Sok kereskedő még a jótállás enyhébb szabályait sem tartja be
2022. január 19. A vásárlók jogait erősítő új rendelkezések betartását januártól decemberig több mint 1100 helyszínen ellenőrizte a fogyasztóvédelmi hatóság. Tízből majdnem hat üzletnek nem sikerült hiánytalanul követnie a megváltozott előírásokat. Sokan még a korábbi, 17 évig hatályban volt rendelkezéseknek sem tettek maradéktalanul eleget.Tavaly változtak a jótállás szabályai. Életbe lépett például, hogy minél drágább egy berendezés, annál hosszabb jótállási időt kell biztosítani rá. (A vásárlók jogait erősítő újdonságokat ez az infografika összegzi.) A fogyasztóvédelmi hatóság – tette most közzé az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) – 2021-ben egész évben ellenőrizte az új előírások betartását.
Összesen 1115 kereskedelmi egységben fordultak meg, 633 boltban találtak kisebb-nagyobb mulasztásokat. A tavalyelőtti 44 százalékról így 57 százalékra romlott a jótállás-szavatosság miatti kifogások aránya. Tízből tehát majdnem hat üzletnek nem sikerült hiánytalanul követnie a megváltozott előírásokat. Sokan még a korábbi, 17 évig hatályban volt rendelkezéseknek sem tettek maradéktalanul eleget.
A hatósági szakemberek összesen több mint 1900, szavatosságról, jótállásról szóló tájékoztatást vizsgáltak, az üzletben, ügyfélszolgálaton kihelyezettektől a szóban vagy levélben közölt információkig. 345 esetben tapasztaltak jogsértést, a kifogások 18 százalékos aránya hajszállal kedvezőbb a megelőző évinél. A leggyakrabban, nagyjából minden nyolcadik esetben az igényérvényesítési határidőkről szóló tájékoztatás bizonyult félrevezetőnek.
Az tovább erősödnek a fogyasztói jogok
A kormányhivatalok fogyasztói panaszok alapján és próbavásárlásokkal összesen 640 ellenőrzést végeztek el a jótállási jegyek kapcsán, az esetek hatvan százalékában tártak fel mulasztást. A toplista élén e körben a jogszabály által előírt tartalmi elemek hiánya állt. A jótállási jegyek több mint harmada nem tükrözte megfelelően a 2021-től hatályos rendelkezéseket. Mintegy tizedükön nem tüntették fel a fogyasztói jogok érvényesítésének feltételeit, és hozzávetőleg ugyanennyiszer a termék árának megfelelő jótállási időt. A helyes jogalkalmazás megkönnyítése érdekében az ITM már ősszel jótállási jegy mintát készített és tett közzé, amelyet mostanáig több mint ezerötszáz alkalommal töltöttek le.
Keszthelyi Nikoletta fogyasztóvédelemért felelős helyettes államtitkár beszámolt arról, hogy a súlyosabb hiányosságok miatt összesen több mint 43 millió forint fogyasztóvédelmi bírságot szabtak ki. Emlékeztetett arra, hogy 2022-től uniós szintű szabályváltozás nyomán erősödnek tovább a fogyasztók jogai. Minőségi kifogás esetén a korábbi fél helyett egy éven át a kereskedőnek kell bizonyítania, hogy a termék hibája a gyártáskor keletkezett-e, vagy nem rendeltetésszerű használatból ered.
Szerző: Azénpénzem/MTI
Címkék: vásárlás, fogyasztóvédelem, ITM, jótállás
Kapcsolódó anyagok
- 2024.07.03 - Már a szemüvegre is kötelező a jótállás
- 2022.06.01 - Használt cuccot sózhatnak a vevőre szépséghibásként
- 2022.04.28 - Nem etethetnek minket vacakokkal a multik? Azért ennyire nem egyszerű!
- 2022.04.26 - Ezek a legveszélyesebb termékek Európában
- 2022.02.02 - Minden vizsgált elosztó tűzveszélyes
- 2021.12.22 - Csapdákat rejthet a netes vásárlás
- 2021.12.12 - Sok vacak égőt, becsapós szaloncukrot is találtak
- 2021.09.27 - Itt az új jótállási jegy
- 2021.01.04 - Visszaüthetnek a bűvös kilences végződésű árak, de az akciók is
- 2020.12.29 - Az új év alapvető változásokat hoz a vásárlásban
- 2020.06.15 - Drágább cikkre hosszabb lesz a jótállás
További kapcsolódó anyagok