Ráülhetett az ügyfelek pénzére az Erste

2017. május 26. A felügyeleti hatóság harmincegymillió forintra bírságolta az Erste Bankot pénzforgalmi jogszabálysértések miatt. A Magyar Nemzeti Bank (MNB) megállapította: a szabályszegés több esetben huzamosan, az informatikai rendszerbe, illetve a belső eljárásrendbe építetten állt fenn.

Sokan mondták korábban, hogy a bankok jelentős haszonra tesznek szert azzal, hogy „ráülnek” a náluk levő pénzre. Magyarul, késve utalnak, és ráérősen írják jóvá az érkező összegeket. Két évvel ezelőtt az FHB-ról állapították meg: évek óta és széles körben így biztosított ügyfelei kárára vagyoni előnyt magának. Egy éve az egyik takarékot csípte fülön a felügyeleti hatóság. Most – bár ennek kiderítése némi nyomozómunkát igényelt – az Erstéről állapították meg, hogy nem volt kellően serény.
 
A határozatból kiderült (amit az MNB nem tartott szükségesnek megemlíteni a bírságról kiadott közleményében), hogy az Erste trükközhetett például az euróban érkező tételekkel. Előírták ugyanis, hogy írják jóvá a nem papír alapon benyújtott fizetési megbízás esetében az euróban teljesítendő fizetési művelet összegét a kedvezményezett számláján legkésőbb a fizetési megbízás átvételét követő munkanap végéig. A banktól a felügyeleti hatóság elvárja azt is, hogy a csoportos beszedésen és a pénznemek közötti átváltást (konverziót) igénylő fizetési műveleten kívüli egyéb fizetési művelet esetében a fizető fél fizetési számlájának a megterhelését követően az összeget haladéktalanul bocsássa a kedvezményezett rendelkezésére.
 

Októberig kell helyesbító számlakivonatot küldeni


Az Erste megsértette a kártyás fizetés bankközi jutalékairól szóló előírásokat is, de még ez sem minden. A kártyás csalás áldozatául esett ügyfelek – silabizálható ki a határozatból – nem sok jóra számíthattak a banktól. Az MNB ezt finoman úgy fogalmazta meg, hogy a készpénzhelyettesítő fizetési eszköz használata önmagában nem bizonyítja, hogy a fizető fél csalárd módon, illetve szándékosan vagy súlyosan gondatlanul járt el. A bank ezek mellett a lakossági és mikrovállalati ügyfeleinek – ha azoktól meg akart szabadulni – nem biztosított megfelelő felmondási időt.
 
A jegybank összefoglalása szerint az Erste megsértette - többek között – a keretszerződés megkötését megelőző tájékoztatásra, a keretszerződés tartalmára, a felelősségi és kárviselési szabályokra, a fizetési művelet összegének visszatérítésére, a fizetési számla megterhelés előtti állapotának a helyreállítására, a pénzforgalmi számlanyitásra, a kedvezményezett ügyfelek fizetési számláján történő haladéktalan jóváírásra, a hitelintézeten belüli fizetésekre, valamint az ügyfelek tájékoztatására vonatkozó rendelkezéseket. Mindezért 31 millió forintos bírságot szabott ki az MNB.

A büntetés összegénél a közlemény szerint figyelembe vették, hogy a szabályszegések több esetben huzamosan, az informatikai rendszerbe, illetve a belső eljárásrendbe építetten álltak fenn. Az MNB kötelezte az Erstét, hogy számos hiba kijavításáról szeptember végéig gondoskodjon. Több jóvá nem hagyott vagy hibásan teljesített fizetési műveletről a banknak októberben helyesbítést tartalmazó számlakivonat kell kiküldenie.

Szerző: Az Én Pénzem
Címkék:  , , ,

Kapcsolódó anyagok