Alapjaiban változhat meg 2015 januárjától a közlekedés

Új autódíjak: vannak, akik jól járnak

A bevásárlóközpontok is megszenvedik
Fotó: Vándor Géza
2014. december 11. A jövőben az autópályát vagy autóutat jelző tábla szinte kivétel nélkül a fizetős szakasz kezdetét is jelöli – tudatta a minisztérium azután, hogy az egyik lap megírta a várható intézkedéseket. A Budapestet elkerülő utak után már januártól kell fizetni. Ugyancsak januártól (szintén lapértesülés szerint) vonatjáratokat is leállíthatnak, ritkíthatnak.

Szerdán bombaként robbant a Népszabadság híre: január elsejétől a fővárost elkerülő csonka körgyűrű több szakaszának használatáért minden járműkategóriában fizetni kell. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) kommunikációs főosztálya a Nol.hu értesülését megerősítette az MTI-nek. Kérdés, hogy ha a lap nem tudja meg, akkor vajon mikor szándékoztak nyilvánosságra hozni az újabb terhet. Az NFM azt írta: a kialakult közlekedési szokásokra tekintettel a változásokat türelmi idővel vezetik be, így aki az újonnan díjasított szakaszra matrica nélkül hajt fel, mentesülhet a pótdíj megfizetése alól, ha még januárban éves megyei vagy országos matricát vált.

Az NFM közleménye szerint a körgyűrű M5-ös autópálya és M4-es autóút (4. sz. főút), valamint M3-as autópálya és 11. sz. főút közötti szakaszai, és a gyorsforgalmi úthálózat M0-s autópályán belüli részei (például M1-es és M7-es bevezető a Budapest táblától) használhatók januártól csak matricával. Kizárólag azok a szakaszok maradhatnak díjmentesek, amelyeket a „gonosz EU” nem enged fizetőssé tenni. Egyébként – mint a minisztérium rögzítette – a jövőben az autópályát vagy autóutat jelző tábla kivétel nélkül a fizetős szakasz kezdetét is jelöli.

 A költségvetésben található lyukak alapján akár egyéb meglepetések is jöhetnek az évből hátralévő nem túl hosszú időszak alatt.  Többeknek már korábban feltűnt, hogy a jövő évi használatarányos útdíjbevételre áfával együtt 150 milliárd forint helyett 189 milliárd forintot terveztek. Erről most kiderült, hogy honnan akarják beszedni. Az origo.hu szavazást indított, mire vethetnek ki még új adót. Talán nem véletlen, hogy a kilenc megjelölt lehetőségből szavazatok legnagyobb arányát (majdnem 40 százalék) a levegővételi adó kapta.

A nyaralójukat rendszeres látogatók nyernek


Óriási felháborodás tört ki, a közösségi portálokon már blokád szervezése is megindult. Pedig a kormány most is (mint tette azt például a pénzügyi szolgáltatásokra kirótt tranzakciós illeték esetében) porlasztani igyekszik a terheket – szinte minden autósra. 2015 januárjától ugyanis egy-egy megye díjköteles útjait újfajta, éves e-matricákkal is használhatják majd az autósok. Ez pedig „mindössze” évi ötezer forintos kiadást jelent (aki pechére több megyén át ingázik, hát így járt – a szerk.).

Szokás szerint akadnak azért az egész intézkedéscsomagnak nyertesei is. Például a Balaton déli partján nyaralóval rendelkezők, akiknek ráadásul eddig sem jelentett gondot, hogy egész évben lejárjanak, jövőre a mostani feléből megúszhatják a sztrádázást. Ők a négy megyei jogosultság megvásárlásával (egy pici veszprémi szakasz miatt nem még nagyobb számukra az áresés) a 42 ezer forintos éves matrica árának kevesebb mint feléért, 20 ezer forintért juthatnak el úti céljukhoz, tetszőleges számú alkalommal. A minisztérium a Győr-Budapest szakasszal kapcsolatban is kiemelte (aligha véletlenül) ugyanezt.

Az NFM hangsúlyozta: az állami tulajdonú buszvállalatok és vasúttársaságok alaptarifái a 2010-es kormányváltás óta nem emelkedtek. Rossz hír ezzel együtt a vasúton utazóknak is jön. A MÁV-Start december 14-től érvényes menetrendjét január elsejétől módosítanák, mégpedig többek között járatokat állíthatnak le, és a reggeli csúcsidőszak kivételével ritkítanának egyes járatokat – értesült a Magyar Nemzet. A lap birtokába kerül dokumentum szerint összesen közel 1,4 millió vonatkilométer "zárható be", azaz éves szinten ennyivel kevesebb szolgáltatást nyújt majd a vasúttársaság. A mostani javaslatban szerepelnek többek közt azok a dunántúli vonalak, amelyeket a korábbi kormányzat bezárásra ítélt, és a Fidesz-kormány újranyitott.

A lapnak az NFM nem cáfolta az értesülést. Annyit írtak, hogy „az NFM nyomon követi az utazási igények és szokások alakulását. A tárca a menetrendek folyamatos felülvizsgálatát várja el a vasúttársaságtól. A rendszeres áttekintés a kapacitáshiányos vonatok és vonalak szolgáltatásának kiegészítésére és a kihasználatlan járatok közlekedtetésének értékelésére is kiterjed.”


Címkék:  , , , , ,

Kapcsolódó anyagok