A szegények beköltözésétől rettegnek a települések
2015. március 2.
Növekvő helyi kiszolgáltatottság, mélyülő szakadék a tehetősebb és szegényebb települések között, és halmozódó közműhátralékok – vázolta fel a Habitat for Humanity Magyarország az állami támogatások megvonásának hatását. A csapás az aktívan dolgozókat és a kisnyugdíjasokat is érheti.
Közel 38 ezren kaptak 2013-ban olyan rendszeres szociális segélyt, amely 2015. március elsejével megszűnt. Ugyancsak megszűnik a lakásfenntartási támogatás, és az az adósságcsökkentési támogatás, pedig az előbbiből 455 ezren, az utóbbiból pedig mintegy 10,5 ezren részesültek - derült ki Rétvári Bence, az Emberi Erőforrások Minisztérium államtitkár korábban ellenzéki képviselőknek adott válaszából. A Habitat for Humanity Magyarország körbejárta, milyen következményekkel járnak ezek az intézkedések.
A kormányzat hangsúlyozta, hogy a támogatások nem megszűnnek, csak átalakulnak. Vagyis: ezeket a továbbiakban az önkormányzatok folyósíthatják majd. A Habitat (másokkal egyezően) úgy látja, hogy a szegényebb települések várhatóan képtelenek lesznek kigazdálkodni a segélyeket helyi forrásból. (Nem véletlen, hogy még az egyéb folyó kiadásokra is új adókat kényszerülnek kivetni a helyhatóságok.) Az önkormányzatok szociális támogatásait kiegészíteni hivatott kormányzati kompenzációs keretről pedig eddig kevés az információ.
Még egy lényeges tényezőre hívja fel a figyelmet a Habitat. Szerintük a tehetősebb önkormányzatoknál a támogatások pótlása ellen hat a szegénységi migrációtól való félelem: a települések vezetői ebben a rendszerben abban érdekelte, hogy kiszorítsák a szegényeket a területükről, hiszen a kevesebb szegény kevesebb kiadással is jár. Az eddig elfogadott rendeletek jellemzően alacsonyabb összegű támogatást biztosítanak és kevesebben kaphatják. Egyes önkormányzatok csak a fűtési szezon idejére, míg mások egyáltalán nem biztosítanak a jövőben lakásfenntartási támogatást.
Az sem mellékes: megalázó helyzetbe hozhatja és kiszolgáltatja a szegény családokat a helyi hatalmi viszonyoknak az, hogy az önkormányzatok megkötések nélkül dolgozhatták ki rendeleteiket a megszűnő normatív támogatások pótlására. Sok településen a jogosultsági feltételek lehetővé teszik, hogy szubjektív tényezők befolyásolják a támogatások odaítélését. Helyenként pedig a polgármester ezentúl saját hatáskörben dönt a támogatás odaítéléséről, máshol az udvar és a lakás rendezettségéhez vagy akár a mellékhelyiség tisztaságához kötik a lakásfenntartási támogatás folyósítását.
Szerző: Az Én Pénzem
Címkék: Habitat for Humanity Magyarország, Habitat, szegénység, állami támogatás, önkormányzatok
Számos családnak hoz katasztrófát a tavasz
Fotó: Habitat for Humanity Magyarország
Közel 38 ezren kaptak 2013-ban olyan rendszeres szociális segélyt, amely 2015. március elsejével megszűnt. Ugyancsak megszűnik a lakásfenntartási támogatás, és az az adósságcsökkentési támogatás, pedig az előbbiből 455 ezren, az utóbbiból pedig mintegy 10,5 ezren részesültek - derült ki Rétvári Bence, az Emberi Erőforrások Minisztérium államtitkár korábban ellenzéki képviselőknek adott válaszából. A Habitat for Humanity Magyarország körbejárta, milyen következményekkel járnak ezek az intézkedések.
A legalsó jövedelmi ötödben egy két évvel ezelőtti felmérés szerint a háztartások kiadásainak 28,8 százalékát tették ki a lakásfenntartás és energia költségei. 2013 júniusában 941 ezer fogyasztó volt 30 napnál hosszabb idejű elmaradásban villamosenergia-számlájával, 646 ezer fogyasztó földgáz-számlájával, és 176 ezer felhasználó távhő számlájával. A negatív tendenciák megállításához a Habitat szerint az összeg növelésére lett volna szükség. Mint egy másik elemzésükben számba vették: a szegénységi küszöb alatt élők 55,6 százaléka rendelkezik rezsi hátralékkal; az egyéb segélyformák megszüntetésével a szegény lakosság adósságai várhatóan hatalmas mértékben nőni fognak.
A legszélesebb kört a lakásfenntartási támogatás eltűnése érinti. A Habitat kiszámolta, hogy a valóban nagyon rászorultak családi kasszájában ennek mekkora jelentősége lehetett (lásd táblázatunkat). Mint írják, bár a juttatás a mélyszegénységben élők számára jelentette a legnagyobb segítséget, sok alacsony jövedelmű, de aktívan dolgozó család és kisnyugdíjas is részesült lakásfenntartási támogatásban.A már meghozott rendeletek szűkítést mutatnak
A kormányzat hangsúlyozta, hogy a támogatások nem megszűnnek, csak átalakulnak. Vagyis: ezeket a továbbiakban az önkormányzatok folyósíthatják majd. A Habitat (másokkal egyezően) úgy látja, hogy a szegényebb települések várhatóan képtelenek lesznek kigazdálkodni a segélyeket helyi forrásból. (Nem véletlen, hogy még az egyéb folyó kiadásokra is új adókat kényszerülnek kivetni a helyhatóságok.) Az önkormányzatok szociális támogatásait kiegészíteni hivatott kormányzati kompenzációs keretről pedig eddig kevés az információ.
Még egy lényeges tényezőre hívja fel a figyelmet a Habitat. Szerintük a tehetősebb önkormányzatoknál a támogatások pótlása ellen hat a szegénységi migrációtól való félelem: a települések vezetői ebben a rendszerben abban érdekelte, hogy kiszorítsák a szegényeket a területükről, hiszen a kevesebb szegény kevesebb kiadással is jár. Az eddig elfogadott rendeletek jellemzően alacsonyabb összegű támogatást biztosítanak és kevesebben kaphatják. Egyes önkormányzatok csak a fűtési szezon idejére, míg mások egyáltalán nem biztosítanak a jövőben lakásfenntartási támogatást.
Az sem mellékes: megalázó helyzetbe hozhatja és kiszolgáltatja a szegény családokat a helyi hatalmi viszonyoknak az, hogy az önkormányzatok megkötések nélkül dolgozhatták ki rendeleteiket a megszűnő normatív támogatások pótlására. Sok településen a jogosultsági feltételek lehetővé teszik, hogy szubjektív tényezők befolyásolják a támogatások odaítélését. Helyenként pedig a polgármester ezentúl saját hatáskörben dönt a támogatás odaítéléséről, máshol az udvar és a lakás rendezettségéhez vagy akár a mellékhelyiség tisztaságához kötik a lakásfenntartási támogatás folyósítását.
A támogatás jelentősége a lakásköltségekben
Teljes jövedelem | Lakásköltség* | Rezsicsökkentés hatása* | lakásfenntartási támogatás | |
---|---|---|---|---|
Egy közmunkás fizetésből élő négytagú család | 47 000 | 13 536 | 2024 | 8800 |
Kiskeresetű négytagú család | 150 000 | 43 200 | 2024 | 4400 |
Egyedülálló szülő két gyermekkel | 100 000 | 28 800 | 1518 | 4300 |
Egyedülálló kisnyugdíjas | 40 000 | 11 520 | 506 | 2600 |
* A Habitat 2013-as szegénységről szóló jelentésének adatival számolva |
Szerző: Az Én Pénzem
Címkék: Habitat for Humanity Magyarország, Habitat, szegénység, állami támogatás, önkormányzatok
Kapcsolódó anyagok
- 2019.09.12 - A családtól függ a fiatalok lakáshoz jutása
- 2017.10.04 - Sokan esélytelenek a jobb lakásra
- 2016.07.06 - Minden harmadik gyerek él penészes lakásban
- 2016.05.22 - Alapjövedelem: ezért ellenzi a Fidesz
- 2015.10.12 - Tájkép készül adósmentés után
- 2015.10.06 - Hol a szegénység mostanában?
- 2015.07.14 - Megvizsgálták, a települések is szorítják a szegényeket
- 2015.02.17 - Helyi adók: jöhetnek még!
- 2014.10.27 - Hogyan nőhet a csökkentett rezsi?
- 2014.06.05 - Milliókat nem érint a rezsicsökkentés
- 2014.04.03 - Újabb bizonyíték: a leggazdagabbak gyarapodtak
- 2014.03.28 - Árak és rezsi: valójában ki jár itt jól?
- 2013.10.07 - Fojtogató már a magyar szegénység
- 2013.05.29 - Elképesztő számok a szegénységről
További kapcsolódó anyagok