Sokan nem ellenőrzik a fizetésre felszólító felületek hitelességét

2024. május 7. A magyar lakosság majdnem háromnegyede rendszeresen vásárol és fizet interneten keresztül, és szinte mindenki tudatában van az ezzel járó kockázatoknak. Ennek ellenére ötből egy fő még mindig nem ellenőrzi a fizetési felületek hitelességét – derült ki az OTP Mobil friss felméréséből.

A SimplePay fizetési megoldásokat fejlesztő OTP Mobil által készített felmérés szerint 97 százalék tisztában van az online vásárlás és fizetés kockázatával. Sokan tudatosan járnak el egy-egy webshop igénybevétele során: az online vásárlók négyötöde legalább egyféle módon próbál meggyőződni arról, hogy nem veszélyes-e a weboldal, ahol jár. Vannak, akik megnézik, hogy van-e a kereskedőnek ügyfélszolgálata, panaszkezelése, van-e közzétett ÁSZF, mások az elérhetőségeket (telefonszám, email cím) ellenőrzik. Többen azt nézik meg, hogy találnak-e vásárlói értékeléseket az oldallal kapcsolatban. 

A legtöbben többféle módon is törekszenek a biztonságra, 45 százalék azon online vásárlók aránya, akik használnak kétlépcsős azonosítást, ellenőrzik az oldal hitelességét és kétség esetén megszakítják a tranzakciót. De igen gyakori az elővigyázatosságnak az a módja is, hogy az interneten vásárlók csak olyan weboldalakon fizetnek, amelyet alkalmazásból vagy könyvjelzőből nyitottak meg (40 százalék). 

Elképesztő azonban, hogy a felmérés arra is rávilágított: 19 százalék egyáltalán nem ellenőrzi a fizetésre felszólító felületek hitelességét. Ők beérik azzal, ha egy oldal ismerős és hasonlít a megszokott felületre (a csalók tipikusan ilyesmit állítanak elő). Akik pedig egy-egy fizetést sürgető telefonhívásnak, SMS-nek vagy e-mailnek nem járnak utána, és a riadalmat keltő megfogalmazás hatására ösztönből cselekednek, könnyen járhatnak pórul. Néhány meggondolatlan kattintással így vírust vagy a csalóknak távoli hozzáférést biztosító alkalmazást telepíthetnek az eszközeikre, amellyel az elkövetők akár a bankszámlájuk teljes egyenlegét is leemelhetik.

Szerző: BVJ
Címkék:  , , , , , ,

Kapcsolódó anyagok