Rezsiszámla: ezt teheti, ha packázik a szolgáltató

2016. július 24. A közüzemi szolgáltatók érthető okból harcolnak az „illegális vételezők” ellen. Ebbe a csörtébe azonban bekerülhetnek gyanútlan áldozatok is. Ha lopásról egyértelműen nincs szó, akkor is lehetnek horribilis követelések.

Többszörös számlázás, jogosulatlan díjak felszámítása, hajnali órakikapcsolási kísérlet, mert a szolgáltató rossz helyre könyvelte a befizetéseket – szedtünk össze néhány konkrét esetet, ami azt bizonyítja: a rezsik rendezése terén enyhén szólva sincs minden rendben. Cikkünk nyomán többen is érdeklődtek, hogy mit tehetnek akkor, ha a szolgáltató a mérőóra apró sérülése miatt követel rajta százezreket.

A különféle fogyasztásmérő berendezéseket (víz-, gáz-, villanyóra) lezáró matricák és egyéb védelmi eszközök sérülése miatt valóban horribilis kötbért szabhatnak ki a szolgáltatók – mondta el az Origónak a D.A.S. JogSzerviz szakértője, Vágány Tamás. Mint azonban a cikkből kiderült, ebbe nem kell belenyugodni.

A gyakorlatban Vágány szerint a szolgáltatók és alkalmazottaik eljárása erősen vitatható. Erős magyarázatra szorul például az, amikor egyetlen körömnyi matrica elszakadása miatt háromszázezer forint összegű kötbérkövetelést támaszt a gázszolgáltató. A jogász hangsúlyozta: a szolgáltatónak kell hitelt érdemlően igazolnia, hogy valóban szerződésszegés történt (tehát például igazolnia kell, hogy korábban sértetlen volt a matrica, védőzár). Azt is a szolgáltató tartozik bizonyítani, hogy a kifogásolt változtatás valóban alkalmassá tette a fogyasztásmérőt a manipulált használatra.

Abban az esetben pedig, amikor mindezeket tudja bizonyítani, akkor is bírósághoz lehet fordulni a túlzott összegű kötbér mérséklését kérve (a minket megkeresőknek mi is ezt ajánlottuk). Ennek az sem akadálya, hogy a szolgáltatói üzletszabályzatot az arra illetékes szakhatóság hagyta jóvá, ez csak azt zárja ki, hogy a szerződési feltétel tisztességtelenségét állapítsa meg a bíróság.

Költségátalány pedig magánszemélyre nem szabható ki!


A D.A.S. szakértője arról is beszélt: igen gyakori, hogy egy lakásfelújítás, költözködés közben véletlenül megsérül, elszakad valamelyik biztonsági elem, és a sérülés ténye akár évekig is rejtve marad a gyanútlan fogyasztó előtt. (Mi kaptunk olyan jelzést, ami szerint a szolgáltató szerelői sem járnak feltétlenül el szakszerűen, ő állítólag bizonyítani tudja, hogy az óra plombája egy javítás során sérült meg.) Vágány mindenkinek azt tanácsolja, hogy ha felfedezi a rongálódást, akkor azonnal keresse meg a szolgáltatót, amivel elébe mehet a későbbi vizsgálatnak. Célszerű tehát (például a már említett felújítások vagy akár a szerelések után) fokozottan figyelni a mérőórák esetleges rongálódására.

Egyre nagyobb viharok dúlnak a behajtási költségátalány körül. Egyre gyakoribb, hogy ezt a szolgáltatók magánszemélyekre is megpróbálják ráterhelni. A behajtási költségátalány természetes személlyel, azaz lakossági fogyasztóval szemben nem érvényesíthető – közölte a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH). Hozzájuk is egyre több panasz érkezett ugyanis az ügyben. Megjegyezzük, amikor a közüzemi szolgáltatásra szerződött cég (ilyet sokan csinálnak például a nyaralójuk esetében), akkor a behajtási költségátalány felszámítása jogos. A nem egyértelmű esetekben (olyanról is hallottunk, amikor – mi legalábbis – a leírtak alapján nem tudtuk megállapítani, hogy végső soron vállalkozás vagy magánszemély az érintett) lehet vitatkozni... Ilyenkor is jól jöhet azonban egy jogász.

Szerző: Az Én Pénzem
Címkék:  , ,

Kapcsolódó anyagok