Nagyot újít a Mastercard

Szinte bármit vehetünk majd részletre

Fotó: Jurassza Zsófia
2018. július 24. Új lehetőségek nyílnak meg a kártyabirtokosok előtt a Mastercard részletfizetési szolgáltatásával. Eddig hitelre nem vásárolható árukat és szolgáltatásokat is részletfizetéssel vehetnek meg, ráadásul online vásárlásnál is működik. Kovács Szabolcsot, a Mastercard regionális termékértékesítési vezetőjét kérdeztük.

Az Én Pénzem:  A Mastercard az elsők között Magyarországon teszteli részletfizetési szolgáltatását. Miért döntöttek a bevezetés mellett, és miért nálunk indították el?

Kovács Szabolcs: Néhány évvel ezelőtt Európa-szerte kilenc országra kiterjedő kutatást végzett a Mastercard a pénzügyi szolgáltatásokról. Az egyik váratlan eredmény az volt, hogy a magyarok kiemelkedő érdeklődést mutattak a részletfizetés iránt. Így elkezdtük vizsgálni a piaci környezetet is, ami megfelelőnek bizonyult. Közép-Európa a kártyavilágban amúgy is egy rendkívül fejlett régió: volt rá példa, hogy Nyugat-Európából is ide érkeztek a szakértők, hogy újdonságokat lássanak a piaci bevezetést követően. A magyar piac érett az innovációra, az ügyfelek részéről van rá igény, és a jogi környezet is adott volt ahhoz, hogy sikeres legyen a szolgáltatás. Ezért esett Magyarországra a választás. Bár részletfizetés régóta működik a vásárlásnál, sőt kártyához kapcsolt szolgáltatásként is jelen van több piacon, de ezek a megoldások nem egységesek. A POS terminálokon keresztül az elfogadó bankok csak saját ügyfeleiknek kínálják, így fordulhat elő, hogy például Horvátországban akár 6-8 POS terminál is van a pénztárnál. Létezik részletfizetési megoldás olyan formában is, hogy néhány nappal később dönthet az ügyfél, hogy a megvásárolt terméket részletekben szeretné kifizetni. Ez a szolgáltatás Romániában és Horvátországban erős. Ugyanakkor a kutatásból kiderült, és a való élet is azt mutatja, hogy sokkal nagyobb arányban választják az emberek a részletfizetést a vásárlás pillanatában, mint akkor, ha napokkal később dönthetnek róla. Felmérésünk szerint az egyes országokban a vásárlások 20-30 százaléka is lehetne részletfizetéses, tehát komoly potenciál van benne. Azt gondoltuk, hogy a jelenlegi megoldásoknál tudunk jobbat is kínálni, kihasználva a Mastercard globális hálózatát és szakértelmét.

Hogyan működik a bankkártyás részletfizetési szolgáltatás?

Amikor Mastercard kártyával fizet a vásárló, új opcióként megjelenik a POS terminál képernyőjén az egyösszegű fizetés vagy a részletfizetés közötti választási lehetőség, amennyiben a kártyabirtokos előzetesen aktiválta a szolgáltatást a kártyakibocsátó bankjánál, és a vásárlás 20.000 forint fölötti értékű. Részletfizetés választása esetén megjelennek a kibocsátó bank kondíciói. A kártyabirtokos kiválasztja, hány hónapos részletre szeretné vásárolni a kiválasztott terméket. A kívánt futamidő kiválasztása után a terminál kiírja a teljes fizetendő összeget, aminek jóváhagyása után megtörténik a fizetés, a bizonylaton pedig a megvásárolt termék árán kívül megjelenik az első részlet összege, a teljes visszafizetendő összeg, a kamat, a THM és a kibocsátó bank adatai. Fontos megemlíteni, hogy a kereskedő ilyenkor is a teljes összeget kapja meg, akár a hagyományos kártyás vásárlás esetén, az ez után következő összes ügylet a vásárló és a kártyáját kibocsátó bank között zajlik.

Mennyiben más, mint a többi részletfizetési lehetőség?

A kártyabirtokos a fizetés pillanatában dönthet a részletfizetésről. Minden olyan Mastercard bankkártyával igénybe vehető, amelynél a vásárló kártyáján a kibocsátó bankja a szolgáltatást aktiválta, valamint a vásárlás összértéke 20.000 forint fölött van. Idővel minden magyarországi POS terminálon, illetve online kereskedőnél lehet majd így vásárolni. Vagyis nem szükséges a kereskedőnek minden banktól külön terminál, az ügyfél pedig a vásárlás pillanatában dönthet.

Milyen érvek szólnak a szolgáltatás mellett?

Az átláthatóság, a kontroll és az egyszerűség. Vagyis mindig tudom, hogy miért, mikor és mennyit fizetek, magam ellenőrizhetem a kiadásomat, és nem kell hosszú perceket töltenem papírmunkával, vagy a várakozással. Így bankkártyás fizetés közben – ami egy olyan művelet, amit már sok ezerszer végrehajtottam – a POS terminálon tudom a vásárlást számomra kifizethető részletekre bontani.

Vagyis olyan, mint egy áruhitel?

Nem egészen. Az áruhitel általában magasabb összegű és hosszabb futamidejű, ráadásul gyakran egy konkrét termékre vonatkozik, míg a Mastercard részletfizetést akár egy heti nagybevásárlásnál is használhatjuk, a teljes kosárra. Már kisebb összeget - a megkötés csak annyi, hogy 20 ezer forint fölött legyen- is fizethetünk Mastercard részletfizetéssel. Például egy konyhabútort lehet, hogy továbbra is áruhitelre vesznek majd az emberek, a részletfizetési szolgáltatással viszont új szegmensek nyílnak meg a vásárlók számra.

Eddig többek között ruházati üzletekben, cipőboltokban nem lehetett részletekben fizetni, de kertészeti áruházakban sem. A Mastercard Részletfizetést azonban akár a megszokott online fizetésnél is igénybe vehetem, ahol eddig jellemzően nem volt mód az áruhitelre. Lehet, hogy éppen az online fizetéseknél érkezik majd az áttörés ennél a szolgáltatásnál.

Mi szükséges ahhoz, hogy működjön a részletfizetési szolgáltatás?

Három feltételnek kell teljesülnie: a vásárlás összegének meg kell haladnia a 20 ezer forintot; a szolgáltatásnak a POS terminálon működnie kell; és hogy a kártyakibocsátó is kínálja ezt a szolgáltatást és aktiválja az adott kártyán. Amikor a bevezetés mellett döntöttünk, hoztunk egy szabályt, hogy minden elfogadónak támogatnia kell a részletfizetési szolgáltatást. Ezzel garantáljuk a kibocsátók felé, hogy a szolgáltatás Magyarországon általánosan működni fog. Ehhez mindössze egy szoftverfrissítésre van szükség, és nem kell kicserélni a POS terminált. Most a kártyakibocsátókon van a sor. A Cetelem párezer hitelkártyás ügyféllel indította el a tesztet decemberben, május végétől kártyabirtokosai nagy részénél, több tízezer hitelkártyás ügyfélnél aktiválták ezt a szolgáltatást. Most július elején pedig már az OTP is elindította a szolgáltatást a Mastercard hitelkártyákon.

Csak hitelkártyával működik a részletfizetési szolgáltatás?

Technológiailag betéti és hitelkártyán egyaránt működhet. A bank döntése, hogy minden ügyfélnek megadja a lehetőséget, vagy csak bizonyos fajta bankkártyák esetében, illetve csak bizonyos ügyfelek részére. De például arra is lehetőség van, hogy a bank egy adott kereskedővel közös promóciót indítson és beállítsa, hogy az ügyfél például kedvezőbb THM-mel kapjon hitelt.
Első körben célszerű a bankoknak a hitelkártyákkal kezdeni, hiszen ezek az ügyfelek ismerős terepnek tekintik a hiteleket. Ráadásul ez a bank számára technológiailag is könnyebb feladat. A betéti kártyához mindenképp szükséges egy külön pénzforrás, amiből a hitel megy: ez lehet például folyószámlahitel vagy személyi kölcsön is. Ezt viszont a banknak külön le kell fejlesztenie. Bonyolultabb, de egyértelműen ez a jövő. Hiszen az országban az összes kibocsátott bankkártyák csupán 15 százaléka hitelkártya, 85 százalék betéti kártya, és ezek az arányok évek óta nem nagyon változnak. Vagyis első lépcsőben a hitelkártyáknál könnyebb bevezetni, de később a betéti kártyák jelentik majd a nagyobb lehetőséget.

Hogyan működik a pilot projekt, mik az elmúlt hónapok tapasztalatai?

Az indulásnál még csak a POS terminálok 20 százaléka volt képes a részletfizetésre, mára Magyarországon a terminálok közel 70 százalékán működik. A szoftverfrissítéssel párhuzamosan a legnagyobb kereskedőkhöz is ellátogatunk, ahol a menedzsmentet tájékoztatjuk a szolgáltatásról, és felajánljuk a pénztárosok felkészítését is.

Mekkora az érdeklődés? Szélesebb körben mikor találkozhatnak vele a kártyabirtokosok?

Azon dolgozunk, hogy még az idén több bank is elindítsa a részletfizetési szolgáltatást Magyarországon. Románia a másik olyan ország, ahol a szolgáltatás már él, a cseheknél, szlovákoknál és szlovénoknál bevezetés alatt van, és vizsgáljuk más kelet-európai piacokon is az indítását, míg Nyugat-Európában a piacok felmérése zajlik.

Szerző: Az Én Pénzem
Címkék:  , , ,

Kapcsolódó anyagok