Vigyázzon, hogy ezekkel ne ütközzön!

Százezer biztosítás nélküli autó rohangál az utakon

2017. május 26. Legalább 100 ezer autó rohangál az utakon kötelező felelősségbiztosítás nélkül évente 5-6 ezer kárt okozva, amelyek kárértéke összesen több milliárd forint – tudta meg az Azénpénzem.hu. A Kártalanítási Számla kifizeti a kárt, azt azonban - ha kell, bíróságon – behajtja a károkozón a MABISZ. Erősebb hatósági fellépés és komplex megoldás kellene.

Legalább 100 ezerre tehető az érvényes kgfb-szerződés nélkül közlekedők száma az utakon – válaszolta az Azénpénzem.hu kérdésre a Magyar Biztosítók Szövetsége (MABISZ). Erről pontos adatok nincsenek, csak közvetett becsléssel tudtak portálunknak szolgálni a biztosítók átlagos kárgyakorisági adatai, illetve a Kártalanítási Számla terhére történt bejelentések és kárrendezések alapján.

Mint ismert, a MABISZ kezeli a Kártalanítási Számlát, ami a károsultaknak akkor fizet, ha a kárt biztosítással nem rendelkező jármű okozza. A KSZ-hez évente több mint 5 ezer bejelentés érkezik. A biztosítással nem rendelkezők között van olyan jármű, amelyet kivonattak a forgalomból, de időnként mégis használják, olyan is, amelyik 25-35 éves jármű - „a kert sarkában áll” -, és nem használják, olyan is, amelyet behoztak külföldről, de nem helyeztek forgalomba – mondta portálunknak a MABISZ.

Simán mehetnek biztosítás nélkül

A közelmúltban számoltunk be egyik olvasónk kálváriájáról, aki hiába adta el gépkocsiját, még hónapokig kapta a rendőrségtől és a parkolási társaságoktól a büntetéseket az új tulajdonos szabálysértései után, aki nem íratta át az autót a saját nevére. A gépkocsit végül a hatóság – mintegy 6 hónappal a tulajdonosváltás után – ideiglenesen kivonta a forgalomból, de nagy a valószínűsége annak, hogy az új tulajdonost ez sem nagyon izgatja. Az mindenesetre biztos, hogy mintegy fél évig vidáman használta a gépkocsit anélkül, hogy kötelező gépjármű-felelősségbiztosítással rendelkezett volna, hiszen ilyet az átíratás hiánya miatt nem is köthetett.

A jelenség – mint megírtuk – információnk szerint elég gyakori, és véleményünk szerint a hatóság jóval hatékonyabban is felléphetne az ügyben. Az eladóknak így okozott kellemetlenségek ugyanis csak a probléma egy részét jelentik. Sokkal súlyosabb ugyanakkor a közlekedésben részt vevők számára, hogy biztosítás nélküli autók tömegével szaladgálhatnak az utakon.

Milliárdos a kár

A Kártalanítási Számla adatai szerint hosszú évek statisztikái alapján évente 5-6 ezer között van a biztosítatlanok által okozott károk száma, a kár pedig évente legalább 2,5 milliárd forint. Volt már olyan kár, amelynek összege meghaladta az 500 millió forintot, de minden évben több olyan eset történik, amelynek kárértéke 50 millió forint fölötti. Alsó limit nincs, illetve annak összege az okozott kár összege – mondta a MABISZ.

Behajtják a károkozón – ha tudják


A  MABISZ minden esetben visszkeresetet indít a biztosítatlan gépjármű üzembentartójával, illetve tulajdonosával szemben. A törvény alapján a károkozónak meg kell térítenie a kártérítés összegét, a késedelmi kamatot, a tételes költségeket és a jogi eljárás költségét is. Először felszólítást küldenek ki, és ha az eredménytelen, 1 millió forint alatti követelés esetén a közjegyző által küldött fizetési meghagyás érkezik a károkozónak, 1 millió forint felett pedig bírósági eljárást indít a MABISZ. Jogerős bírósági ítélet alapján pedig végrehajtási eljárás következik. A részletfizetés igen gyakori, a jogi eljárás közben is bármikor lehetőség van a rendezésre. 

A MABISZ évkönyve szerint 2015-ben 6136 esetben indították meg a kifizetett kártérítési összegek jogszabályon alapuló visszakövetelését. 2015 végén összesen 15885 ügyben volt folyamatban visszakövetelési (regressz) eljárás. Azt azért fontos látni, hogy a be nem hajtható károk összegét végső soron mi, autósok mindannyian fizetjük, a kgfb-díjakba beépülve.

Mi lenne a megoldás?

A szakértők szerint a fokozott ellenőrzés, a probléma átfogó, komplex megközelítése és megoldása segíthetne csak a helyzeten. Például van olyan EU-ország, ahol érvényes kgfb hiányában a rendőrség lefoglalhatja a járművet.
Mit kell tenni, ha nincs kötelezője a károkozónak?
A károkozó által okozott kárt ebben az esetben a MABISZ-hoz kell bejelenteni, és a KSZ terhére rendezik.

Mi van, ha a károkozó ismeretlen?
Ismeretlen károkozó esetén rendőrségi feljelentést kell tenni, és ha a károkozó kilétének megállapítása nem vezet sikerre, a személyi sérüléses károkat teljes egészében kifizetik, de a gépjárműben keletkezett kárt csak akkor fizeti a KSZ, ha a baleset halálos volt vagy súlyos személyi sérüléssel járt.


Szerző: Lovas Judit
Címkék:  , , , , ,

Kapcsolódó anyagok