Százmilliós bírság az állateledel boltra
2016. március 31. Jogsértő volt a Fressnapf – Hungária Állateledel és Felszerelés Nagy- és Kiskereskedelmi Kft. (Fressnapf) tavalyi promóciója, mivel a rossz tervezés miatt kampány közben a fogyasztók számára hátrányosan változtatott a cég a feltételeken – állapította meg a Gazdasági Versenyhivatal (GVH). Ezért százmillió forintos bírságot szabott ki, és több, a fogyasztókat érintő kompenzáció teljesítésére kötelezte a vállalkozást.A Fressnapf – Hungária Állateledel és Felszerelés Nagy- és Kiskereskedelmi Kft. (Fressnapf) tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytatott a „25 év szeretete egy helyen” promóciójában – állapította meg vizsgálatában a Gazdasági Versenyhivatal (GVH). A Fressnapf 2015. január 15-én megkezdett kampányában eredetileg minden ötezer forintos vásárlás után pecsétet kapott a vásárló, 25 pecsétért pedig egy 25 ezer forintos árkedvezményre jogosító utalvány járt.
Csakhogy a cég az előkészítéskor figyelmen kívül hagyott számos olyan körülményt, amelyek a pecsétgyűjtők gyors elfogyásához, a vártnál magasabb beváltási gyakoriságukhoz, és a nagyobb összegű költések elaprózásához vezettek. Nem vette például figyelembe, hogy a vásárlók korábbi vásárlási szokásaikat a kampány feltételei szerint módosíthatják, azaz az ötezer forintos pecsétgyűjtő maximumhoz igazíthatják egyszeri vásárlásaik összegét, így felaprózzák vásárlásaikat. Nem számolt azzal sem, hogy a nagyobb összegű egyszeri vásárlást lebonyolító vevők között jelentős számban találhatók ÁFÁ-s számlára vásárló vállalkozások, alapítványok, menhelyek.
A gondatlan előkészítés eredményeképpen 2015 májusára a Fressmapfnak költséget jelentő kedvezmények várható nagysága lényegesen nagyobb lett a tervezettnél. Ezért 2015. július 1-jétől megváltoztatta a beváltási feltételeket, ami lényeges mértékben megnehezítette a fogyasztók számára a kedvezmények érvényesítését. (Egyszerre csak egy utalványt lehetett beváltani, további költési kötelezettség mellett). Az elérhető maximális kedvezmény mértéke 20 százalékról 6 százalékra csökkent, azaz a 25 ezer forintos kedvezmény eléréséhez a korábbi 125 ezer forintos költéshez képest 450 ezer forintért kellett vásárolni. Ennek következtében azoknál a fogyasztóknál, akik a pecsétgyűjtést nem tudták befejezni, a meghirdetett feltételek valótlanná váltak. A GVH szerint a Fressnapfnak lett volna más, ésszerű lehetősége a fenti módosításokra, a fogyasztóknak történő károkozás nélkül korrigálva a rosszul előkészített kampány feltételeit, és csökkentve a kampány váratlan többletköltségeit.
Mindezek figyelembevételével a GVH megállapította, hogy a vállalkozás a promóció induló feltételeinek tervezésekor, majd azok módosításakor megsértette a szakmai gondosság követelményét, a promócióban való részvétel feltételeinek módosításával pedig megtévesztette a fogyasztókat, indokolatlanul hátrányt okozva számukra.
E hátrányok csökkentését célozták azok a kötelezések, amelyek teljesítését a GVH – a bírság kiszabása mellett – kötelezően írta elő a Fressnapf számára. Ezek azokra a fogyasztókra vonatkoznak, akik be nem telt vagy be nem váltott pecsétgyűjtő füzettel vagy fel nem használt utalványokkal rendelkeznek. A GVH kötelezte a vállalkozást, hogy a határozat kézhezvételét követő öt napon belül weblapjának címoldalán, valamint két héten belül valamennyi áruházában jól látható helyen tájékoztassa fogyasztóit a GVH döntéséről. A kötelezések keretében a GVH előírta a Fressnapf-nak, hogy e kötelezések végrehajtását a határozat kézhezvétele után három hónapon belül kezdje meg, és folytassa legalább két hónapig.
A GVH enyhítő körülményként értékelte többek között azt, hogy a vállalkozás korábban csak rövidebb ideig tartó akciókat szervezett, így nem rendelkezett kellő tapasztalattal egy éves promóció lefolytatásában. Valamint figyelembe vette azt is, hogy a cég saját hatáskörben megkezdte az érintett fogyasztók hátrányainak csökkentését. A GVH figyelembe vette azt is, hogy a vállalkozásnak a bírságon túlmenően anyagi hátrányt fog okozni a Versenytanács által meghatározott kötelezések teljesítése is, mivel a GVH kötelezéseinek célja, hogy az érintett vállalkozás csökkentse a fogyasztói károkat.
A GVH felhívja a figyelmet arra, hogy egy szakmailag gondatlanul előkészített, hosszabb ideig tartó, pecsétgyűjtésen alapuló kedvezményes kampány feltételeit nem tisztességes „menetközben” megváltoztatni, még akkor sem, ha azok a vállalkozásra váratlan költségeket rónak, ha ezáltal a kampányban már résztvevő fogyasztók indokolatlanul hátrányt szenvednek.
Szerző: Az Én Pénzem
Címkék: Fressnapf, GVH, bírság, versenyhivatal, Gazdasági Versenyhivatal, promóció, tisztességtelen
Kapcsolódó anyagok
- 2022.08.18 - Csak 190 millióba került a DIGI-nek az ügyfelek megtévesztése
- 2021.08.16 - A százmilliós mellé újabb bírságot kapott az állateledel bolt
- 2019.02.22 - Házikedvencek, ti drágák!
- 2018.01.25 - DNS alapon ellenőrzik a magyar kutyákat
- 2017.06.06 - Tesco Vásárlókártyája van? Pénzt kap vissza
- 2017.05.04 - Nincs új ebadó, de összeírási kényszer igen
- 2016.12.15 - Üdülési jog: mit ér a maximális bírság?
- 2016.12.06 - Átverhette a családokat a Vodafone
- 2016.09.20 - Ne mindig hallgasson a sztárokra!
- 2016.07.05 - Újabb átverés üdülési joggal
- 2016.05.27 - Kamu kedvezmény miatt kapott bírságot a K&H
- 2016.05.09 - Így fejték volna az állami televíziót
- 2016.05.04 - Büntetés a Porsche Banknak: kész kupleráj a nyilvántartása
- 2016.01.25 - Beperelte a versenyhatóságot a bankszövetség
- 2016.01.21 - Átverte az időseket a 4Life Direct
- 2016.01.16 - Egészséget hazudtak, vagy mégsem?
- 2016.01.12 - Banki adatbázis: még furcsább a történet
- 2016.01.12 - Négymilliárdra bírságolták a Bankszövetséget
- 2016.01.05 - Ellabdázott 40 millió forintot a Pepsi
- 2015.08.02 - Sörözöl? Nagy változás jöhet
- 2015.05.22 - Becsali módon mutatott ki árelőnyt az Auchan
- 2015.02.19 - Kedvezményért büntették meg a Spart
- 2015.01.06 - Piramis játékra bukkantak a színmagyar biztosítónál
- 2014.12.03 - Egyeztetve húztak le az autóiskolák
- 2014.08.05 - Átverős fogyasztói csoportra csapott le a GVH
- 2014.07.22 - A GVH szerint tisztességtelen volt a Netrisk
- 2014.07.08 - A besúgó 28 milliót tehetett zsebre
- 2014.07.07 - Hitel tuszkolásáért kapott jókora bírságot a Citroen
További kapcsolódó anyagok