Tízmilliós büntetést kapott az Union Biztosító

2024. május 9. Az MNB 10 millió forint felügyeleti bírságot szabott ki az Union VIG Biztosítóra az ügyfelekkel való elektronikus kapcsolattartást érintő jogsértések miatt.

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) közleménye szerint kiemelt célterületként határozta meg a biztosítók és az ügyfelek közötti elektronikus kommunikáció megfelelőségének vizsgálatát. Az MNB fontosnak tartja, hogy a biztosítók kellő prioritással kezeljék az ügyfelekkel történő elektronikus kommunikációt, mellyel a fogyasztók elektronikus ügyintézésbe vetett bizalmát erősíthetik, mindkét fél számára egyszerűsíthetik, megkönnyíthetik az ügyintézést.

Az MNB erre is tekintettel célvizsgálatot folytatott le az UNION Vienna Insurance Group Biztosító Zrt.-nél (Union VIG Biztosító) a 2021. július 15-től az ellenőrzés lezárásáig tartó időszakot áttekintve. A vizsgálat célja annak ellenőrzése volt, hogy a biztosító nyilvántartási, adatfeldolgozási, adatszolgáltatási és ellenőrzési rendszere megfelel-e az ügyfelekkel való elektronikus kapcsolattartásra vonatkozó jogszabályi feltételeknek.

Az Union VIG Biztosító az elektronikus kommunikációt választó ügyfelei részére a szerződésükkel kapcsolatos dokumentumokat a biztosító online információs felületén, az UNION24 portálon létrehozott felhasználói fiókba kézbesíti. Emellett kötelezettséget vállal arra, hogy ezen ügyfeleit az e-mail címükre küldött elektronikus üzenetben értesíti arról, ha online felhasználói fiókjukba dokumentumot küldött.

Nem érkezett email

A célvizsgálat ugyanakkor feltárta, hogy a biztosító erre a feladatra használt rendszerének hiányosságai miatt a vizsgált időszakban számos esetben nem érkezett meg az email értesítés a felhasználói fiókba feltöltött dokumentumokról a szerződők részére. A biztosító emellett sem postai, sem más úton nem vette fel a kapcsolatot azon ügyfeleivel, akik számára az email értesítés kézbesítése sikertelen volt. Jóllehet az ügyfelek a biztosítóval való megállapodásuk szerint kötelesek a felhasználói fiókjaikat rendszeresen ellenőrizni, ez azonban nem mentesti a biztosítót saját email küldési kötelezettségének teljesítése alól.

A felügyelet egy panaszügy kapcsán azt is megállapította, hogy a biztosító elektronikus kommunikáció során használt rendszere, illetve eljárásai nem biztosítják, hogy az ügyfél visszajelzést kapjon arról, ha alkusz közreműködésével történt a felhasználói fiók létrehozásához szükséges regisztráció, ám ennek során hibás, nem létező email címet rögzítettek.

A feltárt jogsértések miatt az MNB tegnap közzétett határozatában 10 millió forint felügyeleti bírságot rótt ki az Union VIG Biztosítóra és kötelezte a feltárt hiányosságok pótlására és a jogszabályszerű működés helyreállítására.

Az MNB a bírság összegének meghatározásakor súlyosbító tényezőként vette figyelembe a biztosító piaci részesedését, továbbá, hogy a megállapított jogszabálysértések huzamosabb időszakon át álltak fenn, az ügyfelek széles körét érintették, illetve rendszerszintű hiányosság okozta őket. Enyhítő körülménynek számított a biztosító együttműködő magatartása, s hogy az a vizsgálat során a jogsértést korrigáló intézkedéseiről vagy azok tervéről számolt be. Az MNB hangsúlyozza, hogy a feltárt problémák nem veszélyeztetik a biztosító megbízható működését.

Szerző: Azénpénzem
Címkék:  , , , , , ,

Kapcsolódó anyagok