Van bank, ahol önként fizet az ügyfél

2015. május 13. Évente húsz százalékkal nő a számlát vezetők száma a Magnet Banknál, és szinte az összes ügyfél az interneten intézi bankügyeit. A becsületkasszás lakossági számlavezetésnél az ügyfelek nagyobb része önként fizet a szolgáltatásért. A húszéves fennállását ünneplő Magnet Bank tavaly 256 millió forintos adózott eredményt ért el, nyeresége 10 százalékát pedig – mint 2010 óta minden évben –az ügyfelek oszthatják szét a civilek között.

Jelenleg 35 ezer folyószámlát vezető ügyfele van a Magnet Banknak. A pénzintézet idén ünnepli húszéves fennállását, jogelődje, a HBW Express Takarékszövetkezet 1995-ben alakult meg, és 5 évvel később Magyarországon az elsők között vezette be a netbankos szolgáltatást. Talán ennek is köszönhető, hogy ma az ügyfelek 96 százaléka az interneten intézi átutalásait, és a betéti ügyeleteknél is 90 százalék feletti ez az arány –hangzott el a pénzintézet tegnapi sajtótájékoztatóján.

A takarékszövetkezet 2008-ban a spanyol Caja Navarra takarékpénztár segítségével alakult bankká, majd 2010-ben kezdte meg közösségi banki működését Magnet Bank néven. A menedzsment a korábbi 70 százalékos tulajdonrészét 2013-ban növelte 100 százalékra kivásárolva a Caja Navarra jogutódját, és a bank megvásárolta az olasz Banco Popolare bankcsoport hazai érdekeltségét is. Tavaly év végén pedig megvette a CE Faktor Zrt-t. 2014 végére a Magnet mérlegfőösszege elérte a 104,8 milliárd forintot, az átlagos ROE (sajáttőke-arányos nyereség) pedig az elmúlt húsz évben 10 százalékos volt, a hitel-betét arány átlaga 60 százalék alatt maradt. Adózott eredménye tavaly 256 millió forint volt.

A Magnet honosította meg az úgynevezett értékalapú banki modellt Magyarországon – mondta Fáy Zsolt, az igazgatóság elnöke, a bank egyik fő tulajdonosa. A modell lényege, hogy az üzletpolitika középpontjában a fenntarthatóság áll, a piaci szereplők (betétesek, tulajdonos és hitelesek) egymással kapcsolatban vannak, és közösségi érdekek mentén hoznak döntéseket. Az elmúlt öt évben évente 20 százalékkal nőtt a folyószámlát vezetők száma.

A menedzsment szerint az értékalapú bankolás ötven-százezer ügyfelet érdekelhet. A bank a költségszintet alacsonyan tartja, a fiókok száma kevés. Ennek – és a mérséklet profitabilitási elvárásnak is – köszönhető, hogy vonzó termékeket kínálnak az ügyfeleknek. Alapvetően lakossági betétekből akarnak kis- és középvállalatokat (kkv) finanszírozni, valamint civil szervezetek számára hitelt nyújtani. (A lakosságnak azonban egyelőre nem nyújtanak hitelt). A mentor betét esetében például a betétes kiválaszthatja, hogy melyik hitelfelvevőt kívánja támogatni, a szféra betétnél pedig a hitelcélt támogathatja.

Lehetőség van „Becsületkasszás lakossági számlavezetésre” is. Itt az ügyfél dönthet arról, hogy nulla és ezer forint között mekkora havidíjat fizet. Ezt a szolgáltatást választók 65 százaléka nem a nulla forintot választja –mondta Fáy Zsolt. Így átlagosan havi 300 forint körüli összeg folyik be. (A Magnet egyébként honlapján jelzi, hogy számára 537 forintos költséget jelent egy számla.) A bank 2010. óta nyereségének 10 százalékát a Közösségi Adományozási Program (KAP) keretében a civil szervezeteknek ajánlja fel úgy, hogy a pénz elosztásáról az ügyfelek döntenek. Eddig összesen 150,5 millió forint támogatást osztottak szét. A bank idén is több újszerű projektet indít. Így létrehoznak egy olyan transzparens számlát, amely a civil szervezetek számára teszi lehetővé, hogy egy internetes felületen megjelenjen a teljes számlaforgalmuk. Ezzel nő az átláthatóságuk, ami növeli a támogatási kedvet. Erre nagyon nagy a kereslet – mondta Pozsonyi Gábor vezérigazgató-helyettes.

A bank a családon belüli erőszak ellen is fellép. A Nőként a Nőkért kampány keretében május 15-től húszezer forintot juttat a NANE egyesületnek minden olyan új vállalkozói számla megnyitása után, ahol a vállalkozás női tisztségviselővel vagy női tulajdonossal rendelkezik.

Szerző: Az Én Pénzem
Címkék:  , ,

Kapcsolódó anyagok