Törölték a légi járatot? A teljes jegyár visszajár

2018. szeptember 17. Ha törlik a légi járatot, a teljes összeget vissza kell fizetni az utasnak, amit kifizetett érte. Vagyis a jegyáron felül a jutalékot is, ha volt ilyen – erről döntött az Európai Unió Bírósága, amiről a Napi.hu számolt be.

Egy német négygyermekes családapa az egész családjának vásárolt a Hamburg-Barcelona-Faro (Portugália) útra hat jegyet az opodo.de internetes oldalon, a Vueling Airlines légitársaság által üzemeltetett légi járatra. Ezért 1108 eurót fizetett, viszont az internetes oldal - a saját jutalékát levonva - csak 1031 eurót utalt át a légitársaságnak. Miután a járatot törölték, a vásárló visszakérte a jegy árát, de a légitársaság csak a jutalék nélküli összeget akarta visszatéríteni neki.

A vásárló pert indított a hamburgi helyi bíróságnál a különbözet kifizetésére. A bíróság előzetes döntéshozatalt kért az Európai Bíróságtól. A kérdése így hangzott: a vonatkozó uniós irányelv - amely járattörlésre a jegyár visszafizetését írja elő - úgy értelmezendő, hogy az utas által kifizetett jegyárat kell a légitársaságnak visszatérítenie, vagy pedig azt, amelyet a közvetítőtől ténylegesen megkapott?

Az uniós bíróság szerint "a légi járat törlése esetén a légi fuvarozó által az utas számára fizetendő visszatérítés összegének meghatározásához annak a repülőjegynek az árát kell figyelembe venni, amely magában foglalja az ezen utas által fizetett és az e légi fuvarozó által kapott összeg közötti különbözetet is". Vagyis az utasnak jár a jegyközvetítő jutaléka is, kivéve, ha a  jutalékot a légitársaság tudta nélkül határozták meg. Ez utóbbit a kérdést előterjesztő bíróságnak kell megvizsgálnia – írja a Napi.hu.

A portál emlékeztet arra, hogy ugyan több mint tíz éve létezik egy európai uniós rendelet, amely a légiutasok jogait foglalja össze, ennek ellenére sokan még mindig nem ismerik a jogaikat. Az Európai Unió 261/2004/EK rendelete szerint valamennyi európai országból induló, vagy ide érkező utasnak lehetősége van kártérítést igényelni az adott repülőtársaságtól, ha a járat több mint 3 órát késik, a járatot törölték, vagy az utazót érvényes beszállókártyával nem engedték felszállni a gépre. Ez 250 EUR minden 1.500 km-nél rövidebb útra, 400 EUR minden 1.500-3.500 km közötti útra, 600 EUR minden 3.500 km-nél hosszabb repülőútra. Az Európai Unióban a pórul járt utasok mindössze 1-2 százaléka él a kárpótlási jogával.

Nemrég arról számoltunk be, hogy van már olyan utasbiztosítás, amelyhez kiegészítésként repülős asszisztenciabiztosítást is köthetünk, ami kártérítést is tartalmaz. A tapasztalatok szerint ugyanis a légitársaságok csak hosszú idő (akár évek) múltán és nagyon nehezen fizetnek. Bár egyre több olyan cég van, ami sikerdíjért átveszi az ügyintézést, sokszor ez így sem lesz gyorsabb. A Hello Utazó biztosítás keretében az utazó gyorsan a pénzéhez jut, a teljes kártérítési összeget megkapja levonás nélkül, amit a biztosító hajt be a légitársaságon.

Szerző: Az Én Pénzem
Címkék:  , , , , , , ,

Kapcsolódó anyagok