Százezrek autózhatnak biztonsági rendszer nélkül

2017. március 2. A közúti balesetben évente megsérült 250-300 ezer gépjármű, valamint a külföldről behozott sérült autók kijavításakor az illegálisan működő (olcsó áraik miatt még mindig kedvelt) szervizek leginkább a légzsákot és az egyéb biztonsági rendszert működtető elektronikát mellőzik. Egymillió személygépjárműbe kerülhettek nem megfelelően működő, ellenőrizetlen forrásból származó manipulált biztonsági elemek.

A használt autót vásárlók nem csak például a visszatekert kilométeróra, a hamisított kenőanyag, hanem a biztonsági rendszerek hiányosságai miatt is vállalhatnak kockázatot – derül ki a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület (HENT) legújabb figyelmeztetéséből. Iparági becslések szerint a légzsákok és a hozzájuk tartozó egyéb elektronikusan vezérelt, közúti baleset esetén az utazókat védő biztonsági rendszerek a hazai autók negyedében-harmadában mutathatnak működési rendellenességet, de 10-15 százalékuknál már eleve hiányoznak.

A HENT szerint ugyanis a közúti balesetben évente megsérült 250-300 ezer gépjármű, valamint a külföldről behozott sérült autók kijavításakor a magas árak miatt az illegális, szakszerűtlenül javító szervizek leginkább a légzsákot és az egyéb biztonsági rendszert működtető elektronikát hagyják ki. A használt autók egy része ilyen helyreállítás után kerül az új tulajdonoshoz, akinek viszont tudomása sincs ezek hiányáról, vagy éppen működésképtelenségéről.
A műszaki vizsgán jelenleg nem feltétlenül ellenőrzik az elsődleges és másodlagos biztonsági rendszereket.
Gablini Gábor, a HENT vezetőségi tagja és a Magyar Autós Szakmai Szövetség elnöke szerint ugyancsak súlyos problémát jelentenek az online hirdetési portálokon csaknem tízezres nagyságrendben található, bizonytalan eredetű légzsákok és biztonsági övek feszítőszerkezetei. Ezeknek a többnyire rendkívül olcsón beszerezhető, ugyanakkor gyenge minőségű biztonsági rendszerelemeknek a forgalomba helyezése és használata nemcsak megtévesztő, de életveszélyes is az utas számára.

Több százezer magyar autóból hiányozhatnak a légzsákok és az azokat kiegészítő legfontosabb közlekedésbiztonsági, utast védő berendezések. Akár további egymillió személygépjárműbe kerülhettek pedig nem megfelelően működő, ellenőrizetlen forrásból származó manipulált biztonsági elemek.

Szerző: Az Én Pénzem
Címkék:  , , ,

Kapcsolódó anyagok