Sokan nem hagytak fel az „aprópénz” gyűjtögetésével

Újraindult a kamatlavina

2013. november 7. Csak átmenetinek bizonyult a betéti kamatok zuhanásának megtorpanása. Ebben a hónapban tömegessé vált a kamatvágás, szinte egyetlen olyan bank sem akad, ahol ne csökkentettek volna. Már most is látszik, hogy ez a folyamat nem is áll meg.

Nemrégiben kicsit megnyugodhattak a betétesek, mert néhány hétre megállt a kamatok esése. Nem sokáig tartott azonban a csend, sőt, mintha még a korábbi megtorpanást is most próbálnák bepótolni a bankok (a legfrissebb ajánlatokat itt kalkulálhatja). Szinte lavinaként zúdultak ismét lefelé a kamatok. Az Erste november 5-étől jelentősen, 0,5-0,7 százalékponttal mérsékelt. Ráadásul a 30 milliónál nagyobb megtakarítással rendelkezőknél ennek a kétszeresével is csökkentett. A bank mostani lépése előtt azonban utoljára fél éve változtatott ezeken a kamatokon. A CIB november 4-étől 0,4 százalékponttal vágott az akciós betétek kamatán. A november 1-jétől Sberbank névre hallgató Volksbank hétfőtől 0,3-0,4 százalékpontot vágott a lekötött betétek kamatán, egyedül a 3 hónapra fizetett kamatokat hagyta érintetlenül.  A bank egyébként az elmúlt félévben nem változtatott ezeken az ajánlatain. Az akciós kamatokat most sem módosította. (A cikk a rendszeres megtakarítás rovat része.)

Az FHB november 4-étől 0,25 százalékponttal vitte lejjebb az új és korábban bankban lévő pénzre adott, akciós kamatokat. A normál lekötésnél 0,05-0,2 százalékponttal mérsékelt. A K&H a 6 és 12 hónapra lekötött betétek kamatát 0,2 százalékponttal csökkentette november 4-étől. A bank egy új akciós kamattal is megjelent a bankban hozott új pénzre. Viszont a 90 napos páratlan betét csak a biztos tartalék megtakarítási számlán köthető le.

A Citibank október végétől változatlanul hagyta az új pénzre adott akciós kamatot. A bank az eddig is nála tartott pénzre viszont 0,2-0,4 százalékkal kevesebbet fizet. Kifejezetten „bünteti” a pénzintézet a fiókba járást, vagy ha banki ügyintézőt akár telefonon is igénybe vesz az ügyfél a pénz lekötésekor. Az egyébként sem túl vonzó kamatok ugyanis csak az online lekötésre járnak, a fiókban vagy telefonon lekötött betétekre mindössze 0,1 százalék kamatot ad a bank minden időtávra. Az MKB október 22-étől 0,2 százalékponttal csökkentette a normál és akciós lekötött betétek kamatát.  Az OTP az akciós (Bizalom, Bizalom extra és Direkt) betétek kamatát a jegybanki csökkentés mértékével, 0,2 százalékponttal vitte lejjebb november 1-jével.

Az apránként takarékoskodók körében egyre népszerűbbé válnak a befektetési jegyek (a betéti mellett szinte minden bank kínál ilyen konstrukciót is). Az értékpapírban takarékoskodók száma 10 százalékkal nőtt a K&H-nál, a félretett összegnél pedig 15 százalékos a bővülés. Mindez – hangsúlyozták a banknál – nem a betéti megtakarítási számla rovására következett be. Az OTP-nél az állandó értékpapír vételi megbízások terjedéséről beszéltek. A szolgáltatás indulása óta több mint 40 ezer megbízás adtak ügyfeleik
Az AXA október 21-től átalakította a betétek kamatozását.  Már 100 ezer forinttól 50 millióig ugyanazt a kamatot kapja az ügyfél, összegtől függetlenül. Ennek köszönhetően az új pénzre adott kamatokat 0,25-1 százalékponttal csökkentette a bank a magasabb összegeknél, 500 ezer forint alatt azonban emelt. A már bankban lévő megtakarításoknál vegyes a kép: van itt emelés, változatlan kamatok és csökkentés is, összegtől és futamidőtől függően. A Budapest Bank október 31-átől 0,2-0,25 százalékponttal mérsékelte a lekötött betéti kamatokat.

Bukások látra, tétre és befutóra is


A tartós betéti számlán (tbsz) elérhető kamatok is mélyrepülésre váltottak. A Sopron Bank Zsiráfja sem maradt sokáig annyira vonzó, a hitelintézet öt százalék közeléből vitte a kamatot a jelenlegi szintre (a friss tbsz ajánlatokat itt találja). A folyószámlákon tartott pénz sem hoz már szinte semmit, egyre több banknál bukkan fel a nulla százalékos látra szóló kamat (a számlákra fizetett kamatokat  itt nézheti meg). November 20-ától pedig a Citibank Takarékja még a jelenleginél is kevesebbet hoz majd. A K&H a Biztos Tartalék kamatát nyesi tovább november 15-étől. Nem meglepő módon ugyanis a rendszeres megtakarítások is alaposan megsínylik a mostani nagyon alacsony kamatkörnyezetet (ezekről a számlákról itt tájékozódhat).

Ilyen körülmények között különösen meglepő, hogy sokan nem hagytak fel az „aprópénz” gyűjtögetésével. Az egykor legkedveltebb Malacperselyben – tudta meg az Azénpénzem.hu a CIB-nél – 2013-ra a megtakarítások összege a két évvel korábbihoz képest átlagosan 25 százalékkal nőtt. A konstrukció „fénykorában”, 2011-ben a bank mintegy 103 ezer megnyitott számlát tartott nyilván, mostanra azonban az állomány már meghaladja a 140 ezer darabot, ami 36 százalékos bővülés. Portálunk érdeklődésére a K&H-nál is azt mondták: a megtakarítási számlákon nem érződik jelentős mértékben a kamatvágások hatása. A megtakarítók száma itt csökkent ugyan, de mindössze két százalék morzsolódott le.


Címkék:  , , , , , ,

Kapcsolódó anyagok

Most okozzák a kátyúk a legtöbb balesetet
2020. január 23. A kátyú okozta károk 60-70 százaléka jellemzően az első negyedévben történik a kátyúbiztosítást kínáló társaságok tapasztalatai szerint. Az ilyen jellegű balesetek minden autósnak potenciális kockázatot jelentenek, ezért a Magyar Biztosítók Szövetsége (MABISZ) szerint érdemes biztosítással felkészülni a váratlan esetekre.


A téli fagyok súlyosan meg tudják rongálni a közutakat, ezért most kezdődik csak az igazi „kátyúszezon”. Az úthibák javítása általában tavasszal kezdődik meg, gyakran nyár elejéig is elhúzódik, addig viszont számtalan autót tesznek tönkre minden évben.

A kátyúk okozta leggyakoribb kár a defekt, illetve a felni sérülése, de előfordul futómű-károsodás is sőt, akár balesetet, személyi sérülést is okozhat a kátyú. Az átlagos kárösszeg pár tízezer forint, azonban a futóműben okozott kár akár a többszázezret is elérheti – áll a MABISZ közleményében.

Bizonyíték kell

Fontos tudni, hogy bár az utak állapotáért az út fenntartója felel, azonban a káreseményt mindig a kárt szenvedett autósnak kell bizonyítania. A kátyús balesetekhez akkor is érdemes rendőrt hívni, ha nem történt személyi sérülés, mivel a hatósági jegyzőkönyv fontos dokumentum lehet a bizonyítási eljárás során. Az esetet mindig alaposan dokumentáljuk: készüljön több irányból is fénykép a kátyúról, az autóról, a helyszínről és jól láthatóan a keletkezett sérülésről. Ha a balesetet más is látta, érdemes feljegyezni a tanú vagy tanúk elérhetőségét.

A bejelentéssel a károsultnak a közút fenntartójához kell fordulnia. A bejelentésnél közölni kell az esemény idejét, pontos helyét, valamint, hogy milyen körülmények között történt a baleset. A bejelentéshez csatolni kell a helyszínen készült hatósági jegyzőkönyvet, valamint a fényképfelvételeket, tanúnyilatkozatokat, továbbá – amennyiben rendelkezik vele – a kár összegét igazoló javítási számlát. A kár pontos összegének tanúsításához feltétlenül kérjünk számlát a gépjármű javítási munkálatairól, és őrizzük is meg a procedúra befejezéséig, továbbá érdemes lehet az esetlegesen kicserélt alkatrészeket is megtartani.

Ha több gépjármű is károsodott, azokat külön-külön is be kell jelenteni, az autók sérüléseit ugyanis egyenként számolják el. Személyi sérülés esetén az orvosi dokumentációt is be kell mutatni. A bejelentéshez ne felejtsük el csatolni a forgalmi engedélyről készített másolatot! Szükség esetén hiánypótlásra is felszólíthatják a bejelentőt, ezért érdemes e-mail címünket is megadni.

A biztosítónak is kell a bizonyíték

Kátyúkár biztosítás esetén nem az útkezelő, hanem a saját biztosítónk felé jelenthetjük be a kárt. A biztosító kifizeti a kártérítést, majd utólag rendezi azt az illetékes közútkezelővel. Itt is rendkívül fontos a részletes dokumentáció, ennek hiányában ugyanis a biztosító sem tud fizetni. Mint ahogy akkor sem, ha a megengedettnél gyorsabban hajtott az autós, vagy figyelmeztető tábla jelezte az úthibát.

Kátyúbiztosítást jelenleg önállóan, illetve kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás (kgfb) vagy casco mellé kiegészítő biztosításként köthetnek az autósok, akár évi 2-3 ezer forintért. A kátyúkár biztosítást az hívta életre, hogy az ilyen károk átlagos összege 20 ezer forint körüli, a casco biztosítások önrésze pedig ettől jellemzően magasabb.

ÚtszakaszKezelőBejelentés

Településeket összekötő utak, autópályákMagyar Közút Zrt.elektronikusan (https://internet.kozut.hu/ugyfelszolgalat/karigeny-bejelentes/gepjarmu-kar/); postai úton (Magyar Közút Nonprofit Zrt. Kárigénykezelő osztály, 1024 Budapest, Fényes Elek u. 7-13.); e-mailen: karigenykezeles@kozut.hu
Lakott területen belüli útszakaszokilletékes önkormányzatszemélyesen; e-mailen
Budapest fő- és tömegközlekedési útvonalaiBudapest Közút Zrt.személyesen az ügyfélszolgálaton (Budapest, XI. kerület, Bánk bán utca 8-12.); e-mailen a karrendezes@budapestkozut.hu címen, kitöltött "Kátyúkár bejelentő lap" csatolásával
Egyes biztosítóknál létezik olyan szolgáltatás is, amely a kár – meghatározott limitig történő – megtérítése mellett egyfajta jogsegély-szolgáltatást is nyújt, eljár az út kezelőjénél a biztosítási limitet meghaladó kártérítés megfizetése ügyében.