Sokszor járt sikerrel a panaszos

Úgy érzi, átverte a bank, a biztosító? Érdemes küzdeni!

2021. március 2. Több mint minden negyedik érdemben elbírált fogyasztói panasz esetében legalább részben sikerrel járt a panaszos – derült ki a Pénzügyi Békéltető Testület (PBT) 2020-as jelentéséből. A megkötött egyezségek aránya a határon átnyúló ügyekben volt a legmagasabb.

Közzétette a tavalyi évről szóló jelentését a PBT (a fenri kép a jelentésben szerepel). A Magyar Nemzeti Bank mellett működő testület elsősorban egyezség létrehozását kísérli meg a felek között, ha ez eredménytelen, döntést hoz a fogyasztói jogok egyszerű, gyors, hatékony és költségkímélő érvényesítése érdekében (az eljárás díjmentes). Mint kiderült, 2020-ban a legnagyobb arányban változatlanul a Budapesten és Pest megyében élők kérték a PBT segítségét pénzügyi fogyasztói jogvitájuk megoldásában. Igazuk keresésében a nyugat-dunántúli, az észak-alföldi régió lakosai váltak aktívabbá, mint a korábbi években.
Tavaly közel háromezer új ügy érkezett a PBT-hez. Az év első napján még folyamatban volt 669 üggyel együtt így 3658 üggyel foglalkoztak. Az érdemi elbírálásra alkalmas kérelmek aránya 80,2 százalék volt.
A fővárosiak és a Pest megyeiek lakosságarányosan a PBT megalakulása óta is felülreprezentáltak. Hasonló lett egyébként 2020-ban a helyzet Zala megye és Hajdú-Bihar megye területén élők esetén is. Ágazatok szerint tavaly változatlanul a hitelintézetek és a biztosítók ügyfelei fordultak legnagyobb számban a testülethez. Előbbi 1,7 ezer, utóbbi pedig közel 1,1 ezer ügyet jelent.

A PBT tavaly érdemi elbírálást követően 2,5 ezer ügyet zárt le. Több mint minden negyedik esetben legalább részben sikerrel járhatott a panaszos. Összesen ugyanis 606 egyezség, 25 kötelezés és 6 ajánlás született. Meglepő módon, a koronavírussal, karanténnal és korlátozásokkal terhes évben a testület több kötelezést és ajánlást hozott, mint a megelőző évben.
Különösen a külföldi szolgáltatókkal sikerült kiegyezni
Eljárást megszüntető határozattal mintegy 1,9 ezer ügy zárult. Ezek közül 355 ügyben eljáráson kívüli (úgynevezett kvázi) egyezség jött létre a felek között 279 békéltetési, 72 méltányossági, további 4 határon átnyúló szolgáltatással kapcsolatos eljárásban. A belföldi békéltetési és online ügyekben 62 esetben, míg méltányossági ügyekben 30 esetben az eljárás megszüntetését a felek azért kérték, mert az eljáráson kívül kívántak egymással további egyeztetést folytatni.

Forrás: PBT


A megkötött egyezségek aránya a határon átnyúló ügyekben volt a legmagasabb. Ezek 54,5 százaléka, a belföldi békéltetési és online ügyek 38,3 százaléka, a méltányossági ügyek 43,6 százaléka zárult a kérelmezők számára kedvező eredménnyel. A PBT ide sorolja a jóváhagyott egyezségi határozatokon túl a formailag megszüntetéssel végződő, de a felek között az eljáráson kívüli megállapodást hozó ügyeket is.

Sokszor van az, hogy a panaszos tisztában van azzal, hogy jogilag nem feltétlenül szerezhet érvényt annak, amit reálisnak érez. Ilyenkor méltányosságot kér pénzügyi szolgáltatójától.  A pénzpiaci szolgáltatásokhoz kapcsolódó méltányossági ügyek közül – számolt be a PBT – egyre nagyobb arányban a követeléskezelő társaságokkal szemben indulnak eljárások. Az „egyéb” pénzügyi szolgáltatói kategóriába a biztosító egyesületek és befektetési szolgáltatók, a biztosítási többes ügynökök, az alkuszok, nyugdíjpénztárak és egészségpénztárak, a pénzpiaci közvetítők és a pénzforgalmi intézmények ügyei tartoznak.

Arról, hogy milyen trükköket vetnek be a kifizetések elkerülésére a biztosítók, itt írtunk

Arról, hogy a bank dézsmálhatja-e ügyfele számláját, itt olvashat

Ha ezt érdekesnek találta, lájkolja és kövesse az azénpénzem facebook oldalát, és látogassa meg máskor is közvetlenül honlapunkat!




Szerző: Azénpénzem
Címkék:  , , , , , ,

Kapcsolódó anyagok