Kigyűjtöttük, kikkel szemben elégedetlenek leginkább az ügyfelek

Pénzügyi panasz: mutatjuk az eredményeket

Fotó: Stock Photo
2024. április 15. Többen is jelezték az Azénpénzem.hu olvasói közül, hogy bár mi ajánljuk, nem sokat lehet elérni, ha valaki a jegybank mellett működő Pénzügyi Békéltető Testülethez (PBT) fordul. Megnéztük, az előző évben mire jutottak a panaszosok. Úgy tűnik, a statisztikák minket, de a fanyalgókat is igazolják.

Tavaly összesen 3876 kérelem érkezett a Magyar Nemzeti bank (MNB) égisze alatt működött PBT-hez. Az új kérelmeknek pedig majdnem 80 százalékát találta alkalmasnak érdemi ügyintézésre a testület. Ez határozottan cáfolja azokat a véleményeket, amelyek szerint „szinte minden ügyet automatikusan visszautasítanak”. Az elutasítás 453 esetben azért történt, mert a kérelmezők nem tettek eleget a hiánypótlási felhívásban foglaltaknak, további 212 esetben pedig nem volt hatásköre a PBT-nek (például azért, mert az ügy nem minősült fogyasztói jogvitának). Eljárási akadály miatti – ez tipikusan a határon átnyúló, nem együttműködő szolgáltatóval szemben indított eseteket jelenti – megszüntetésre 71 esetben került sor.
 
A legtöbb pénzügyi panasz 2023.
BankDarabBiztosítóDarab
OTP748Generali214
MBH522Alfa148
Erste202Union111
CIB108Groupama104
Unicredit103Allianz98
Forrás: Azénpénzem.hu gyűjtés a PBT jelentéséből

Az Azénpénzem.hu kigyűjtötte, melyik bankra, illetve biztosítóra panaszkodtak leginkább az ügyfelek. A hitelintézetek sorát toronymagasan az OTP vezeti, de a teljes piacrészesedés arányában már nem is annyira kirívó ez a szám. Ha már arányok: érdekes lehet még, hogy honnan fordultak leginkább a magánszemélyek a PBT-hez. A fővárosból a kérelmek közel 30 százaléka érkezett, miközben ide a lakosság 17,7 százaléka jut. Úgy véljük, ez azt mutatja, hogy a budapestiek tudatosabbak.
 

A befogadott ügyek háromnegyede végződött megszüntetéssel


A befogadott és érdemben elbírált ügyek száma 2903 volt, ebből 677 ügy zárult egyezséggel, továbbá 9 kötelezés és 19 ajánlás született. Itt már jól látszik, hogy valóban nem zörög a haraszt... Az elbírált ügyek háromnegyedében ugyanis a testület megszüntető határozatot hozott.  Egy kicsit azért szépíti ezt a képet, hogy az így lezárt közel 2,2 ezer eljárásból 440 esetben sikerült a panaszosnak kiegyeznie a szolgáltatóval. 



A jóváhagyott egyezségek aránya a méltányossági ügyekben volt a legmagasabb. A kérelmezők számára kedvezően zárult ügyek – a PBT által jóváhagyott egyezségek, kötelezések és ajánlások, valamint a formailag megszüntetéssel végződő, de a felek között az eljáráson kívüli megállapodást jelentő ügyek (kvázi egyezség) együttesen – a belföldi békéltetési ügyeknél 38,5 százalékos, a méltányossági ügyeknél 45,5 százalékos, a határon átnyúló ügyeknél 56,5 százalékos arányt jelentettek.

Mint arról a PBT beszámolt, tavaly 655 ügyben vált esedékessé, hogy a pénzügyi szolgáltatók az egyezségben foglaltak teljesítéséről vagy annak elmaradásáról törvényben lefektetett visszajelzési kötelezettségüknek eleget tegyenek. Az egyezségi határozat teljesítését a szolgáltatók 649 esetben igazolták. A visszajelzések alapján tehát az egyezségi határozatok 99 százaléka teljesült.
 

Ezeket a határidőket kell betartani

 
Az MNB törvény szerint egy ügy beérkezésétől számítva 8 napon belül (ez az első törvényi határidő, amit tartani kell) döntést kell hozni, hogy fennáll-e hatáskör az ügyben és a kérelem hiánytalan-e, vagyis alkalmas-e az érdemi tárgyalásra. A hiányok megfelelő pótlása – a tapasztalatok szerint ezen nagyon sokan elvéreznek talán éppen azért, mert reménytelennek ítélik az egészet – vagy hiánytalan kérelem esetén fogadják be.

A befogadástól számított 75 napon belüli időpontra (ez a második törvényi határidő, amit szintén be kell tartani) szükséges kitűzni az első meghallgatás időpontját. 2023-ban 429 ügyben fordult elő, hogy 66 nap vagy annál több lett az eltelt napok száma az első meghallgatásig. A PBT szerint azért, mert kisebb létszámmal kellett ellátni a megnövekedett ügymennyiséget, és a pénzügyi szolgáltatók is – főleg a kibercsalásos ügyeknél – rendszeresen kértek határidő hosszabbításokat.
 
Az eljárási véghatáridő 90 nap. Ez egy alkalommal 30 nappal meghosszabbítható. Így a befogadás napjától összesen 120 nap alatt végződhet egy ügy. A 90 napon túl – jellemzően 120 napot elérően vagy annak közelében – befejezett ügyek aránya 22 százalékot tett ki 2023-ban a belföldi békéltetési és a méltányossági ügyekben.

Szerző: B.Varga Judit
Címkék:  , , , , , , ,

Kapcsolódó anyagok