Különleges biztonsági előírásokat fektetnek le

Új bankkártyás szabályok jönnek!

Csak egy érintés
Fotó: MasterCard
2017. október 2. Terjed az érintéses és a mobilkártya, de számos más változás (nem banki szereplők belépése) is várható. A bankkártyások között nagyon sokan rettegnek attól, hogy mindez egyre erősebb biztonsági kockázatot is hordoz. Egy már benyújtott törvénymódosítás az ő félelmeiket is jócskán csökkentheti.

A kártyapótlás díja legfeljebb a pótlással összefüggésben ténylegesen és közvetlenül felmerülő költség lehet – írják elő abban a módosítási javaslatban, amelyet már benyújtottak a parlamenthez. Nagyobb összeg tehát nem hárítható át az ügyfélre. A bankok jelenleg a kártya elvesztése vagy ellopása esetén nem egységes gyakorlatot folytatnak. A többség (ha belegondolunk, meglepő módon, hiszen ez a bankot is védő biztonsági intézkedés) külön sarcolja a plasztik letiltását.

Eltűnt, ellopott kártyák költségei* (forint)
BankLetiltásPótlás
Budapest29904990
CIB0**1255, 1820
Erste4900, 13500
FHB1166, 117241930, 3696
K&H137771903
MKB1090, 10900
OTP1816, 61011816, 3637
Unicredit2500, 10000
Raiffeisen1218, 12254
*ahol két díj van, ott az alacsonyabb az elektronikus, a magasabb a dombornyomott normál (nem presztizs) plasztikra vonatkozik. A költségek számlacsomagtól függően is eltérhetnek. Helyenként az sem mindegy, mikor kötötték a kártyaszerződés
*ha nem a bank kezdeményezte

Az új szabályokkal bővítik azon esetek körét, amikor az elveszett vagy ellopott kártya miatti károkból egyetlen fillért sem terhelhetnek az ügyfelekre. A jelenlegi előírások szerint a tiltást megelőzően negyvenötezer forintnak megfelelő összeg mértékéig a kártyabirtokosnak kell viselnie a kárt. A jövőben ez alól is mentesülhet a kártyabirtokos, ha a lopást a használat előtt nem észlelhette, a bank hibázott vagy nem biztosította megfelelően a letiltás lehetőségét, laza a hitelesítés (az erős ügyfél-hitelesítés – mint új fogalom – kritériumát külön részletezzük).
Erős ügyfél-hitelesítés
Legalább két olyan azonosító (ez lehet csak az ügyfél által ismert információ, illetve birtokolt dolog vagy biológiai tulajdonság), ahol az egyik elem feltörése nem befolyásolja a többi megbízhatóságát, és az eljárás kialakítása révén biztosított az azonosítási adatok bizalmassága.
Azt már eddig is tartalmazta a hatályos jogszabály, hogy a bank visel minden kárt, ha a visszaélés „információtechnológiai eszköz vagy távközlési eszköz használatával” történt. Ebbe a körbe sorolhatóak például azok az esetek, amikor érintéses kártyákról csórnak valamilyen spéci eszközzel adatokat a csalók. Nagy riadalmat keltett, amikor kiderült: a világ egyik legnagyobb webshopja, az Amazon online fizetéskor nem csak a kártya biztonsági kódját (CV) nem kéri, de attól sem zavartatja magát, ha hamis nevet írnak a kártyatulajdonos rovatba. Mint az Azénpénzem.hu korábban kiderítette, akadt bank, amelyiket szintén nem zavart az adatok nem egyezése, hamis névvel is megterhelte a kártyát.

Tudatni kell, mennyi pénzt zárolnak


Az előbbi esetben azonban most sem az áldozat fizet. Ha nincs semmilyen kártyabirtokos verifikáció (jellemzően a CV-kód megadása), akkor a kártyakibocsátó viseli a kárt, nem pedig az ügyfél. Nem mellékes (sokan aggódnak amiatt, hogy például az Amazonnal nekik kellene magánszemélyként huzakodniuk), hogy a bizonyítás a kártyakibocsátót terheli. Tehát a banknak kell bebizonyítani, ha ügyfele súlyosan gondatlan volt. Mindehhez a javaslat szerint újabb passzusként bekerül a törvénybe, hogy ha a kedvezményezett vagy annak pénzforgalmi szolgáltatója (a bolt és az azt kiszolgáló) nem fogadja el az erős ügyfél-hitelesítést, meg kell térítenie a fizető fél pénzforgalmi szolgáltatójának okozott kárt.

Kedvező változás jöhet a zárolási szabályok terén is (zároláskor a pénz nem tűnik el a számláról, de hozzá sem lehet férni, a legjobb valamiféle zálogként tekinteni rá). A módosítás kimondja, hogy amikor a fizetési megbízás pontos összege a fizető fél általi jóváhagyás időpontjában még nem ismert (nem tudni például, hány napig marad a szállodában, és mit fogyaszt), a pénzforgalmi szolgáltató csak abban az esetben foglalhat le pénzt, ha a fizető fél jóváhagyta a zárolás pontos összegét. Előírják továbbá, hogy a zárolást a tényleges fizetést követően haladéktalanul fel kell oldani.

A bankkártyákról, néhány díjról itt tájékozódhat

Ha ezt hasznosnak találta, lájkolja és kövesse az azénpénzem facebook oldalát, és látogassa meg máskor is közvetlenül honlapunkat!

Szerző: Az Én Pénzem
Címkék:  , , , ,

Kapcsolódó anyagok