Nagyot újít a Mastercard
2018. július 24.
Új lehetőségek nyílnak meg a kártyabirtokosok előtt a Mastercard részletfizetési szolgáltatásával. Eddig hitelre nem vásárolható árukat és szolgáltatásokat is részletfizetéssel vehetnek meg, ráadásul online vásárlásnál is működik. Kovács Szabolcsot, a Mastercard regionális termékértékesítési vezetőjét kérdeztük.
Az Én Pénzem: A Mastercard az elsők között Magyarországon teszteli részletfizetési szolgáltatását. Miért döntöttek a bevezetés mellett, és miért nálunk indították el?
Hogyan működik a bankkártyás részletfizetési szolgáltatás?
Amikor Mastercard kártyával fizet a vásárló, új opcióként megjelenik a POS terminál képernyőjén az egyösszegű fizetés vagy a részletfizetés közötti választási lehetőség, amennyiben a kártyabirtokos előzetesen aktiválta a szolgáltatást a kártyakibocsátó bankjánál, és a vásárlás 20.000 forint fölötti értékű. Részletfizetés választása esetén megjelennek a kibocsátó bank kondíciói. A kártyabirtokos kiválasztja, hány hónapos részletre szeretné vásárolni a kiválasztott terméket. A kívánt futamidő kiválasztása után a terminál kiírja a teljes fizetendő összeget, aminek jóváhagyása után megtörténik a fizetés, a bizonylaton pedig a megvásárolt termék árán kívül megjelenik az első részlet összege, a teljes visszafizetendő összeg, a kamat, a THM és a kibocsátó bank adatai. Fontos megemlíteni, hogy a kereskedő ilyenkor is a teljes összeget kapja meg, akár a hagyományos kártyás vásárlás esetén, az ez után következő összes ügylet a vásárló és a kártyáját kibocsátó bank között zajlik.
Mennyiben más, mint a többi részletfizetési lehetőség?
A kártyabirtokos a fizetés pillanatában dönthet a részletfizetésről. Minden olyan Mastercard bankkártyával igénybe vehető, amelynél a vásárló kártyáján a kibocsátó bankja a szolgáltatást aktiválta, valamint a vásárlás összértéke 20.000 forint fölött van. Idővel minden magyarországi POS terminálon, illetve online kereskedőnél lehet majd így vásárolni. Vagyis nem szükséges a kereskedőnek minden banktól külön terminál, az ügyfél pedig a vásárlás pillanatában dönthet.
Milyen érvek szólnak a szolgáltatás mellett?
Az átláthatóság, a kontroll és az egyszerűség. Vagyis mindig tudom, hogy miért, mikor és mennyit fizetek, magam ellenőrizhetem a kiadásomat, és nem kell hosszú perceket töltenem papírmunkával, vagy a várakozással. Így bankkártyás fizetés közben – ami egy olyan művelet, amit már sok ezerszer végrehajtottam – a POS terminálon tudom a vásárlást számomra kifizethető részletekre bontani.
Vagyis olyan, mint egy áruhitel?
Nem egészen. Az áruhitel általában magasabb összegű és hosszabb futamidejű, ráadásul gyakran egy konkrét termékre vonatkozik, míg a Mastercard részletfizetést akár egy heti nagybevásárlásnál is használhatjuk, a teljes kosárra. Már kisebb összeget - a megkötés csak annyi, hogy 20 ezer forint fölött legyen- is fizethetünk Mastercard részletfizetéssel. Például egy konyhabútort lehet, hogy továbbra is áruhitelre vesznek majd az emberek, a részletfizetési szolgáltatással viszont új szegmensek nyílnak meg a vásárlók számra.
Eddig többek között ruházati üzletekben, cipőboltokban nem lehetett részletekben fizetni, de kertészeti áruházakban sem. A Mastercard Részletfizetést azonban akár a megszokott online fizetésnél is igénybe vehetem, ahol eddig jellemzően nem volt mód az áruhitelre. Lehet, hogy éppen az online fizetéseknél érkezik majd az áttörés ennél a szolgáltatásnál.
Mi szükséges ahhoz, hogy működjön a részletfizetési szolgáltatás?
Három feltételnek kell teljesülnie: a vásárlás összegének meg kell haladnia a 20 ezer forintot; a szolgáltatásnak a POS terminálon működnie kell; és hogy a kártyakibocsátó is kínálja ezt a szolgáltatást és aktiválja az adott kártyán. Amikor a bevezetés mellett döntöttünk, hoztunk egy szabályt, hogy minden elfogadónak támogatnia kell a részletfizetési szolgáltatást. Ezzel garantáljuk a kibocsátók felé, hogy a szolgáltatás Magyarországon általánosan működni fog. Ehhez mindössze egy szoftverfrissítésre van szükség, és nem kell kicserélni a POS terminált. Most a kártyakibocsátókon van a sor. A Cetelem párezer hitelkártyás ügyféllel indította el a tesztet decemberben, május végétől kártyabirtokosai nagy részénél, több tízezer hitelkártyás ügyfélnél aktiválták ezt a szolgáltatást. Most július elején pedig már az OTP is elindította a szolgáltatást a Mastercard hitelkártyákon.
Csak hitelkártyával működik a részletfizetési szolgáltatás?
Technológiailag betéti és hitelkártyán egyaránt működhet. A bank döntése, hogy minden ügyfélnek megadja a lehetőséget, vagy csak bizonyos fajta bankkártyák esetében, illetve csak bizonyos ügyfelek részére. De például arra is lehetőség van, hogy a bank egy adott kereskedővel közös promóciót indítson és beállítsa, hogy az ügyfél például kedvezőbb THM-mel kapjon hitelt.
Első körben célszerű a bankoknak a hitelkártyákkal kezdeni, hiszen ezek az ügyfelek ismerős terepnek tekintik a hiteleket. Ráadásul ez a bank számára technológiailag is könnyebb feladat. A betéti kártyához mindenképp szükséges egy külön pénzforrás, amiből a hitel megy: ez lehet például folyószámlahitel vagy személyi kölcsön is. Ezt viszont a banknak külön le kell fejlesztenie. Bonyolultabb, de egyértelműen ez a jövő. Hiszen az országban az összes kibocsátott bankkártyák csupán 15 százaléka hitelkártya, 85 százalék betéti kártya, és ezek az arányok évek óta nem nagyon változnak. Vagyis első lépcsőben a hitelkártyáknál könnyebb bevezetni, de később a betéti kártyák jelentik majd a nagyobb lehetőséget.
Hogyan működik a pilot projekt, mik az elmúlt hónapok tapasztalatai?
Az indulásnál még csak a POS terminálok 20 százaléka volt képes a részletfizetésre, mára Magyarországon a terminálok közel 70 százalékán működik. A szoftverfrissítéssel párhuzamosan a legnagyobb kereskedőkhöz is ellátogatunk, ahol a menedzsmentet tájékoztatjuk a szolgáltatásról, és felajánljuk a pénztárosok felkészítését is.
Mekkora az érdeklődés? Szélesebb körben mikor találkozhatnak vele a kártyabirtokosok?
Azon dolgozunk, hogy még az idén több bank is elindítsa a részletfizetési szolgáltatást Magyarországon. Románia a másik olyan ország, ahol a szolgáltatás már él, a cseheknél, szlovákoknál és szlovénoknál bevezetés alatt van, és vizsgáljuk más kelet-európai piacokon is az indítását, míg Nyugat-Európában a piacok felmérése zajlik.
Szerző: Az Én Pénzem
Címkék: bankkártya, Mastercard, részletfizetés, áruhitel
Szinte bármit vehetünk majd részletre
Fotó: Jurassza Zsófia
Az Én Pénzem: A Mastercard az elsők között Magyarországon teszteli részletfizetési szolgáltatását. Miért döntöttek a bevezetés mellett, és miért nálunk indították el?
Kovács Szabolcs: Néhány évvel ezelőtt Európa-szerte kilenc országra kiterjedő kutatást végzett a Mastercard a pénzügyi szolgáltatásokról. Az egyik váratlan eredmény az volt, hogy a magyarok kiemelkedő érdeklődést mutattak a részletfizetés iránt. Így elkezdtük vizsgálni a piaci környezetet is, ami megfelelőnek bizonyult. Közép-Európa a kártyavilágban amúgy is egy rendkívül fejlett régió: volt rá példa, hogy Nyugat-Európából is ide érkeztek a szakértők, hogy újdonságokat lássanak a piaci bevezetést követően. A magyar piac érett az innovációra, az ügyfelek részéről van rá igény, és a jogi környezet is adott volt ahhoz, hogy sikeres legyen a szolgáltatás. Ezért esett Magyarországra a választás. Bár részletfizetés régóta működik a vásárlásnál, sőt kártyához kapcsolt szolgáltatásként is jelen van több piacon, de ezek a megoldások nem egységesek. A POS terminálokon keresztül az elfogadó bankok csak saját ügyfeleiknek kínálják, így fordulhat elő, hogy például Horvátországban akár 6-8 POS terminál is van a pénztárnál. Létezik részletfizetési megoldás olyan formában is, hogy néhány nappal később dönthet az ügyfél, hogy a megvásárolt terméket részletekben szeretné kifizetni. Ez a szolgáltatás Romániában és Horvátországban erős. Ugyanakkor a kutatásból kiderült, és a való élet is azt mutatja, hogy sokkal nagyobb arányban választják az emberek a részletfizetést a vásárlás pillanatában, mint akkor, ha napokkal később dönthetnek róla. Felmérésünk szerint az egyes országokban a vásárlások 20-30 százaléka is lehetne részletfizetéses, tehát komoly potenciál van benne. Azt gondoltuk, hogy a jelenlegi megoldásoknál tudunk jobbat is kínálni, kihasználva a Mastercard globális hálózatát és szakértelmét.
Hogyan működik a bankkártyás részletfizetési szolgáltatás?
Amikor Mastercard kártyával fizet a vásárló, új opcióként megjelenik a POS terminál képernyőjén az egyösszegű fizetés vagy a részletfizetés közötti választási lehetőség, amennyiben a kártyabirtokos előzetesen aktiválta a szolgáltatást a kártyakibocsátó bankjánál, és a vásárlás 20.000 forint fölötti értékű. Részletfizetés választása esetén megjelennek a kibocsátó bank kondíciói. A kártyabirtokos kiválasztja, hány hónapos részletre szeretné vásárolni a kiválasztott terméket. A kívánt futamidő kiválasztása után a terminál kiírja a teljes fizetendő összeget, aminek jóváhagyása után megtörténik a fizetés, a bizonylaton pedig a megvásárolt termék árán kívül megjelenik az első részlet összege, a teljes visszafizetendő összeg, a kamat, a THM és a kibocsátó bank adatai. Fontos megemlíteni, hogy a kereskedő ilyenkor is a teljes összeget kapja meg, akár a hagyományos kártyás vásárlás esetén, az ez után következő összes ügylet a vásárló és a kártyáját kibocsátó bank között zajlik.
Mennyiben más, mint a többi részletfizetési lehetőség?
A kártyabirtokos a fizetés pillanatában dönthet a részletfizetésről. Minden olyan Mastercard bankkártyával igénybe vehető, amelynél a vásárló kártyáján a kibocsátó bankja a szolgáltatást aktiválta, valamint a vásárlás összértéke 20.000 forint fölött van. Idővel minden magyarországi POS terminálon, illetve online kereskedőnél lehet majd így vásárolni. Vagyis nem szükséges a kereskedőnek minden banktól külön terminál, az ügyfél pedig a vásárlás pillanatában dönthet.
Milyen érvek szólnak a szolgáltatás mellett?
Az átláthatóság, a kontroll és az egyszerűség. Vagyis mindig tudom, hogy miért, mikor és mennyit fizetek, magam ellenőrizhetem a kiadásomat, és nem kell hosszú perceket töltenem papírmunkával, vagy a várakozással. Így bankkártyás fizetés közben – ami egy olyan művelet, amit már sok ezerszer végrehajtottam – a POS terminálon tudom a vásárlást számomra kifizethető részletekre bontani.
Vagyis olyan, mint egy áruhitel?
Nem egészen. Az áruhitel általában magasabb összegű és hosszabb futamidejű, ráadásul gyakran egy konkrét termékre vonatkozik, míg a Mastercard részletfizetést akár egy heti nagybevásárlásnál is használhatjuk, a teljes kosárra. Már kisebb összeget - a megkötés csak annyi, hogy 20 ezer forint fölött legyen- is fizethetünk Mastercard részletfizetéssel. Például egy konyhabútort lehet, hogy továbbra is áruhitelre vesznek majd az emberek, a részletfizetési szolgáltatással viszont új szegmensek nyílnak meg a vásárlók számra.
Eddig többek között ruházati üzletekben, cipőboltokban nem lehetett részletekben fizetni, de kertészeti áruházakban sem. A Mastercard Részletfizetést azonban akár a megszokott online fizetésnél is igénybe vehetem, ahol eddig jellemzően nem volt mód az áruhitelre. Lehet, hogy éppen az online fizetéseknél érkezik majd az áttörés ennél a szolgáltatásnál.
Mi szükséges ahhoz, hogy működjön a részletfizetési szolgáltatás?
Három feltételnek kell teljesülnie: a vásárlás összegének meg kell haladnia a 20 ezer forintot; a szolgáltatásnak a POS terminálon működnie kell; és hogy a kártyakibocsátó is kínálja ezt a szolgáltatást és aktiválja az adott kártyán. Amikor a bevezetés mellett döntöttünk, hoztunk egy szabályt, hogy minden elfogadónak támogatnia kell a részletfizetési szolgáltatást. Ezzel garantáljuk a kibocsátók felé, hogy a szolgáltatás Magyarországon általánosan működni fog. Ehhez mindössze egy szoftverfrissítésre van szükség, és nem kell kicserélni a POS terminált. Most a kártyakibocsátókon van a sor. A Cetelem párezer hitelkártyás ügyféllel indította el a tesztet decemberben, május végétől kártyabirtokosai nagy részénél, több tízezer hitelkártyás ügyfélnél aktiválták ezt a szolgáltatást. Most július elején pedig már az OTP is elindította a szolgáltatást a Mastercard hitelkártyákon.
Csak hitelkártyával működik a részletfizetési szolgáltatás?
Technológiailag betéti és hitelkártyán egyaránt működhet. A bank döntése, hogy minden ügyfélnek megadja a lehetőséget, vagy csak bizonyos fajta bankkártyák esetében, illetve csak bizonyos ügyfelek részére. De például arra is lehetőség van, hogy a bank egy adott kereskedővel közös promóciót indítson és beállítsa, hogy az ügyfél például kedvezőbb THM-mel kapjon hitelt.
Első körben célszerű a bankoknak a hitelkártyákkal kezdeni, hiszen ezek az ügyfelek ismerős terepnek tekintik a hiteleket. Ráadásul ez a bank számára technológiailag is könnyebb feladat. A betéti kártyához mindenképp szükséges egy külön pénzforrás, amiből a hitel megy: ez lehet például folyószámlahitel vagy személyi kölcsön is. Ezt viszont a banknak külön le kell fejlesztenie. Bonyolultabb, de egyértelműen ez a jövő. Hiszen az országban az összes kibocsátott bankkártyák csupán 15 százaléka hitelkártya, 85 százalék betéti kártya, és ezek az arányok évek óta nem nagyon változnak. Vagyis első lépcsőben a hitelkártyáknál könnyebb bevezetni, de később a betéti kártyák jelentik majd a nagyobb lehetőséget.
Hogyan működik a pilot projekt, mik az elmúlt hónapok tapasztalatai?
Az indulásnál még csak a POS terminálok 20 százaléka volt képes a részletfizetésre, mára Magyarországon a terminálok közel 70 százalékán működik. A szoftverfrissítéssel párhuzamosan a legnagyobb kereskedőkhöz is ellátogatunk, ahol a menedzsmentet tájékoztatjuk a szolgáltatásról, és felajánljuk a pénztárosok felkészítését is.
Mekkora az érdeklődés? Szélesebb körben mikor találkozhatnak vele a kártyabirtokosok?
Azon dolgozunk, hogy még az idén több bank is elindítsa a részletfizetési szolgáltatást Magyarországon. Románia a másik olyan ország, ahol a szolgáltatás már él, a cseheknél, szlovákoknál és szlovénoknál bevezetés alatt van, és vizsgáljuk más kelet-európai piacokon is az indítását, míg Nyugat-Európában a piacok felmérése zajlik.
Szerző: Az Én Pénzem
Címkék: bankkártya, Mastercard, részletfizetés, áruhitel
Kapcsolódó anyagok
- 2020.11.05 - Mastercard: csúcsot dönt a mobilfizetés
- 2019.08.21 - Rástartolt a magyar ügyfelekre a Revolut
- 2019.05.21 - Megérkezett Magyarországra az Apple Pay az OTP-seknek
- 2019.02.05 - Jöhet a pénz a hűtő- mosógépcserére
- 2018.12.27 - Feltérképezték az ajándék cserebere lehetőségeit
- 2018.09.17 - Tovább száguld a kártyás vásárlás
- 2018.09.03 - Sok adós menekül most is külföldre
- 2018.08.30 - Csak úgy öntik a hiteleket a bankok
- 2018.08.16 - Nem tart a sokktól az állami bank, de már 90 százalékos a fixált új hitel
- 2018.08.15 - Százmilliárdokat spórolhatnánk
- 2018.08.08 - A statisztikában már csökkent a zöldség és gyümölcs ára
- 2018.07.18 - Ezekre érdemes figyelni, ha céges cuccot használ a nyaraláshoz
- 2018.07.02 - A pénztárca, amivel úszni is lehet
- 2018.06.28 - Utazási tippek nyaraláshoz
- 2018.06.20 - Megugrott a mobilfizetés
- 2018.06.05 - Sokan fizetnének a hangjukkal, de nem mernek
- 2018.03.19 - Sokkal több helyen lehet kártyával fizetni
- 2018.01.29 - Ellopott bankkártya? Most már tényleg minden más
- 2018.01.24 - Szelfivel fizetne itthon is? Egy év múlva megteheti
- 2017.12.06 - Megérkezett a hitelkártyás részletfizetés
További kapcsolódó anyagok