Siralmas a kép a magyar háztartásokról

Fotó: Latzer Anna
2012. december 5. A magyarok tartanak leginkább a megélhetési költségek emelkedésétől, kiugróan magas a kiadásaikat visszafogók aránya – derült ki a Provident öt országra kiterjedő felméréséből. A helyzet romlását mutathatja egyébként az is, hogy a társasághoz kölcsönért fordulóknál a visszautasítási arány a tavaly 59 százalékról 2012-re 62 százalékra emelkedett.

A magyarok négyötöde a megélhetési költségek emelkedése miatt aggódik leginkább, és főleg emiatt 41 százalékuk úgy látja, hogy a következő egy év során saját háztartása anyagi helyzete is tovább romlik. Megtakarítással csak a válaszadók egynegyede rendelkezik – sorolták az International Personal Finance (IPF), a Provident anyacége hat országban végzett felmérésének eredményét a magyar társaság vezetői. Magyarországon közel 5200 választ dolgoztak fel. Mint a vezérigazgató elmondta: a részletes adatok alapján ez az ügyfélkör tulajdonképpen leképezi a magyar társadalmat. A felmérésben részt vevők átlagjövedelme 172 ezer forint (a teljes ügyfélkörre a 100-180 ezer forintos nettó jövedelem a jellmező) volt, 30 százalékuk lakik a fővárosban.

Az említett adatok önmagukban is elég meghökkentőek, de a kép még siralmasabb akkor, ha a többi országban tapasztalttal vetjük össze. Az itteni válaszadók 69 százaléka költ óvatosabban a korábbinál, míg ez az adat a szlovákoknál és a cseheknél is 30 százalék körüli. Arra a kérdésre, hogy ha nagyobb összegű váratlan kiadásra lenne szüksége, azt elő tudná-e teremteni hitelfelvétel nélkül, a magyarok 87 százaléka mondott nemet. A szlovákoknál csak 22 százalék, a cseheknél pedig 16 százalék válaszolt így.

A helyzet romlása az itteni Provident gyakorlatában is tetten érhető. A társasághoz kölcsönért fordulóknál a visszautasítási arány a tavaly 59 százalékról 2012-re 62 százalékra emelkedett. Mint a vezérigazgatótól megtudtuk: egyre több korábban kereskedelmi banki ügyfél keresi a Provident szolgáltatását. (Jó részük aligha jókedvéből teszi ezt – tesszük hozzá.) Az ide fordulók között megnőtt például a pedagógusok száma. A gyorskölcsönző otthoni szolgáltatását (amikor – jókora felár mellett – a házhoz viszik a készpénzt) a régi ügyfelek 90 százaléka veszi igénybe. Az új ügyfeleknél azonban ez az arány már „csak” 70 százalék. Az itteni 260 ezer ügyfél kevesebb mint fele rendelkezik egyáltalán bankszámlával.


Címkék:  , , , ,

Kapcsolódó anyagok