Peren kívül egyezkedik 430 ezer vevőjével a VW

2020. január 2. Tárgyalást kezd a Volkswagen (VW) a dízelbotrányban érintett autók németországi vevőinek kártalanításáról - jelentették be csütörtökön. A dízelmotorok nitrogén-oxid kibocsátásának 2015-ben kirobbant meghamisítása az évtized egyik legnagyobb környezetvédelmi botránya volt.

Tárgyalás indul a Volkswagen csoport és a német fogyasztóvédelmi szervezetek országos szövetsége (vzbv) között a dízelbotrányban érintett több mint 430 ezer vásárló kártalanításáról. Az autóipari céget a vzbv és a legnagyobb német autótulajdonosi érdekvédelmi szervezet, az ADAC autóklub szervezésében perelték be. A cél ezúttal – közölte a vzbv - egy „pragmatikus, az ügyfelek érdekét szolgáló megoldás", amellyel peren kívül le lehet zárni az ügyet. Az MTI tudósítása szerint azt is jelezték azonban, hogy tárgyalási folyamat még csak a kezdet szakaszában tart, és nem biztos, hogy sikerre vezet.
A VW az autóipar legnagyobb szereplője, a csoporthoz tartozik a névadó Volkswagen mellett az Audi, a Bentley, a Bugatti, a Lamborghini, a Porsche, a Seat és a Skoda, valamint a Ducati sportmotorkerékpár, és saját márkájú haszonjárművei mellett a Scania és a MAN tehergépjárműveket is a VW gyártja. A botrány miatt indított vizsgálatokon más gyártóknál is kimutattak hasonló szabálytalanságot.
A vzbv és az ADAC a kollektív jogorvoslat németországi szabályozásának egy új eleme, az úgynevezett csoportos megállapítási kereset (Musterfeststellungsklage) révén indított pert az autógyártó társaság ellen. Ezt éppen a dízelbotrány következtében vezették be Németországban. A cél a fogyasztók jogainak erősítése a túlerőben lévő nagyvállalatokkal szemben. A pereket nem az egyes fogyasztók, hanem fogyasztói szövetségek folytatják, a költségeket és a pénzügyi kockázatot is ezek a szervezetek viselik, a fogyasztók számára kedvező bírósági döntés viszont mindenkire érvényes, aki csatlakozott a keresethez. A mostani keresethez EA189 típusú dízelmotorral szerelt, és a dízelbotrány miatt szervizre visszarendelt Audi, Seat, Skoda és Volkswagen gépkocsik németországi tulajdonosai csatlakozhattak.

A VW dízelbotránya akkor robbant ki, amikor az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynöksége (EPA) 2015 szeptemberében megvádolta a gyártót, hogy olyan szoftvert telepített 482 ezer dízelüzemű jármű kipufogógáz-tisztító berendezésébe, amely érzékeli a mérés körülményeit. Az autó így a teszteken a valóságos nitrogén-oxid-kibocsátás töredékét produkálja, vagyis csal a vizsgán. A VW elismerte a csalást. Az ügy világszerte a VW mintegy 11 millió gépjárművét érinti, ezek közül 8,5 milliót az EU-ban adtak el.

Szerző: Azénpénzem/MTI
Címkék:  , , , ,

Kapcsolódó anyagok