Bizalom kontra biztonság
2017. szeptember 28.
A bankok egymás sarkát tapossák azért, hogy kit nevezhetnek majd a technológiaváltás, a digitalizáció élharcosának. A valós igények és lehetőségek mellett folyamatosan szó esik arról, hogy az úgynevezett FinTech (ez a pénzügy és a technológia szó együtt) cégek „lenyomják” a bankokat. Egy friss tanulmány erősen árnyalja ezt a képet.
A gyors technológiai fejlődésnek a pénzügyi szektorra gyakorolt hatását vizsgálja két kutató – Kerényi Ádám és Molnár Júlia – tanulmánya a Hitelintézeti Szemle legfrissebb számában. Az internet és a digitalizáció terjedésének következtében a gazdaság több ágazata jelentős átalakuláson ment keresztül, ami kihat a pénzügyekre is. A közelmúlt egyik legfigyelemreméltóbb jelenségének a pénzügyi szektorban a FinTech–szereplők (finance+technology) egyre nagyobb térnyerését tartják.
Arra a kérdésre azonban, hogy a FinTech radikális változásokat hoz-e a pénzügyi közvetítésben, a válaszuk az, hogy ez egyelőre nem valószínű. Ezzel együtt azt gondolják, hogy a nem banki szereplők szabályozásának, valamint a FinTech-megoldások hatásának vizsgálata a banki modellekre és a bankok innovációs képességére fontos további kutatási irány. Erre választ nyilván a jövő hozhat majd, de a tanulmányban azért már most is akadnak erősen elgondolkodtató megállapítások. (A teljes tanulmány itt olvasható.)
A legsarkosabb talán a bankon kívüli hitelezésre vonatkozik. A kutatók ugyanis azt gondolják, hogy az alternatív hitelszolgáltatók népszerűségének növekedése nem egy új, fenntartható hitelezési modell, hanem egy gazdasági ciklus eredménye, amit elsősorban az alacsony kamatok, a bankokkal szembeni bizalomvesztés és a szabályozói arbitrázs támogatnak (márpedig – jegyezzük már meg mi – semmi ilyesmi sem tart örökké.) Mint kifejtik: az online piactér alapú és a közösségi modellt használó (ez két fő forma) cégek csak a hitelt szolgáltatók és a hitelt igénybe vevők között közvetítenek, kockázatot maguk nem vállalnak. (Mint az ügynökök általában, amiről valahogy mindenki szeret elfeledkezni.)
Persze ez a pénzügyi innovációknak csak az egyik vetülete (túl sok mindent söpör még a szaksajtó is a FinTech címke alá). A térnyerés egyik legfőbb mutatója a szektorba irányuló befektetések radikálisan növekvő összege, és a piaci szereplők növekedése. Az információs technológia fejlődésével és az internet és mobiltelefon penetrációjának növekedésével a lakosság és a vállalatok fogyasztói szokásai is jelentősen megváltoztak, nemcsak a mindennapokban, de a bankolási szokásaikban is.
Új generációk jelentek meg pénzügyi szolgáltatások vásárlójaként akiket -mobil, digitális írástudó vagy Y-generációnak szokás nevezni. Nemcsak az internethasználat nőtt meg, de az új generációkban rohamosan teret nyer a mobilbankolás is. Emellett több kutatás rámutatott, hogy – azért itt is meg kell jegyezni, hogy a pénzügyi intézmények iránti bizalomcsökkenéssel párhuzamosan – nőtt a bizalom a technológiai intézmények pénzügyi szolgáltatási iránt.
A FinTech-ek robbanásához vezethet, hogy az új technológia lehetővé teszi az azonnali tranzakciót és ellenőrzést, központi főkönyv vagy hatóság közbeiktatása nélkül. Így ügyletek nagy számát lehet képes gyorsan lebonyolítani, és csökkentheti a fizetések és különösen a határokon átnyúló pénzátutalások tranzakciós és működési költségeit.
A Világbank becslése szerint például, míg a bankok által bonyolított nemzetközi fizetés átlagos költsége a küldött összeg 11,2 százaléka, addig az online szereplők 5,57 százalék átlagos költség mellett nyújtják ugyanezt a szolgáltatást az ügyfeleknek. Bár az alternatív fizetési megoldások számos hasznot generálnak a lakosság részére, mindez természetesen nem jár kockázatok nélkül. A legnagyobb aggodalom a nem banki fizetési megoldást nyújtó szereplőkkel szemben az információbiztonsággal és a fogyasztói adatok védelmével kapcsolatos. A határokon átívelő fizetési innovációk esetében nem mindig egyértelmű, hogy ki felel a nem banki fizetési megoldást nyújtó FinTech-ek felügyeletéért, valamint az ügyfeleknek a biztonságra való jogának érvényesítéséért, a szolgáltató kötelezettségeinek (például kártérítési szabályok, ügyfél-tájékoztatásra vonatkozó szabályok) betartatásáért.
Kiemelik ugyanakkor a blockchain technológia jelentőségét, ami bitcoin tranzakciókból lett szélesebb szakmai körben ismert. Ez a modell azonban más célokra is használható: „radikális váltást jelent a jelenleg működő technológiához képest, amelyben a szereplők elszámolóházaknak és klíringcégeknek küldik a tranzakciók adatait, amelyek azután összevezetik őket. A jelenlegi szereplők egy része a jövőben akár feleslegessé is válhat. Az úgynevezett „okos szerződések” (smart contracts) is blockchain alapúak ugyanis. Ezek akkor lépnek életbe, amikor a szerződés feltételei teljesülnek, például azonnal megtörténik egy vételi tranzakció, ha a vevő az eladónak átutalja a pénzt.
Szerző: Lenkei Gábor
Címkék: FinTech, tanulmány, hitelezés, fizetési rendszer, bitcoin, mobil, net
Szétveri vagy turbózza az új technika a bankrendszert?
A gyors technológiai fejlődésnek a pénzügyi szektorra gyakorolt hatását vizsgálja két kutató – Kerényi Ádám és Molnár Júlia – tanulmánya a Hitelintézeti Szemle legfrissebb számában. Az internet és a digitalizáció terjedésének következtében a gazdaság több ágazata jelentős átalakuláson ment keresztül, ami kihat a pénzügyekre is. A közelmúlt egyik legfigyelemreméltóbb jelenségének a pénzügyi szektorban a FinTech–szereplők (finance+technology) egyre nagyobb térnyerését tartják.
Arra a kérdésre azonban, hogy a FinTech radikális változásokat hoz-e a pénzügyi közvetítésben, a válaszuk az, hogy ez egyelőre nem valószínű. Ezzel együtt azt gondolják, hogy a nem banki szereplők szabályozásának, valamint a FinTech-megoldások hatásának vizsgálata a banki modellekre és a bankok innovációs képességére fontos további kutatási irány. Erre választ nyilván a jövő hozhat majd, de a tanulmányban azért már most is akadnak erősen elgondolkodtató megállapítások. (A teljes tanulmány itt olvasható.)
Nem tűnnek fenntarthatónak az új hitelezési modellek
A legsarkosabb talán a bankon kívüli hitelezésre vonatkozik. A kutatók ugyanis azt gondolják, hogy az alternatív hitelszolgáltatók népszerűségének növekedése nem egy új, fenntartható hitelezési modell, hanem egy gazdasági ciklus eredménye, amit elsősorban az alacsony kamatok, a bankokkal szembeni bizalomvesztés és a szabályozói arbitrázs támogatnak (márpedig – jegyezzük már meg mi – semmi ilyesmi sem tart örökké.) Mint kifejtik: az online piactér alapú és a közösségi modellt használó (ez két fő forma) cégek csak a hitelt szolgáltatók és a hitelt igénybe vevők között közvetítenek, kockázatot maguk nem vállalnak. (Mint az ügynökök általában, amiről valahogy mindenki szeret elfeledkezni.)
Persze ez a pénzügyi innovációknak csak az egyik vetülete (túl sok mindent söpör még a szaksajtó is a FinTech címke alá). A térnyerés egyik legfőbb mutatója a szektorba irányuló befektetések radikálisan növekvő összege, és a piaci szereplők növekedése. Az információs technológia fejlődésével és az internet és mobiltelefon penetrációjának növekedésével a lakosság és a vállalatok fogyasztói szokásai is jelentősen megváltoztak, nemcsak a mindennapokban, de a bankolási szokásaikban is.
Új generációk jelentek meg pénzügyi szolgáltatások vásárlójaként akiket -mobil, digitális írástudó vagy Y-generációnak szokás nevezni. Nemcsak az internethasználat nőtt meg, de az új generációkban rohamosan teret nyer a mobilbankolás is. Emellett több kutatás rámutatott, hogy – azért itt is meg kell jegyezni, hogy a pénzügyi intézmények iránti bizalomcsökkenéssel párhuzamosan – nőtt a bizalom a technológiai intézmények pénzügyi szolgáltatási iránt.
Persze vonzóak az alacsonyabb költségek
A FinTech-ek robbanásához vezethet, hogy az új technológia lehetővé teszi az azonnali tranzakciót és ellenőrzést, központi főkönyv vagy hatóság közbeiktatása nélkül. Így ügyletek nagy számát lehet képes gyorsan lebonyolítani, és csökkentheti a fizetések és különösen a határokon átnyúló pénzátutalások tranzakciós és működési költségeit.
A Világbank becslése szerint például, míg a bankok által bonyolított nemzetközi fizetés átlagos költsége a küldött összeg 11,2 százaléka, addig az online szereplők 5,57 százalék átlagos költség mellett nyújtják ugyanezt a szolgáltatást az ügyfeleknek. Bár az alternatív fizetési megoldások számos hasznot generálnak a lakosság részére, mindez természetesen nem jár kockázatok nélkül. A legnagyobb aggodalom a nem banki fizetési megoldást nyújtó szereplőkkel szemben az információbiztonsággal és a fogyasztói adatok védelmével kapcsolatos. A határokon átívelő fizetési innovációk esetében nem mindig egyértelmű, hogy ki felel a nem banki fizetési megoldást nyújtó FinTech-ek felügyeletéért, valamint az ügyfeleknek a biztonságra való jogának érvényesítéséért, a szolgáltató kötelezettségeinek (például kártérítési szabályok, ügyfél-tájékoztatásra vonatkozó szabályok) betartatásáért.
Kiemelik ugyanakkor a blockchain technológia jelentőségét, ami bitcoin tranzakciókból lett szélesebb szakmai körben ismert. Ez a modell azonban más célokra is használható: „radikális váltást jelent a jelenleg működő technológiához képest, amelyben a szereplők elszámolóházaknak és klíringcégeknek küldik a tranzakciók adatait, amelyek azután összevezetik őket. A jelenlegi szereplők egy része a jövőben akár feleslegessé is válhat. Az úgynevezett „okos szerződések” (smart contracts) is blockchain alapúak ugyanis. Ezek akkor lépnek életbe, amikor a szerződés feltételei teljesülnek, például azonnal megtörténik egy vételi tranzakció, ha a vevő az eladónak átutalja a pénzt.
Szerző: Lenkei Gábor
Címkék: FinTech, tanulmány, hitelezés, fizetési rendszer, bitcoin, mobil, net
Kapcsolódó anyagok
- 2020.07.09 - Drága lecke az olcsó bankolásról?
- 2019.05.31 - Nyolc hónapot csúszik az azonnali fizetés bevezetése
- 2019.05.16 - Nagyot szakítottak a bitcoinba fektetők
- 2018.08.24 - Nem engedik tőzsdére a bitcoin-alapokat
- 2018.02.11 - Újra tündökölhet a kriptopénz?
- 2018.02.06 - Ki nem találná, mire használják a legtöbben okostelefonjukat
- 2017.12.06 - A tulipánt is legyőzi a bitcoin?
- 2017.11.30 - Jön a virtuális világválság?
- 2017.09.08 - Bankkártyája van? Akkor fizethet mobillal is
- 2017.09.07 - Itt az online Diákhitel
- 2017.08.22 - Nem akar mobillal fizetni? Nincs egyedül
- 2017.07.21 - Fenekestül fordulnak fel a pénzügyek
- 2017.07.20 - A digipénz a nagybankok figyelmét is felkeltette
- 2017.07.03 - Fiók helyett net? Akad némi gond
További kapcsolódó anyagok