Óriási ugrást mutatnak az adatok

Robbanhat az új fizetési forma

2024. április 5. Már mindenkinek lehetősége van fizetési kérelmet fogadni, és arra válaszul utalni. Díjmentesen, sőt még a tranzakciós illetéket sem kell fizetni. A piacon egyelőre még látszik némi zavar, de a jegybanki adatok szerint már tavaly nekilódult a fizetési kérelmek száma, bár azok aránya még elenyésző maradt.

Az idén április elsejétől elindult az azonnali fizetésre épülő, valamennyi fogyasztó által egységes módon elérhető, elektronikus fizetési szolgáltatások új fázisa – hangsúlyozta a Magyar Nemzeti bank (MNB). Minden hazai banknak kötelező ugyanis már biztosítania ügyfelei számára a fizetési kérelemre válaszul kezdeményezett azonnali fizetések indítását. Ezek az utalások pedig a törvény szerint minden lakossági banki ügyfél számára ingyenesek és tranzakciós illetéktől is mentesek. 

Elméletileg tehát kifejezetten költségkímélő az új (valójában nem is annyira új, hiszen a magyar bankok közül több bevezette már korábban, és használják a Revolut számlásai is) megoldás. Azért lehet mégis – legalábbis egyelőre – szkeptikusan tekinteni ennek sikerére, mert költségkímélés szempontjából a magánszemélyek számára legalább ennyire jó a kártyás fizetés, a szolgáltatás elérése pedig elég korlátozott. Fizetési kérelmet indítani ugyanis csak netbanki, illetve mobilbanki felületről lehet. 

A bankok körében az Azénpénzem.hu érzékelt még némi zavart az egésszel kapcsolatban. A honlapok és kondíciós listák ugyanis nem minden esetben tűnnek naprakésznek. Több hitelintézet átutalási díjat jelez. Az MBH pedig azt írta, hogy a díjat terheli, majd a következő hónapban jóváírja. Úgy véljük azonban, néhány nap alatt mindez rendeződhet.
 

Pontosan ez a fizetési kérelem


A fizetési kérelem egy olyan szabványosított üzenet, amelyet például egy energiaszolgáltató, a sarki zöldséges, vagy akár egy magánszemély küld. A fogadó fél ezután egy kattintással rendezheti villanyszámláját, fizetheti a megvásárolt zöldséget, vagy oszthatja meg egy vacsora költségeit. Az üzenet tartalmazza az azonnali átutalási megbízás megadásához szükséges valamennyi adatot, amelynek segítségével a fizetés kényelmesen, automatizáltan meg tud történni. 
A fizetési kérelmek használatát az MNB szerint nagyban támogathatja az is, ha a fogyasztók regisztrálják másodlagos számlaazonosítójukat (telefonszámukat, vagy email-címüket) a számlavezető bankjuknál. Az ilyen módon kezdeményezett utalás azonban tavaly az utolsó negyedévben a teljes azonnali fizetési forgalom 0,006 százalékát tette ki. Darabszám szerint ennél jobb, de így is csak 0,03 százalék volt az arány. Ez azonban három évvel korábban a 0,04 százalékot is meghaladta. Nincs tehát növekvő tendencia, alighanem ez csak egy szűk réteg „játszótere”.
A fizetési kérelem alapú elektronikus fizetések biztosításához az MNB szerint a számlakibocsátók vagy kereskedők részéről csupán arra van szükség, hogy szerződjenek egy olyan szolgáltatóval (bank vagy más pénzforgalmi szolgáltató), amely képes – akár automatizált módon, kötegelten, nagy tömegben – fizetési kérelmet küldeni. A jegybank hangsúlyozta, hogy számukra ez a jelenlegi megoldásoknál (így a kártyánál is) olcsóbb, kényelmesebb elektronikus fizetési alternatívát jelenthetnek.
 
Amennyiben ez valóban így van (lesz?), akkor talán igazán belendülhet ez a szolgáltatás. Az MNB statisztikája szerint tavaly az utolsó negyedévben közel 51 ezerre emelkedett a fizetési kérelmek száma, ami az előző negyedév bő ötszöröse volt. Az így utalt összeg közel négyszeresére, majdnem 2 milliárd forintra rúgott. Arányában azonban még mindig nem lett igazán szemmel látható ez a módszer.  Darabszámban ugyanis a teljes azonnali fizetési forgalom nem egészen 0,1 százalékát tette ki. Az azért nem mellékes, hogy 2023 harmadik negyedévében ez az arány még nem érte el a 0,02 százalékot sem. Valójában pedig csak mostantól élesedhet igazán az egész.

Szerző: B.Varga Judit
Címkék:  , , , ,

Kapcsolódó anyagok