Robogók százezrei kötelező nélkül

2017. július 13. Miközben több mint félmillió robogó üzemel az országban, ezeknek mindössze 55 százalékára kötöttek valaha is kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást (kgfb). Ugyanakkor az alkuszok szövetsége szerint jelenleg mindössze 15-20 százalékuk után fizetik rendszeresen az átlagosan évi 3 ezer forintnyi díjat. Pedig kötelező nélkül az általuk okozott százezres vagy milliós kárt zsebből fizethetik.

A segédmotoros kerékpárokra (a robogók nagy része ebbe a kategóriába tartozik) kötelező kgfb-t kötni, amennyiben azok részt vesznek a közúti közlekedésben, ugyanakkor sok esetben ezt a tulajdonosok nem is tudják  – mondta Papp Lajos, a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége (FBAMSZ) Gépjárműszekciójának elnöke. Hozzátette: más esetben szándékosan kerülik meg a díjfizetést, melynek meglétét (rendszám vagy más, jól látható azonosító hiányában) a hatóságok csak közúti ellenőrzés keretében tudják ellenőrizni.

A biztosítók a robogókra rendszám híján alvázszámra kötik a kötelezőt, melynek díja általában évi 2,5-3 ezer forint közé esik. Ugyanakkor az MNB statisztikái szerint mind a 12kW alatti, mind a 13-35kW közötti teljesítménykategóriába eső motorok által okozott károk átlagos összege eléri a 350 ezer forintot, de személyi sérülés esetén nem ritka a milliós összeg sem. Fontos könnyebbség a károsultaknak, hogy amennyiben biztosítatlan robogó okoz kárt, a károkozó helyett a MABISZ Kártalanítási Számlája fizeti ki a kárösszeget, majd utólag behajtja a károkozón.

Az FBAMSZ becslése a mintegy félmillió robogó mindössze 15-20 százaléka után fizetik rendszeresen a kgfb díjat, és mindössze 55 százalékukra kötötttek valaha is biztosítást. A mulasztók az évi néhány ezer forint spórolásával sokat veszíthetnek: rendőri igazoltatás során büntetés jár a mulasztásért, ugyanakkor károkozás esetén átlagosan 350 ezer forintnyi átlagos kárösszeget kell saját zsebből kifizetniük.

Gyakori eset azonban, hogy a károkozó robogó elhagyja a helyszínt, és ilyenkor utólag szinte lehetetlen az elkövető beazonosítása. Az alkuszok szerint mind ezen, mind a biztosításkötési arányon jelentősen javítana egy olyan rendelkezés, amely kötelezően rendszámmal látná el a robogókat is. A forgalomba helyezés és kivonás lehetőségével sikerülne kiszűrni azokat a robogókat is, amelyek tulajdonságaik alapján (50 cm3 feletti motortérfogat) már nem is a segédmotoros kerékpár kategóriába tartoznak, vagyis a kötelező megfizetése mellett esetükben első forgalomba helyezéskor regisztrációs adót is fizetni kell, emellett használatukhoz külön motoros jogosítványra is szükség van.

Ugyanakkor korábban megírtuk, hogy hiába kötelező a gépkocsikra biztosítást kötni, legalább 100 ezer autó rohangál az utakon kötelező felelősségbiztosítás nélkül évente 5-6 ezer kárt okozva, amelyek kárértéke összesen több milliárd forint.

Szerző: Az Én Pénzem
Címkék:  , , , , , , ,

Kapcsolódó anyagok