Útdíjak: kilencmilliárdot húztak ki pluszban a zsebünkből

Fotó: Kovács Attila, MTI
2016. január 3. A tavalyi autópálya-őrület szerencsére az idén nincs, a matricák vételi lehetőségei sem okozhatnak hisztériát. Nem csak azért nem, mert közben kiépült a rendszer, hanem mert a 2015-ben beszerzett matricák január végéig jók. Már mérleget is lehet vonni: a változások következményeként tavaly 8,8 milliárddal többet költöttünk autópálya-díjra, mint egy évvel korábban. Az idén „csak” két új, kisebb szakasz vált díjassá.

Egy éve mi is foglalkoztunk vele, hogy erős felháborodás és sok, a bevezetést követő döccenő mellett lettek fizetősek a nagyvárosokat elkerülő és a Budapestre bevezető autópálya szakaszok. A változást csak némileg enyhítette a megyei matricák bevezetése – ami valóban sokaknak jelenthetett megtakarítást.  De az is némi időbe telt, amíg tisztázódott, hogy ezek a megyékben található utolsó vagy a szomszédos megyék első lejárójáig érvényesek – merthogy a lejárók nem a közigazgatási határokra épültek. Ez  leglátványosabban a balatoni forgalmat érintette, ahol ezen múlt, hogy Budapest felől érkezve három vagy négy matricára van szükség. Veszprémet ugyanis csak pár kilométeren szeli át az M7-es autópálya, és csak egy lejáró esik ebbe a megyébe.

A Szlovákiába utazók számára lehet érdekes, hogy január 1-jétől a szomszédos országban is bevezetik az elektronikus matricát. Ezek továbbra is az eddigi eladási helyszíneken, tehát elsősorban benzinkutakon, postahivatalokban és a határátkelőknél elhelyezett automatákban lesznek megvásárolhatóak, de megvehetők az interneten és letölthető okostelefon-alkalmazások segítségével is. Ellenőrzéskor nem kell megmutatni a vásárlásról szóló elismervényt, az autópálya-társaság ugyanis a gépkocsi rendszámának és a központi nyilvántartásban szereplő adatok az összevetésével ellenőrzi, a díjfizetést. A díjak változatlanok.

A Vajdaságba
utazókat érdekelheti, hogy bár déli szomszédunknál kapus rendszer van érvényben, a Horgos melletti fizetőkapuk még mindig nem épültek meg. Ez a pályaszakasz – noha a díj elvileg 3 euró - egy ideig még gyakorlatilag díjtalanul használható.
Az idén nincsenek jelentős változások, mindössze két újonnan elkészült útszakasszal nőttek a fizetős pályák. Ezek az M43 Makó és a román határ közötti, valamint az M85 új Győr és Csorna közötti szakasza. A még voltaképpen félkész győri elkerülő keleti része, és a csornai elkerülő első üteme egyelőre ingyenes marad.

A tavaly megvett megyei matricák január 31-ig érvényesek, ezért mindenkinek van ideje átgondolni az egy éves használat tapasztalatait, és dönteni, hogy milyen matricákat vesz 2016-ban. Erre azért is érdemes figyelmet fordítani, mert a mozgásukban korlátozottaknak és azoknak, akik legalább négy gyerek után kapnak családi pótlékot a 7 személy szállításánál többre alkalmas járműhöz sem kell a drágább D2-es matricát megvenniük, elegendő számukra is a „normál” D1-es címke. Ők így 10 naposért 5950 forint helyett 2975, haviért 9560 forint helyett 4780-at, egy megyeiért pedig 10 ezer forint helyett ötezret fizetnek (eddig bizonyos kategóriákban visszatérítésre volt mód).

Fontos:
a jogosultságot megalapozó adatokat a közlekedési igazgatási hatóságnál be kell jelenteni
, erre a kormányablakoknál, illetve az elektronikus ügyfélkapun keresztül van mód.


A szezonális forgalomra hatott leginkább?


Tavaly összesen 55 milliárd forintot költöttünk az autópályákon való autózásra – tudta meg az Origo a Nemzeti Údíjfizetési Szolgáltatótól (NÚSZ). A különböző matricák használatában bekövetkezett változás alapján kiszámoltuk: a változások következményeként tavaly 8,8 milliárddal többet költöttünk autópálya-díjra, mint egy évvel korábban.

Havi matricából 23 százalékkal kevesebbet vettek, mint egy évvel korábban, kalkulációnk szerint így 11,3 milliárd helyett folyhatott be a 9,2 milliárd. Vélhetőleg ezeket váltották le leginkább a megyei matricákkal, amelyekből 7,3 milliárdnyit vettek. Ez arra utal, hogy a megyei matricát elsősorban nem a hivatásforgalomban részt vevők vették igénybe – ahogy ezt várni lehetett volna -, hanem inkább a szezonális forgalom számára volt kedvező. Ezt támasztja alá az is, hogy 27 százalékkal több éves matricát vettek az autósok (9,1 millárd helyett 12,6 milliárdért). Vélhetőleg tehát a korábban ingyenes szakaszokat ország szerte használók egy része törődött bele az új helyzetbe.

De nyilvánvalóan messze nem mindenki. Ahogy Wittinghoff Tamás, Budaörs polgármestere tavaly decemberben Fónagy János államtitkárnak írt levelében kitért rá, Budaörs forgalma a megyei matricarendszer bevezetése óta jelentősen nőtt. A polgármester szerint jelentősen romlott a város légszennyezettsége, és a kisebb forgalomra tervezett utak állapota is. Ezek kátyúkkal lettek tele a sok autó miatt, amik a városon keresztül akarják elkerülni a fizetős utakat. Budaörs önkormányzatának mérései szerint például novemberben az 1-es főút forgalma 10–20 százalékkal emelkedett. 

Minimális mértékben emelkedett a bliccelők száma. A NÚSZ szerint ez elsősorban annak köszönhető, hogy az M5-ös autópályán is üzembe helyezték a fix kamerás ellenőrzést.  A NÚSZ-nak nincs lehetősége méltányosság gyakorlására – válaszolták a cégnél az Origo felvetésére, hogy akadnak, akik akaratlanul tévednek rá a fizetős szakaszokra. Ezért azt tanácsolják, hogy akivel ez történik, és van okostelefonja, adja át az utastársának, aki néhány kattintással SMS-ben vagy mobilalkalmazáson keresztül meg tudja vásárolni a matricát.

Szerző: Lenkei Gábor
Címkék:  , , , ,

Kapcsolódó anyagok