Újra sms-ben támadnak a csalók

2024. március 22. Az OTP Bank arra figyelmezteti az ügyfeleit, hogy a napokban jelentősen megemelkedett az sms-es csalások száma. A bűnözők az ügyfelek adataira utaznak, hogy azok segítségével ellopják a pénzüket.

Az elmúlt időszakban jelentősen megemelkedett a „smishing”-nek nevezett csalás, amikor a támadók sms segítségével próbálnak megszerezni személyes, pénzügyi vagy biztonsági adatokat – figyelmeztette ügyfeleit az OTP Bank.

A támadók úgy tesznek, mintha egy bank, kártyakibocsátó, futárszolgálat, közműszolgáltató vagy valamilyen egyéb szolgáltató képviseletében jelentkeznének. Az üzenet arra kéri a címzettet – általában sürgető módon –, hogy nyisson meg egy weboldalra vezető hivatkozást, telepítsen egy alkalmazást, vagy hívjon fel egy telefonszámot például a fiókja ellenőrzése, frissítése vagy újraaktiválása érdekében.  

A hivatkozás hamis weboldalra mutat, a telefonszámon pedig egy csaló jelentkezik, aki az adott cég munkatársának adja ki magát. Célja olyan információk megszerzése, amelyek segítségével aztán ellophatják a pénzét. 

Ezek a jelek keltsenek gyanút!

  • Az üzenetben gyakran ékezetek nélküli szavak szerepelnek, vagy helyesírási hibák fordulnak elő, esetleg rossz magyarsággal, helytelenül van megfogalmazva. 
  • Az üzenetben szereplő link nem egy létező, ismert szolgáltató vagy webáruház webcíme, hanem általában egy ismeretlen, betűkből és számokból kombinált hivatkozás. 
  • Korábban a banktól (vagy szolgáltatótól) kapott SMS-ek egy másik telefonszámról érkeztek. 
  • Az üzenetben olyan szerkesztést vagy megszólítást használnak, amely eltér a korábban a banktól (vagy szolgáltatótól) kapott SMS-ekben használttól, nem pontos a küldő megnevezése. 
  • Az üzenet úgy van megfogalmazva, hogy sürgető legyen. Akár nyereményjátékot hirdet, vagy arra utal, hogy csak a link megnyitásával teljesül az SMS-ben jelzett szolgáltatás. 

Ne adjuk ki az adatainkat!

Mint korábban megírtuk,  viharos sebességgel nő a bankkártyás csalások és pénzügy visszaélések száma és mértéke. A bankok a csalások egyre nagyobb hányadát előzik már meg, ha kell, letiltják a bankkártyát, de így is egyre nő az ügyfeleket ért kár. Mivel az infrastruktúra egyre védettebb, a csalók pszichológiai manipulációval támadnak, így mi magunk nyújtjuk át tálcán a pénzünket, vagy adjuk meg az adatainkat a pénzünk megszerzéséhez.

Ma már tudományos módszerekkel vizsgálják a pénzügyi visszaélések megelőzési lehetőségeit az ELTE-n az OTP Bank közreműködésével létrejött biztonsági kutatási és fejlesztési laborban. Az eredményeket a bank is beépíti a fejlesztéseibe. Bucsek Gábor, az OTP Bank Informatika és Bankbiztonsági Igazgatóságának ügyvezető igazgatója szerint a kiberbiztonság fontosságát nem lehet túlbecsülni. Jelenleg az összkár felét fogja meg a bank, a sikeres védelemről az érintett ügyfél nem is értesül – írtuk meg két hete.

Szerző: L.J.
Címkék:  , , , , , , , , , ,

Kapcsolódó anyagok