Makacsul tartja magát néhány tévhit
2017. december 28.
Az ünnepek utáni első nyitvatartási napokon évről évre sorok alakulnak ki az ügyfélszolgálatok előtt, hogy a megajándékozottak visszaadhassák vagy kicserélhessék a karácsonyra kapott szerencsétlen meglepetést. Azzal kapcsolatban, hogy ilyenkor mit lehet és mit érdemes tenni, makacsul tartja magát néhány tévhit.
Az ünnepek után megindul a nem eltalált ajándékokkal kapcsolatos roham. A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) évek óta rendre figyelmezteti a fogyasztókat: tévhit, hogy a hibátlan termékeket is köteles három napon belül visszavenni vagy kicserélni a kereskedő. (Egykor volt ilyen jogszabály, és úgy tűnik, örök életre az rögzült.) A 3 munkanapos cserejog kizárólag a kötelező jótállással érintett, 10 ezer forintnál drágább termékekre vonatkozik.
Akad azonban ellenkező irányú tévedés is. Ilyen, hogy a szavatossági igény érvényesítéséhez szükséges az eredeti csomagolás: ilyesmi semmiképpen sem követelhető a vevőtől, még akkor sem, ha külön feltüntetik. Közkeletű (a kereskedők által rendre erősített) tévhit még, hogy a leértékelt termékek esetében nem érvényesíthető a szavatossági jog. Az igazság valójában az, hogy ha a kereskedő felhívta figyelmünket a termék valamely hibájára, ami a leértékelés oka volt, akkor azzal a hibával kapcsolatban nem élhetünk minőségi kifogással.
Lássuk azonban be, a karácsonyi ajándékoknál általában nem az a baj, hogy ne működnének, hanem az, hogy már van belőle, vagy nincs, de nem is kell, rossz a mérete, előnytelen a színe... és még sorolhatnánk. Alapszabály pedig, hogy minőségileg kifogástalan terméket a kereskedő nem köteles kicserélni. Szerencsére azonban az üzletek nem merevek ezen a téren. A Blokkk.com összegyűjtötte, miként néz ki az ajándékok csereberéjének „akadályfutása”.
Mint kiderül: az ügy alapvetően akkor számíthat viszonylag simának, ha van nyugta, vagy legalább rendelkezésre állnak az ezt pótló megoldások (ilyen lehet a bankkártyás fizetési bizonylat másolata, a ruhaféléken fityegő cetlik, a boltban lepecsételt jótállási jegy). Azt azonban nem árt tudni, hogy a dolog így is a boltos jóindulatán múlik.
A tipikus félrevezető tájékoztatásokról korábban készített táblázatunkat itt találja
Szerző: Az Én Pénzem
Címkék: karácsony, ajándék, vásárlás, csere, elállás, jótállás, NFH
Rossz az ajándék? Így szabadulhat tőle
Fotó: Kovács Tamás, MTI
Az ünnepek után megindul a nem eltalált ajándékokkal kapcsolatos roham. A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) évek óta rendre figyelmezteti a fogyasztókat: tévhit, hogy a hibátlan termékeket is köteles három napon belül visszavenni vagy kicserélni a kereskedő. (Egykor volt ilyen jogszabály, és úgy tűnik, örök életre az rögzült.) A 3 munkanapos cserejog kizárólag a kötelező jótállással érintett, 10 ezer forintnál drágább termékekre vonatkozik.
Néhány fontos tudnivaló | ||
---|---|---|
Megnevezés | Feltétel | Megjegyzés |
Netes vásárlás | 14 napon belül indoklás nélkül el lehet állni a vételtől* | A pénz visszaadása 14 napon belül a fizetés módja szerinti, az áru kereskedőhöz visszajuttatásának költsége a vevőt terheli |
Háromnapos csere | Csak a 10 ezer Ft feletti cikkekre érvényes (további részletek a rendeletben) | Az előírás cserére, nem a vételár visszaadására vonatkozik |
Vételár visszafizetése | Ezt semmi sem teszi kötelezővé | Ha valaki végképp nem talál csereterméket, a nevesebb kereskedők hajlandóak önként visszaadni a pénzt |
Gond esetén | A járási hivatalokban kérhető felvilágosítás | A hivatalok elérhetőségéről itt lehet tájékozódni |
Egyéni igény érvényesítése | Békéltető testülethez lehet fordulni | A békéltetőkről itt találhatók információk |
Külföldön vett cikkekkel kapcsolatos probléma | Már létezik egységes uniós online vitarendezési platform (OVR) | Az összes hivatalos uniós nyelven térítésmentesen áll ezen a linken rendelkezésre |
Külföldi webáruházzal szembeni panasz | Az Európai Fogyasztói Központhoz lehet fordulni | További információ itt található |
*kivéve pl. a romlandó árukat, egyedi gyártású termékeket. Az online aukciós portálokon, apróhirdetéses oldalakon, közösségi médián keresztül magánszemélytől történő rendelésnél sem illeti meg a vásárlót az elállási jog |
Akad azonban ellenkező irányú tévedés is. Ilyen, hogy a szavatossági igény érvényesítéséhez szükséges az eredeti csomagolás: ilyesmi semmiképpen sem követelhető a vevőtől, még akkor sem, ha külön feltüntetik. Közkeletű (a kereskedők által rendre erősített) tévhit még, hogy a leértékelt termékek esetében nem érvényesíthető a szavatossági jog. Az igazság valójában az, hogy ha a kereskedő felhívta figyelmünket a termék valamely hibájára, ami a leértékelés oka volt, akkor azzal a hibával kapcsolatban nem élhetünk minőségi kifogással.
Sokkal egyszerűbb, ha megvan a nyugta
Lássuk azonban be, a karácsonyi ajándékoknál általában nem az a baj, hogy ne működnének, hanem az, hogy már van belőle, vagy nincs, de nem is kell, rossz a mérete, előnytelen a színe... és még sorolhatnánk. Alapszabály pedig, hogy minőségileg kifogástalan terméket a kereskedő nem köteles kicserélni. Szerencsére azonban az üzletek nem merevek ezen a téren. A Blokkk.com összegyűjtötte, miként néz ki az ajándékok csereberéjének „akadályfutása”.
Mint kiderül: az ügy alapvetően akkor számíthat viszonylag simának, ha van nyugta, vagy legalább rendelkezésre állnak az ezt pótló megoldások (ilyen lehet a bankkártyás fizetési bizonylat másolata, a ruhaféléken fityegő cetlik, a boltban lepecsételt jótállási jegy). Azt azonban nem árt tudni, hogy a dolog így is a boltos jóindulatán múlik.
A vevő és a kereskedő megállapodhatnak a termék vételárának a levásárlásában (a csere a készletek változása miatt egyébként is elég problémás), de erről a lehetőségről érdemes már vásárláskor tájékozódni. Nem rossz megoldás a vásárlási utalvány, így nem az ünnepek előtt kifosztott árukészletből kell válogatni.
A kereskedelmi szakportál védelmébe veszi azokat a boltosokat, akik ragaszkodnak (vagy ragaszkodni próbálnak) a bontatlan csomagoláshoz. Mint írják: az üzlet, ha visszavesz egy ajándékot, azt szeretné újra eladni (ezért sem lehet használt, annak már sokkal kisebb az értéke), amit megkönnyít a sértetlen csomagolás. A gyári zárt csomagolás célja – teszik hozzá – a termék épségének, minőségének megóvása, tehát nem felesleges kellék, hiányának szóvá tétele a boltos részéről nem kibúvó, hanem a következő vásárló érdekének a védelme is. A tipikus félrevezető tájékoztatásokról korábban készített táblázatunkat itt találja
Ha ezt hasznosnak találta, lájkolja és kövesse az azénpénzem facebook oldalát, és látogassa meg máskor is közvetlenül honlapunkat!
Szerző: Az Én Pénzem
Címkék: karácsony, ajándék, vásárlás, csere, elállás, jótállás, NFH
Kapcsolódó anyagok
- 2020.06.15 - Drágább cikkre hosszabb lesz a jótállás
- 2018.12.27 - Feltérképezték az ajándék cserebere lehetőségeit
- 2018.12.19 - Jól ráfizethetnek a vevők a spórolásra
- 2018.12.10 - Így viheted vissza a boltba az ajándékot
- 2018.10.08 - Így készül a karácsonyi rohamra a Posta
- 2018.01.02 - Ilyen akciókat talál most a boltokban
- 2017.12.22 - Szubjektív ajándékajánló az utolsó pillanatokra
- 2017.12.07 - Néhány nő szuperkarácsonyra számíthat
- 2017.11.27 - Méregdrága is lehet az alkalmi vétel
- 2017.11.16 - Így szúrható el az ünnepi ajándékozás
- 2016.12.18 - Karácsony: ajándékok, díszek és hasonlók
- 2016.11.25 - Karácsonyra vásárol? Tájékozódjon, meddig viheti vissza!
További kapcsolódó anyagok