Trükkös előfizetések? Már a kártyacégek is lépnek
2023. január 20. Egyes cégek rejtett módon veszik rá a gyanútlan felhasználókat szolgáltatásaik előfizetésre. A trükközés ellen fellépnek az uniós fogyasztóvédelmi hatóságok. Ebben mostantól a bankkártya-társaságok is segítik a hatóságokat. A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) is találkozott már hasonlóval.Az Európai Bizottság és a tagállami hatóságok Fogyasztóvédelmi Együttműködési Hálózata (Consumer Protection Cooperation Network; CPC) fellépést folytatott egyes online kereskedelmi módszerekkel szemben, melyek – manipulatív eszközökkel – nem kívánt előfizetésekre veszik rá a fogyasztókat. Példaként egy ingyenes próbaverziót, vagy kedvező bevezető ajánlatot ígérve kérik el a bankkártya-adataikat – valójában azonban észrevétlenül előfizetést köttetnek velük, amelyért visszatérő díjat számítanak fel. A levonások ismétlődéséről a cégek nem tájékoztatnak, vagy elrejtik az apró betűs részekben. Hasonló módszerekkel az uniós fogyasztók körülbelül 10 százalékát vették már rá nem kívánt előfizetésekre.
Az európai hatóságok vizsgálata alapján a trükköző cégek kihasználták azt is, hogy a bankkártya-társaságok szabályai nem biztosították megfelelően a rendszeres fizetésekre vonatkozó tranzakciók engedélyezését. A hatóságok ezért felkérték a három nagy szolgáltatót – a Mastercardot, a VISA-t és az American Expresst – hogy működjenek közre a csalárd gyakorlatok elleni fellépésben. Mindhárom bankkártya-cég vállalta a szükséges szabályváltoztatásokat annak érdekében, hogy a fogyasztók egyértelmű tájékoztatást kapjanak az ismétlődő kifizetésekről. Az American Express többek között előírta a kereskedők számára az ajánlat összes lényeges feltételének (így a kifizetések ismétlődésének) egyértelmű feltüntetését, valamint emlékeztetőt az első előfizetői levonásról. A Mastercard és a VISA még tovább ment, ugyanis azt is részletesen előírták, hogy a kereskedőknek hol kell megjeleníteniük a kifizetések ismétlődésével kapcsolatos információkat: a CPC-hatóságok ajánlásával összhangban ott, ahol a fogyasztók megadják bankkártya-adataikat.
A GVH is foglalkozott már a problémával: korábban 1,6 milliárdos bírságot szabott ki egy luxemburgi cégre, amiért az általa üzemeltetett online társkeresők rejtett és megtévesztő információkat nyújtottak az előfizetés időtartamáról, automatikus meghosszabbodásáról és áráról, emiatt a fogyasztók nem tudhatták, hogy milyen időtartamú és összegű fizetési kötelezettségük keletkezett. A trükkös előfizetésektől megszabadulni is nehezen lehetett, ugyanis a társkereső oldalak nem ismertették megfelelően az ehhez szükséges információkat (például a lemondás lehetőségét és formáját), ahogyan a fogyasztói panaszokat sem kezelték elfogadhatóan.
Szerző: Azénpénzem
Címkék: bankkártya, előfizetés, kártyatársaságok, GVH, unió, Visa, Mastercard, online
Kapcsolódó anyagok
- 2024.07.03 - Sarokba szorítják a nagy kártyatársaságokat
- 2023.02.28 - Lecsapott a versenyhivatal az egyik legnagyobb hazai üdítőgyártóra
- 2023.02.21 - Százmilliós nagyságrendben fizet becsapott ügyfeleinek a Wish
- 2023.02.16 - Kamu a másnaposságra kínált gyógyír?
- 2023.01.26 - Számos vállalást tett a Google
- 2022.12.13 - Milliárdos csalás lett a német sikersztori
- 2022.11.23 - Kirobbanó növekedésben a mobilfizetés
- 2022.10.28 - Átverhetnek a repülőjegy vásárlásakor
- 2022.09.22 - Szétszakad a társadalom a digitális fizetéseknél is
- 2022.09.20 - A turizmus és az infláció pörgette az elektronikus fizetéseket
- 2022.06.30 - Tíz trükk, amivel átverhet a bank
További kapcsolódó anyagok