Saját zsebüket nézték az alkuszok, nem az ügyfél érdekét

2022. március 8. Az MNB 15 millió forint bírságot szabott ki 12 biztosításközvetítőre az összeférhetetlenségre és az érdekkonfliktusra vonatkozó jogszabályok megsértése miatt. Az alkuszoknak gondoskodniuk kell arról, hogy a díjazás ne alakítson ki érdekkonfliktust. Az MNB elvárja, hogy kizárólag az ügyfél érdekét nézve ajánljanak biztosításokat.

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) összesen 17 – többségében piaci szinten jelentős – biztosítási többes ügynöknél és alkusznál folytatott két témavizsgálatot. Az egyik vizsgálat azt tekintette át, hogy díjrendszerük megfelel-e az összeférhetetlenségről és az ösztönzőkről is rendelkező EU-rendeletnek (IBIP). A másik témavizsgálat arra fókuszált, hogy hogyan előzik meg az alkuszok a díjazásukból fakadó érdekkonfliktusokat. Az ügyfélérdek ugyanis összeütközésbe kerülhet a saját zsebükkel.

A jegybanki témavizsgálatok a biztosításközvetítők többségénél jogszabálysértést tártak fel, ám jelentős kockázatokat nem állapítottak meg. Egyes piaci szereplők ösztönzőik értékelésének elemzését – amelynek célja az ösztönzési rendszernek a szolgáltatások minőségére gyakorolt káros hatásának feltárása – egyáltalán nem vagy hiányosan végezték el. Részben ennek következtében több biztosításközvetítő nem azonosította az érdekkonfliktusok lehetőségét, és emiatt nem intézkedett kezelésükről sem.

Egyes piaci szereplőknél ugyan megtörtént– az ügyfelek érdekeinek sérelmét okozó – a potenciális érdekkonfliktusok megállapítása, mégsem hoztak érdemi intézkedéseket megelőzésükre. Előfordult, hogy az intézkedések túl általánosak, a biztosításközvetítő tevékenységének, méretének és felépítésének nem megfelelőek voltak, adott esetben pusztán a jogszabály szó szerinti mechanikus átvételére szorítkoztak.

A biztosítók adják a jutalékot

A biztosításközvetítők ma általánosan nem az ügyfelektől, hanem a biztosítóktól kapják javadalmazásukat, és ebből juttatnak tovább saját közreműködőiknek. Ez ellentétet okozhat az ügyfél és a közvetítő érdeke között. Előfordulhat ugyanis, hogy a közvetítő nem az ügyfél igényeinek legmegfelelőbb biztosítási terméket adja el, hanem azt, amelyiknek legmagasabb a jutaléka/díjazása.

Az alkuszoknak, biztosítási többes ügynököknek (amellett, hogy természetesen kellő számú, egymással versengő terméket kell elemezniük az ügyfélnek) ezért értékelniük kell a javadalmazásnak vagy a biztosítótól kapott egyéb (akár nem pénzbeli) előnyöknek a szolgáltatásuk minőségére gyakorolt, esetleg káros hatásait. Emellett a közvetítőknek belső szabályzatot is ki kell dolgozniuk a díjazásból fakadó lehetséges érdekkonfliktus helyzetek megelőzésére, kezelésére.
 
Mindezeknek kell ugyanis szavatolniuk, hogy a közvetítőnek, illetve a közreműködőknek fizetett javadalmazás eredményeképp az értékesítést végzők az ügyfél számára megfelelő, és nem a nekik legnagyobb hasznot hozó biztosítási terméket értékesítsék.

A témavizsgálatok megállapításai alapján az MNB 12 biztosításközvetítőre összesen 15 millió forint bírságot szabott ki. Öt piaci szereplővel szembeni eljárásait jogszabálysértés hiányában ugyan megszüntette, azonban számukra is megfogalmazta felügyeleti elvárásait. Az MNB a megbírságolt intézményeket kötelezte, hogy (dokumentumokkal alátámasztva) írásban számoljanak be a jogszabálysértések megszüntetéséről.

Megbírságolt biztosításközvetítők


IntézményBírságösszeg (Ft)
CLB Független Biztosítási Alkusz Kft.1 800 000
Eurorisk Biztosítási Alkusz Kft.800 000
Pannon-Safe Biztosítási Alkusz Kft.600 000
PBA Insurance Zrt.900 000
EFS Euro Finanz Service Zrt.1 500 000
GP Consulting Pénzügyi Tanácsadó Kft.1 000 000
Gránitpont Első Magyar Családi Pénzügyi Elemző Kft.500 000
GRANTIS Hungary Független Pénzügyi Tanácsadó Zrt.1 500 000
HUNPénzügyi Tervező Kft.1 600 000
Klassis-Z Biztosítási Alkusz K1 000 000
Life Plusz Biztosításközvetítő és Szolgáltató Kft.900 000
MPK Magyar Pénzügyi Közvetítő Zrt.2 900 000
Összesen15 000 000




Szerző: Az Én Pénzem
Címkék:  , , , , ,

Kapcsolódó anyagok