Szaporodnak a virtuális pénzautomaták

2014. június 13. A tervek alapján rövidesen egész bankjegykiadó-hálózatból lehet valódi pénzhez jutni a virtuális ellenében. A következő bitcoin-ATM Rómában működik majd. Az új „világpénzre” kártyát is alapoznának. Az MNB alighanem éppen erre reagálva hasonlította össze a bankkártyát a bitcoinnal. Jelentésükben hangsúlyozták: a virtuális valuták veszélyesek.

Az amerikai kormány mintegy 30 ezer bitcoint (körülbelöl 18 millió dollár) értékesít aukció keretében június 27-én – írja a Marketwatch. A virtuális pénz a kábítószerkereskedelem miatt tavaly bezárt Silk Road kereskedelmi platformtól került az FBI-hoz. Az aukciós felhívás megjelenését követően a bitcoin árfolyama csütörtökön több mint 7 százalékot esett, amiből pénteken már közel 5 százalékot nyert vissza. Az aukció eredményét a felhívás szerint 30-án teszik közzé.
Európában két hét múlva állítják fel a kontinens huszonkettedik bitcoin automatáját (ATM). Ez Rómában a Termini pályaudvaron lesz. Az üzembe helyezésre az Olaszországban negyedszer megrendezett No Cash Day nap ad alkalmat, amivel az elektronikus, készpénzkímélő megoldásokat igyekeznek népszerűsíteni. Az új bitcoin automata használatához nem kártya szükséges (annak létrehozása még csak terv), ehelyett személyi azonosítást követően vehetők igénybe a szolgáltatásai.

A bitcoinnal fizetés rövidtávon elsősorban az internetes vásárlásoknál jelenhet meg, ahol jelenleg a hagyományos fizetési megoldások közül a bankkártyás fizetés lehet a leghatékonyabb elektronikus fizetési mód – írja legfrissebb pénzforgalmi jelentésében a Magyar Nemzeti Bank (MNB). Össze is hasonlítják a két megoldás jellemzőit. Mint írják, visszaélés, illetve rendszerhiba esetén a tranzakcióban résztvevők veszteségét a bitcoin használatakor semmi sem korlátozza (legfeljebb a perelésben lehet valamennyire bízni). Nem így a bankkártyáknál. Amennyiben az elveszett, ellopott bankkártyát jogosulatlanul használják, a bejelentést megelőzően bekövetkezett kárt a kártyabirtokos legfeljebb 45 ezer forint erejéig viseli (feltéve, ha a kár nem a kártyabirtokos szándékos vagy súlyosan gondatlan magatartása miatt következett be), az ezen felüli összeg a kibocsátó bank vesztesége.

Az MNB az előbbi összeállítása mellett ismét kitért – korábban ezzel részletesebben is foglalkoztak – a fizetésre használható virtuális eszközök szabályozatlanságából fakadó kockázatokra. Felhívják a figyelmet arra, hogy a hatósági felügyelet és felvigyázás, valamint a fogyasztókat védő felelősségi, fogyasztóvédelmi és kárviselési szabályok hiánya jelentősen növeli például a bitcoin használatával kapcsolatos veszélyeket. Esetükben nem léteznek szabályozott keretek között működő kibocsátó és közvetítő intézmények. Működésükkel, valamint a hozzáféréssel kapcsolatos problémák, illetve a tulajdonosok kárára elkövetett visszaélések esetén jelentős károk érhetik az ilyen rendszerek résztvevőit, amelyek megtérítésére vagy a károk csökkentésére így nincs a jogszabályok által biztosított lehetőség.

Szerző: LG
Címkék:  , , ,

Kapcsolódó anyagok

Most okozzák a kátyúk a legtöbb balesetet
2020. január 23. A kátyú okozta károk 60-70 százaléka jellemzően az első negyedévben történik a kátyúbiztosítást kínáló társaságok tapasztalatai szerint. Az ilyen jellegű balesetek minden autósnak potenciális kockázatot jelentenek, ezért a Magyar Biztosítók Szövetsége (MABISZ) szerint érdemes biztosítással felkészülni a váratlan esetekre.


A téli fagyok súlyosan meg tudják rongálni a közutakat, ezért most kezdődik csak az igazi „kátyúszezon”. Az úthibák javítása általában tavasszal kezdődik meg, gyakran nyár elejéig is elhúzódik, addig viszont számtalan autót tesznek tönkre minden évben.

A kátyúk okozta leggyakoribb kár a defekt, illetve a felni sérülése, de előfordul futómű-károsodás is sőt, akár balesetet, személyi sérülést is okozhat a kátyú. Az átlagos kárösszeg pár tízezer forint, azonban a futóműben okozott kár akár a többszázezret is elérheti – áll a MABISZ közleményében.

Bizonyíték kell

Fontos tudni, hogy bár az utak állapotáért az út fenntartója felel, azonban a káreseményt mindig a kárt szenvedett autósnak kell bizonyítania. A kátyús balesetekhez akkor is érdemes rendőrt hívni, ha nem történt személyi sérülés, mivel a hatósági jegyzőkönyv fontos dokumentum lehet a bizonyítási eljárás során. Az esetet mindig alaposan dokumentáljuk: készüljön több irányból is fénykép a kátyúról, az autóról, a helyszínről és jól láthatóan a keletkezett sérülésről. Ha a balesetet más is látta, érdemes feljegyezni a tanú vagy tanúk elérhetőségét.

A bejelentéssel a károsultnak a közút fenntartójához kell fordulnia. A bejelentésnél közölni kell az esemény idejét, pontos helyét, valamint, hogy milyen körülmények között történt a baleset. A bejelentéshez csatolni kell a helyszínen készült hatósági jegyzőkönyvet, valamint a fényképfelvételeket, tanúnyilatkozatokat, továbbá – amennyiben rendelkezik vele – a kár összegét igazoló javítási számlát. A kár pontos összegének tanúsításához feltétlenül kérjünk számlát a gépjármű javítási munkálatairól, és őrizzük is meg a procedúra befejezéséig, továbbá érdemes lehet az esetlegesen kicserélt alkatrészeket is megtartani.

Ha több gépjármű is károsodott, azokat külön-külön is be kell jelenteni, az autók sérüléseit ugyanis egyenként számolják el. Személyi sérülés esetén az orvosi dokumentációt is be kell mutatni. A bejelentéshez ne felejtsük el csatolni a forgalmi engedélyről készített másolatot! Szükség esetén hiánypótlásra is felszólíthatják a bejelentőt, ezért érdemes e-mail címünket is megadni.

A biztosítónak is kell a bizonyíték

Kátyúkár biztosítás esetén nem az útkezelő, hanem a saját biztosítónk felé jelenthetjük be a kárt. A biztosító kifizeti a kártérítést, majd utólag rendezi azt az illetékes közútkezelővel. Itt is rendkívül fontos a részletes dokumentáció, ennek hiányában ugyanis a biztosító sem tud fizetni. Mint ahogy akkor sem, ha a megengedettnél gyorsabban hajtott az autós, vagy figyelmeztető tábla jelezte az úthibát.

Kátyúbiztosítást jelenleg önállóan, illetve kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás (kgfb) vagy casco mellé kiegészítő biztosításként köthetnek az autósok, akár évi 2-3 ezer forintért. A kátyúkár biztosítást az hívta életre, hogy az ilyen károk átlagos összege 20 ezer forint körüli, a casco biztosítások önrésze pedig ettől jellemzően magasabb.

ÚtszakaszKezelőBejelentés

Településeket összekötő utak, autópályákMagyar Közút Zrt.elektronikusan (https://internet.kozut.hu/ugyfelszolgalat/karigeny-bejelentes/gepjarmu-kar/); postai úton (Magyar Közút Nonprofit Zrt. Kárigénykezelő osztály, 1024 Budapest, Fényes Elek u. 7-13.); e-mailen: karigenykezeles@kozut.hu
Lakott területen belüli útszakaszokilletékes önkormányzatszemélyesen; e-mailen
Budapest fő- és tömegközlekedési útvonalaiBudapest Közút Zrt.személyesen az ügyfélszolgálaton (Budapest, XI. kerület, Bánk bán utca 8-12.); e-mailen a karrendezes@budapestkozut.hu címen, kitöltött "Kátyúkár bejelentő lap" csatolásával
Egyes biztosítóknál létezik olyan szolgáltatás is, amely a kár – meghatározott limitig történő – megtérítése mellett egyfajta jogsegély-szolgáltatást is nyújt, eljár az út kezelőjénél a biztosítási limitet meghaladó kártérítés megfizetése ügyében.