Kigyűjtöttük a fontos tudnivalókat

Viharkárok: amikor nem fizet a biztosító

Fotó: Lakatos Péter, MTI
2020. szeptember 3. A tavalyinál 61 százalékkal magasabb összegre rúghat a nyári zivatarok okozta kár az idén. Nem árt tudni, hogy a biztosítók időnként vitatják, valóban lecsapott a vihar, és nekik fizetniük kell. Összeszedtük, ki milyen védelem alapján számíthat a különböző esetekben pénzre, és mik lehetnek a kifogások.

Az elmúlt tíz évben utoljára 2015-ben fizettek ki többet a biztosítók a május 1. és augusztus 31. közötti viharszezon okozta károkra, mint amennyit előreláthatólag az idén fognak – állapította meg adatgyűjtése alapján a Magyar Biztosítók Szövetsége (MABISZ). Mint tudatták, a társaságokhoz ebben a periódusban a tavalyi 96 ezerrel szemben „csak” közel 85 ezer bejelentés érkezett egyéni és társasházak részéről vihar, felhőszakadás, jégverés, tetőbeázás, villámárvíz címén.
Jó tudni, hogy csaknem valamennyi biztosítási szerződés az általános, Ptk-ban meghatározott időnél rövidebb módon, jellemzően 1-2 évben határozza meg az igények elévülését. Ha valaki ezen az időn belül nem terjeszti elő követelését, többé nem érvényesítheti követelését bírósági úton.
A biztosítók az idén a tavalyinál majdnem 12 százalékkal kevesebb esetre 61 százalékkal több pénzt kényszerülhetnek kifizetni. A MABISZ tájékoztatása szerint ugyanis 2019-ben a négy viharos hónap alatt a lakásbiztosítási szerződésekre 4,1 milliárd forintot térítettek a biztosítók, az idén viszont ez az összeg előreláthatólag 6,6 milliárd forintra rúg majd. Ebben az összesítésben ráadásul nincsenek benne a mezőgazdasági károk és az időjárás következtében az ipari létesítményekben, közintézményekben keletkezett rongálódások, de a hét eleji károk sem.
Jöhetnek a különböző kifogások
Nem árt tudni, hogy a biztosítók nem minden vihar által okozott rombolást minősítenek olyan időjárási eseménynek, ami után fizetniük kell. A megkötések között szerepelhet például, hogy a vihar az, amikor a szél sebessége meghaladja az óránként 54 kilométert. Ráadásul csak az számíthatnak valóban kárnak, amit a szerződésenként eltérő határidőn belül (ez általában 2-8 munkanap) bejelentenek.

Vitára vagy visszautasításra lehet számítani
MegnevezésMegjegyzés
Nyitott ablak, kint hagyott tárgyakA kármegelőzés, bizonyos körültekintés elvárt
BeázásEltömődött eresz, karbantartás hiánya kizáró lehet
TetőkárosodásA karbantartást itt is vizsgálják, nagyon régi tetők (kémények) esetén várható kifogás
Villám másodlagos hatásaÁltalában 1000 méteren belül fogadják el vita nélkül, a régi szerződések erre (többnyire ez az elektromos berendezések károsodása) sokszor nem fizetnek
Kerti bútorok, medenceEltérő a biztosítók gyakorlata, sokszor kiegészítő módozatban külön kell ezeket biztosítani
Ismétlődő kárHa valaki korábban jelentett már ugyanolyan kárt, nagy eséllyel számíthat a kötözködésre

Bizonyos károknál a biztosítási szolgáltatás előfeltéte, hogy azt az illetékes hatóságokhoz is be kell jelenteni, és ennek megtörténtét a biztosító részére igazolni. Így például a tűzesetet és robbanást a tűzoltóságnak, a betöréses lopást és a rablást pedig a rendőrségnek is jelezni kell, a lehető legrövidebb időn belül. Amennyiben a kárbejelentés késedelme vagy a szükséges felvilágosítás hiánya miatt a biztosító számára lényeges körülmények kideríthetetlenné válnak, a biztosító nem köteles szolgáltatást teljesíteni.
Mit lehet tenni vita esetén?
Jó tisztában lenni azzal, hogy mikor mit lehet tenni. Erősen problémás lehet például a kidőlő fa által okozott kár. Számos biztosító a kárfelmérés lefolytatására külső, erre szakosodott kárszakértő céget vesz igénybe. Senki sem dörzsölheti azonban lelkesen tenyerét, ha a szakértő magas összeget állapít meg. Ő ugyanis általában nem jogosult a kár jogalapjának és összegének végleges megállapítására, csak javaslatot tesz arra a biztosítónak. Amit az vagy elfogad, vagy nem.

Amiket nem árt tudni
EseményKi, mi térítMegjegyzés
FakidőlésAhol áll(t) a fa, az a felelősségbiztosítás térítA lakásbiztosításoknak általában van felelősségbiztosítási része
Gépjárműre dőlt a faA casco térítA biztosító keresi meg, ki lehet a felelős
Casco híjánA károsultnak kell kideríteni, kinek a felelősségbiztosítása terhére lehet fizettetni
Saját autóra saját faEz önkárnak számít, így csak a casco jöhet szóba
Gépjármű vízkárCasco, de itt felmerülhet az önkormányzat, az állam felelőssége isMinden esetben vizsgálják a kellő körültekintést (pl. látta a nagy tócsát, miért ment bele?)
BármiÉrdemes áttekinteni a szerződéstHa nem egyértelmű, hogy a biztosító mikor fizet, mikor nem, lehet jogorvoslaton gondolkodni (nem az ügyfél tehet a pontatlan fogalmazásról)

Amennyiben az ügyfél nem ért egyet a biztosító döntésével, célszerű a kárügy felülvizsgálatát kérnie, s ha ez eredménytelen, a biztosítónál panaszt tenni. Ez írásban, szóban személyesen vagy akár telefonon is előterjeszthető. Az ügyfélnek mindig egyértelművé kell tennie, hogy az adott esetben panasszal él, mert a jogszabály erre írja elő a pénzügyi szolgáltatók számára a meghatározott határidőn, főszabályként 30 napon belüli válaszadási kötelezettséget.

Ha a panaszra a biztosító nem válaszolt, elutasította, vagy az ügyfél nem fogadja el a választ, fogyasztóvédelmi eljárást kezdeményezhet a Magyar Nemzeti Banknál (MNB), eljárást indíthat az MNB mellett működő Pénzügyi Békéltető Testületnél (PBT), vagy polgári peres keresetet adhat be a bíróságon.

Nézze meg karikatúránkat is!

Ha ezt érdekesnek találta, lájkolja és kövesse az azénpénzem facebook oldalát, és látogassa meg máskor is közvetlenül honlapunkat!


Szerző: Azénpénzem
Címkék:  , , , , , ,

Kapcsolódó anyagok