Súlyos bírságot kapott a Generali

2018. május 14. Az MNB összesen 67,5 millió forint bírságot szabott ki a Generali Biztosítóra, elsősorban nyilvántartási, adatszolgáltatási jogsértések miatt. Gondok voltak a biztosítási szerződési feltételekkel, és az ügyfeleket sem tájékoztatták tisztességesen.

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) rendszeres ellenőrzései keretében átfogó vizsgálatot folytatott a Generali Biztosítónál, ezúttal a 2014. szeptember 29-től 2018. április 23-ig terjedő időszakot tekintette át. Bár számos hiányosságot feltárt, ezek alapvetően nem érintik a biztosító megbízható működését – adta hírül a felügyeleti hatóság.

Az MNB ugyanakkor jogsértésként azonosította, hogy a Generali Biztosító egyes élet- és nem életbiztosítási termékeivel, csoportos hitelfedezeti biztosításaival, illetve termékértékesítési tevékenységével összefüggő belső szabályozási, nyilvántartási, adatszolgáltatási, adatfeldolgozási és ellenőrzési rendszerei nem feleltek meg teljes körűen a jogszabályi előírásoknak. A biztosító a vizsgált kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási (kgfb) termékeinél nem tett maradéktalanul eleget többek között az üzembentartó és a kötvénynyilvántartó szerv felé fennálló értesítési kötelezettségének, és a következő biztosítási időszak várható díjairól sem tájékoztatott megfelelően.

A biztosító biztosítási és kiszervezési szerződéseinek kötelező, illetve lehetséges tartalmi elemeinek több szerződési feltétele nem volt összhangban a jogszabályi előírásokkal. Kgfb szerződései például hatályukat vesztett törvényi rendelkezésekre hivatkoztak, az életbiztosítások szerződési feltételei nem megfelelően tartalmazták a kifizetéshez szükséges dokumentumokra, a felszámított díjakra és a várakozási időre vonatkozó rendelkezéseket. Több – jellemzően az egyértelműség követelményét sértő – hiányosság merült fel a csoportos hitelfedezeti biztosítási és a lakossági vagyonbiztosítási (casco, lakásbiztosítási) szerződési feltételeknél.

A vizsgálat megállapította azt is, hogy a Generali Biztosító a kgfb, casco, lakás- és társasház biztosításainál nem elég egyértelműen és részletesen készítette el a díjkalkulációkat.

Hiányosságokat tárt fel az MNB a biztosító adatszolgáltatásával, belső szabályozásával kapcsolatban, valamint a biztosítástechnikai tartalékokat, tőkeszükségletet érintő számítások területén, illetve az élet- és nem-életbiztosítási szerződéseihez kapcsolódó ügyféltájékoztatási tevékenységében is. Így például a kgfb szerződéseknél több esetben nem vagy nem megfelelő tartalommal küldött felszólító levelet a díjhátralékos ügyfeleknek, illetve tájékoztató levelet a károsultaknak.

Megtévesztő tájékoztatás

A Generali Biztosító lakossági vagyonbiztosításainál emellett (a „kötvény” elnevezést is tartalmazó dokumentum használatával) már az ajánlattétel során azt a megtévesztő látszatot keltette a fogyasztókban, hogy a biztosítás létrejött. Több életbiztosítási szerződés esetében megtévesztően tájékoztatott a biztosítás visszavásárlásával kapcsolatban. Az MNB hiányosságokat állapított meg a biztosító pénzmosás és a terrorizmus finanszírozása megelőzésével és megakadályozásával kapcsolatos feladatai körében, illetve a tényleges tulajdonosok rögzítését érintően.

A jogsértések miatt az MNB ma közzétett határozatában összesen 62,5 millió forint felügyeleti és 5 millió forint fogyasztóvédelmi bírságot szabott ki a Generali Biztosítóra, és kötelezte a jogszabályoknak megfelelő működésre. A jegybank a bírságösszeget különösen a biztosító piaci súlyából fakadó piaci- és ügyfélkockázatok, a jogsértések súlyossága, illetve számossága alapján állapította meg. A biztosítónak 2018. július 31-ig kell írásban tájékoztatni az MNB-t a jogsértések megszüntetése érdekében tett intézkedéseiről.

Szerző: Az Én Pénzem
Címkék:  , , ,

Kapcsolódó anyagok