Több hónap haladékot nyerhetnek az adósok

Szeptembertől nem mondhatják csak úgy fel a hiteleket a bankok

Fotó: clipart.com
2022. július 6. A bajba kerülő lakáshitelesek után a Magyar Nemzeti Bank (MNB) a többi adósra is kiterjesztette azt az ajánlását, ami a kölcsönszerződés felmondása előtt tárgyalási kényszert ró a bankokra. Az intézkedés szeptember 1-jétől lép életbe.

Hat évvel ezelőtt adott ki ajánlást az MNB arról, mit kell tenniük a bankoknak nem fizető lakáshiteleseikkel (ezt itt részleteztük). Ebbe a körben akkor még a volt devizások tartoztak. Az egész „akció” pedig egyáltalán nem sikerült valami fényesre. A bankok által kötelezően megkeresett bajban levő egykori devizahiteleseknek a jegybank akkori összesítése szerint nem egészen hat százalékával sikerült megállapodni. Az MNB azt állította, sok adós makacsul ellenállt, mi inkább a bankokkal kapcsolatban hallottuk ugyanezt.

Az ajánlás mindenesetre a mai napig érvényes, bár sikerességéről nem sokat tudunk. Mindenesetre azt a lakáshitelek után kiterjesztik majd minden kölcsönre. A jelenlegi vészterhes időkben tulajdonképpen erre nagy szükség is lehet – már ha valóban működik majd. Hiszen a moratórium és a kamatstop csak időlegesen segíthet a helyzeten (erről részletesen itt írtunk).

Megugrott a nem teljesítő hitelek száma az általános hitelmoratórium novemberi megszűnésével – derítette ki az Azénpénzem.hu korábban a KSH legfrissebb adataiból. Az MNB tavaszi Stabilitási jelentéséből kiderült: még nagyobb is lehet majd a baj. Az újonnan késedelembe esők 61 százalékát a moratóriumból frissen kilépők adták.  Az új késedelme esők a legnagyobb arányban a személyi hitelesek (29 százalék) és a számlahitellel rendelkezők (26 százalék) közül kerültek ki. Hozzájuk képest még a hitelkártyások (16 százalék) is jól tartották magukat. Azóta pedig nagyot durvult minden, elképesztő magasságba szállt a jegybanki alapkamat és az infláció is.

Jó is lehetne, ha valóban működne

A jegybank 2022. szeptember 1-től várja el a pénzügyi intézményektől – a bankok mellett a lízingcégektől is –, hogy a kölcsönszerződés felmondása előtt tárgyaljanak a bajba jutott adóssal. A határidők alapján legalább három hónapig húzódhatnak a tárgyalások. Csak ezt követően (akkor sem azonnal) kerülhet sor az adós által nem fizetett hitel szerződésének felmondására.

Az elvek (ismét, illetve változatlanul) szépek. Mint az MNB leírta, az elmúlt öt év felügyelési tapasztalatait felhasználva újította meg és terjesztette ki 2016. óta alkalmazott fogyasztóvédelmi elvárásait. Jó néven veszik, ha a bank a bajba jutottaknak tényleges megoldást jelentő, az adósok helyzetének rendezésére szolgáló lehetőséget kínál. Elvárás az is, hogy az adós együttműködése esetén – a felek közötti megállapodás minél hamarabb való létrejötte, a tartozás késedelemből eredő növekedésének elkerülése érdekében – személyre szabott fizetéskönnyítési megoldásokat dolgozzon ki.
Az ajánlás hatálya nem terjed ki a számlatartozásokra akkor, ha a folyószámlához nem kapcsolódik folyószámlahitel. Pedig – mint arról korábban írtunk – még megszüntetett bankszámla miatt is kopogtathat a végrehajtó. Az MNB azért jó gyakorlatnak tartaná, ha a bankok ilyen esetekben is körültekintőbben és megértőbben járnának el.
Magyarul: valamiben engedniük kell(ene) a bankoknak. Tapasztalataink szerint pedig éppen ezen a téren akadnak problémák. A hitelintézetek általában csak a számukra plusz bevételt hozó megoldásokat (ilyen lehet például a futamidő hosszabbítása) preferálják. Az ajánlás egyébként kizárólag a kölcsönszerződés felmondását megelőző időszakra vonatkozó elvárásokat rögzít. 

Ne emeljék az egekbe a díjakat!

Az MNB azt is megfogalmazta, hogy a „megoldáskeresés során” a pénzügyi intézmény csak az azzal összefüggésben felmerülő, igazolt és indokolt költségeket terhelheti az adósra. A fizetési késedelemmel összefüggésben mindvégig kizárólag olyan díjakat alkalmazhat, amelyek a késedelem mértékével arányosak és annak kezeléséhez közvetlenül kapcsolódnak. Elvárás, hogy a díj- és költségstruktúra az adós számára nyomon követhető és átlátható legyen.

Előírják az általános és az egyénre szabott információnyújtást is. A bankoknak és lízingcégeknek honlapjukon átlátható módon elérhetővé kell tenniük a fizetési késedelem kezelésével kapcsolatos általános információkat. Emellett az ajánlás rögzíti azokat a fontos tartalmi elemeket, amelyeket a fizetési késedelem kezelése során az adós rendelkezésére bocsátott tájékoztatásokban, felhívásokban okvetlenül szerepeltetni szükséges. Ide tartozik például a tartozás jogalapja, aktuális összege, a megoldási lehetőségek, illetve azok feltételei és költségei.

Szerző: B.Varga Judit
Címkék:  , , , , , , , , , ,

Kapcsolódó anyagok