő hetekben elektronikusan kapják meg a biztosított gépjármű adatait tartalmazó egyedi QR kódjukat, amit beolvasva az E-kárbejelentő alkalmazásba digitálisan előtölthetik az ügyféladataikat, ezzel is egyszerűsítve a kárbejelentést. A digitálisan beérkező kárbejelentéseket a társaság call centere kiemelten kezeli.

A kgfb piac legnagyobb hazai szereplője kiemelkedő részt vállalt a fejlesztésben. Kisbenedek Péter elnök-vezérigazgató elmondta: mind díjbevétel, mind szerződésszám tekintetében az Allianz piacvezető, így ügyfelei fogják legnagyobb számban használni az új kgfb kárbejelentési csatornát. A társaság kgfb-ből származó díjbevétele 2017-ben meghaladta a 36 milliárd forintot, és így részesedése a teljes piacon közel 25 százalék. 

Jön az újabb verzió is

Az applikáció értékelése az áruházakban 4-es feletti átlagot ért el, a problémamentes felhasználók aránya 99,8 százalék. A MABISZ ugyanakkor folyamatosan értékeli a beérkező észrevételeket, és ezek alapján napokon belül megjelenik az 1.0.1-es verzió. Az eddigi kérdések, megjegyzések nyomán érdemes felhívni a figyelmet az alábbiakra:
  • A MABISZ digitális kárbejelentője az ekar.hu oldalról tölthető le. Figyeljünk oda, hogy az alkalmazás áruházak kínálatából ezt az applikációt töltsük le, mert csak ezzel a bejelentővel vannak összehangolva a magyarországi biztosítók informatikai rendszerei! Keresésnél a kulcsszó: e-kárbejelentő.
  • Az alkalmazás jelenleg két, Magyarországon biztosított gépjárművet érintő káresemény bejelentésére használható. Többes baleset esetén párosával lehet kitölteni. 
  • A papíralapú, kék-sárga nyomtatványt továbbra is mindenki szabadon választhatja a balesetek bejelentéséhez. Az E-kárbejelentő alkalmazás segítségével azonban a káresemény jóval egyszerűbben és gyorsabban bejelenthető, az elküldést követően a biztosítók azonnal megkezdhetik az ügyintézést. Ám azokban az esetekben, amelyekben az E-kárbejelentő alkalmazás valamilyen okból nem használható (pl. külföldi vagy biztosítatlan gépjármű esetén), a hagyományos papír alapú kék-sárga nyomtatványra lesz szükség. 
  • Amennyiben a balesetben érintett másik gépjármű rendszáma ismeretlen, a rendőrségen be kell jelenteni a káreseményt, majd ezt követően a https://mabisz.hu/gepjarmu-karrendezes/ oldalon online lehet megtenni a kárbejelentést. Az E-kárbejelentőt csak két ismert magyar rendszámmal lehet használni. 
  • Az alkalmazás egyelőre nem alkalmas casco károk rögzítésére. 
  • A beküldést követően a bejelentést a rendszer véglegesíti, adatait egyik résztvevő sem módosíthatja. Hibás adat beküldése esetén annak korrigálását az illetékes biztosítótól lehet kérni a kárrendezési eljárás során, vagy a felek kitölthetnek egy teljesen új elektronikus kárbejelentőt. 
  • Az E-kárbejelentő alkalmazás segítségével kitöltött kárbejelentést a felelősként megjelölt fél biztosítójának, ha vitatott a felelősség, mindkét érintett biztosítónak küldi meg a MABISZ. 
  • Ha a bejelentő felek 72 órán belül nem kapnak visszajelzést a biztosítótól, ennek tényét a biztosító részére haladéktalanul jelezni kell, a bejelentő készülékén elmentett bejelentés hagyományos módon történő továbbításával.  
  • A biztosítók a biztosítási dokumentumokon (pl.: díjigazolás, zöldkártya) január elejétől kezdve folyamatosan a QR-kódokat helyezhetnek el, és így küldhetik majd ki azokat ügyfeleiknek. A QR-kód egy kétdimenziós vonalkód, amely a szerződő és a biztosított gépjármű legfontosabb adatait tartalmazza egyszerűen beolvasható formában. Célja a kitöltési folyamat meggyorsítása, használata azonban nem nélkülözhetetlen, a kárbejelentés ennek hiányában is megtehető. 
  • Az alkalmazás jobb felső sarkában található menüben lehetőség nyílik adataink előzetes beolvasására és elmentésére (☰ Menü/ 👤 Személyes adatok/ Gépjármű és szerződés adatok/ Új gépjármű/ 📷 Biztosítási QR kód beolvasása).


Szerző: Az Én Pénzem
Címkék:  , , , , , , , , ,

Kapcsolódó anyagok