Összefoglaltuk az új elvárásokat

Szinte hihetetlen,tisztességesebb lakásbiztosítások jöhetnek!

2019. november 20. A következő év első negyedévében jelenhetnek meg az első fogyasztóbarát lakásbiztosítási termékek. A Magyar Nemzeti Bank (MNB) által erre kialakított rendszerben szigorú követelményeket szabtak meg, a biztosítók ajánlatait (úgy mint a lakáshiteleket) össze lehet majd hasonlítani.

Az MNB két éve elsőként a lakáshitelnél vezette be sikeresen a fogyasztóbarát minősítési rendszert (ma már tízből hat új lakáshitel ilyen), amit most második lépésként kiterjeszt az otthonbiztosításokra – jelentették be ma. A minősítés elnyerésére jövő év január 10-től pályázhatnak a védjegyet használni kívánó biztosítók. Az első fogyasztóbarát biztosítási termékek ennek nyomán leghamarabb 2020. I. negyedévétől válhatnak elérhetővé. A tájékozódást tavasztól jegybanki online összehasonlító weboldal is támogatja majd.
 
Minősített Fogyasztóbarát Otthonbiztosítás (MFO)
KategóriaElőírásMegjegyzés
AlapcsomagTartalmaznia kell a szokásos 15, de több eddig csak kiegészítőként elérhető kockázat fedezését isVízkár (elfolyt víz is), betöréses lopás, rongálás, üvegtörés elleni védelem is van benne
KiegészítőkSztenderdizáltakNem lehet együttkötési kényszer
Szabadon kínálhatókAz ügyfél nem kötelezhető több kiegészítő fedezet együttes választására csomagajánlatok formájában
DíjakElvárás, hogy alacsonyabbak legyenek a kárhányad 50%-nálEz az arány jelenleg 39% (ha 100 egységet befizet valaki, a közösség 39-et lát, az összes többi elmegy a költségekre és a profitra)
KárbejentésA biztosítónak 2 munkanapon belül fel kell vennie a kapcsolatot az ügyféllelNem az ügyfélnek kell kergetnie a társaságot
KizárásMás piaci termékekhez képest minimális lehet a kizárásMost nagyon sokszor nem fizetnek az „apróbetüs" részekre hivatkozva
KárrendezésKifizetés  a kárszemlét vagy az utolsó szükséges dokumentum beérkezését követő 5 munkanapon belül Az elhúzódó ügyintézésnek igyekeznek gátat vetni
FelmondásBármelyik negyedévben 30 napos felmondási idővelJelenleg csak évente fordulókor lehet változtatni
Régebbi termékeknélA nem MFO lakásbiztosítási szerződésekről MFO-ra a szerződés fordulónapja előtt lehet majd váltani
Forrás: Azénpénzem.hu összeállítás az MNB pályázati feltételei alapján
 
A fenti táblázatban foglaltuk össze azokat a jellemzőket, amelyeknek az új termékeknek meg kell felelniük. Mint látszik, szigorú követelményeket szabott meg a jegybank az új minősített otthonbiztosításoknál a kárrendezés, az ügyféltájékoztatás, a díjmódosítás terén, meghatározta az alapbiztosítási szolgáltatások minimum sztenderd jellemzőit, s javaslatot tett kiegészítő biztosítási szolgáltatási körre is. Az ügyfelek a biztosítóval teljes mértékben digitálisan kommunikálhatnak a tájékoztatások kérésétől, a nyilatkozatok kárrendezési dokumentumok beadásán át egészen a szerződés felmondásáig vagy módosításáig.
A biztosítók nem alkalmazhatnak önrészt, sőt megjelenhetnek az új értékre vállalt biztosítások is.
A minősítési rendszer bevezetése az MNB szerint élénkítheti a versenyt a lakásbiztosítások piacán, növelheti az ügyfél-mobilitást és erősítheti a digitalizációt is. A termék elsődleges célja – hangsúlyozták a jegybanki közleményben – , hogy az ügyfelek a pénzükért magas színvonalú szolgáltatást kapjanak. Ezt a díj és a szolgáltatás egyensúlyával, a biztosítási összeg meghatározása során az értékelvűséggel, a konstrukció érthetőségével (a szerződéskötéstől a kárrendezésig), a kárrendezés élethelyzethez igazodó és gyors folyamatával, s a családbarát, zöld és digitális szempontok fókuszba helyezésével biztosítják.
 
A biztosítónak az MNB elvárása alapján úgy kell kialakítania a díjstruktúrát – beleértve a kedvezmények rendszerét is –, hogy a már szerződött ügyfelek nem kerülhetnek kedvezőtlenebb helyzetbe az új szerződést kötő ügyfeleknél. A társaságok a szerződési feltételeik között alkalmazhatnak feltételhez kötött kedvezményeket, de a kedvezmény megvonása kizárólag a feltétel nem teljesítésének idejére történhet.

Szerző: Az Én Pénzem
Címkék:  , , , ,

Kapcsolódó anyagok