Kigyűjtöttük, kikkel szemben elégedetlenek leginkább az ügyfelek
2024. április 15.
Többen is jelezték az Azénpénzem.hu olvasói közül, hogy bár mi ajánljuk, nem sokat lehet elérni, ha valaki a jegybank mellett működő Pénzügyi Békéltető Testülethez (PBT) fordul. Megnéztük, az előző évben mire jutottak a panaszosok. Úgy tűnik, a statisztikák minket, de a fanyalgókat is igazolják.
Tavaly összesen 3876 kérelem érkezett a Magyar Nemzeti bank (MNB) égisze alatt működött PBT-hez. Az új kérelmeknek pedig majdnem 80 százalékát találta alkalmasnak érdemi ügyintézésre a testület. Ez határozottan cáfolja azokat a véleményeket, amelyek szerint „szinte minden ügyet automatikusan visszautasítanak”. Az elutasítás 453 esetben azért történt, mert a kérelmezők nem tettek eleget a hiánypótlási felhívásban foglaltaknak, további 212 esetben pedig nem volt hatásköre a PBT-nek (például azért, mert az ügy nem minősült fogyasztói jogvitának). Eljárási akadály miatti – ez tipikusan a határon átnyúló, nem együttműködő szolgáltatóval szemben indított eseteket jelenti – megszüntetésre 71 esetben került sor.
Az Azénpénzem.hu kigyűjtötte, melyik bankra, illetve biztosítóra panaszkodtak leginkább az ügyfelek. A hitelintézetek sorát toronymagasan az OTP vezeti, de a teljes piacrészesedés arányában már nem is annyira kirívó ez a szám. Ha már arányok: érdekes lehet még, hogy honnan fordultak leginkább a magánszemélyek a PBT-hez. A fővárosból a kérelmek közel 30 százaléka érkezett, miközben ide a lakosság 17,7 százaléka jut. Úgy véljük, ez azt mutatja, hogy a budapestiek tudatosabbak.
A befogadott és érdemben elbírált ügyek száma 2903 volt, ebből 677 ügy zárult egyezséggel, továbbá 9 kötelezés és 19 ajánlás született. Itt már jól látszik, hogy valóban nem zörög a haraszt... Az elbírált ügyek háromnegyedében ugyanis a testület megszüntető határozatot hozott. Egy kicsit azért szépíti ezt a képet, hogy az így lezárt közel 2,2 ezer eljárásból 440 esetben sikerült a panaszosnak kiegyeznie a szolgáltatóval.
A jóváhagyott egyezségek aránya a méltányossági ügyekben volt a legmagasabb. A kérelmezők számára kedvezően zárult ügyek – a PBT által jóváhagyott egyezségek, kötelezések és ajánlások, valamint a formailag megszüntetéssel végződő, de a felek között az eljáráson kívüli megállapodást jelentő ügyek (kvázi egyezség) együttesen – a belföldi békéltetési ügyeknél 38,5 százalékos, a méltányossági ügyeknél 45,5 százalékos, a határon átnyúló ügyeknél 56,5 százalékos arányt jelentettek.
Mint arról a PBT beszámolt, tavaly 655 ügyben vált esedékessé, hogy a pénzügyi szolgáltatók az egyezségben foglaltak teljesítéséről vagy annak elmaradásáról törvényben lefektetett visszajelzési kötelezettségüknek eleget tegyenek. Az egyezségi határozat teljesítését a szolgáltatók 649 esetben igazolták. A visszajelzések alapján tehát az egyezségi határozatok 99 százaléka teljesült.
Az MNB törvény szerint egy ügy beérkezésétől számítva 8 napon belül (ez az első törvényi határidő, amit tartani kell) döntést kell hozni, hogy fennáll-e hatáskör az ügyben és a kérelem hiánytalan-e, vagyis alkalmas-e az érdemi tárgyalásra. A hiányok megfelelő pótlása – a tapasztalatok szerint ezen nagyon sokan elvéreznek talán éppen azért, mert reménytelennek ítélik az egészet – vagy hiánytalan kérelem esetén fogadják be.
A befogadástól számított 75 napon belüli időpontra (ez a második törvényi határidő, amit szintén be kell tartani) szükséges kitűzni az első meghallgatás időpontját. 2023-ban 429 ügyben fordult elő, hogy 66 nap vagy annál több lett az eltelt napok száma az első meghallgatásig. A PBT szerint azért, mert kisebb létszámmal kellett ellátni a megnövekedett ügymennyiséget, és a pénzügyi szolgáltatók is – főleg a kibercsalásos ügyeknél – rendszeresen kértek határidő hosszabbításokat.
Az eljárási véghatáridő 90 nap. Ez egy alkalommal 30 nappal meghosszabbítható. Így a befogadás napjától összesen 120 nap alatt végződhet egy ügy. A 90 napon túl – jellemzően 120 napot elérően vagy annak közelében – befejezett ügyek aránya 22 százalékot tett ki 2023-ban a belföldi békéltetési és a méltányossági ügyekben.
Szerző: B.Varga Judit
Címkék: MNB, jegybank, békéltetés, Pénzügyi Békéltető Testület, PBT, panasz, bankok, biztosítók
Pénzügyi panasz: mutatjuk az eredményeket
Fotó: Stock Photo
Tavaly összesen 3876 kérelem érkezett a Magyar Nemzeti bank (MNB) égisze alatt működött PBT-hez. Az új kérelmeknek pedig majdnem 80 százalékát találta alkalmasnak érdemi ügyintézésre a testület. Ez határozottan cáfolja azokat a véleményeket, amelyek szerint „szinte minden ügyet automatikusan visszautasítanak”. Az elutasítás 453 esetben azért történt, mert a kérelmezők nem tettek eleget a hiánypótlási felhívásban foglaltaknak, további 212 esetben pedig nem volt hatásköre a PBT-nek (például azért, mert az ügy nem minősült fogyasztói jogvitának). Eljárási akadály miatti – ez tipikusan a határon átnyúló, nem együttműködő szolgáltatóval szemben indított eseteket jelenti – megszüntetésre 71 esetben került sor.
A legtöbb pénzügyi panasz 2023. | |||
---|---|---|---|
Bank | Darab | Biztosító | Darab |
OTP | 748 | Generali | 214 |
MBH | 522 | Alfa | 148 |
Erste | 202 | Union | 111 |
CIB | 108 | Groupama | 104 |
Unicredit | 103 | Allianz | 98 |
Forrás: Azénpénzem.hu gyűjtés a PBT jelentéséből |
Az Azénpénzem.hu kigyűjtötte, melyik bankra, illetve biztosítóra panaszkodtak leginkább az ügyfelek. A hitelintézetek sorát toronymagasan az OTP vezeti, de a teljes piacrészesedés arányában már nem is annyira kirívó ez a szám. Ha már arányok: érdekes lehet még, hogy honnan fordultak leginkább a magánszemélyek a PBT-hez. A fővárosból a kérelmek közel 30 százaléka érkezett, miközben ide a lakosság 17,7 százaléka jut. Úgy véljük, ez azt mutatja, hogy a budapestiek tudatosabbak.
A befogadott ügyek háromnegyede végződött megszüntetéssel
A befogadott és érdemben elbírált ügyek száma 2903 volt, ebből 677 ügy zárult egyezséggel, továbbá 9 kötelezés és 19 ajánlás született. Itt már jól látszik, hogy valóban nem zörög a haraszt... Az elbírált ügyek háromnegyedében ugyanis a testület megszüntető határozatot hozott. Egy kicsit azért szépíti ezt a képet, hogy az így lezárt közel 2,2 ezer eljárásból 440 esetben sikerült a panaszosnak kiegyeznie a szolgáltatóval.
A jóváhagyott egyezségek aránya a méltányossági ügyekben volt a legmagasabb. A kérelmezők számára kedvezően zárult ügyek – a PBT által jóváhagyott egyezségek, kötelezések és ajánlások, valamint a formailag megszüntetéssel végződő, de a felek között az eljáráson kívüli megállapodást jelentő ügyek (kvázi egyezség) együttesen – a belföldi békéltetési ügyeknél 38,5 százalékos, a méltányossági ügyeknél 45,5 százalékos, a határon átnyúló ügyeknél 56,5 százalékos arányt jelentettek.
Mint arról a PBT beszámolt, tavaly 655 ügyben vált esedékessé, hogy a pénzügyi szolgáltatók az egyezségben foglaltak teljesítéséről vagy annak elmaradásáról törvényben lefektetett visszajelzési kötelezettségüknek eleget tegyenek. Az egyezségi határozat teljesítését a szolgáltatók 649 esetben igazolták. A visszajelzések alapján tehát az egyezségi határozatok 99 százaléka teljesült.
Ezeket a határidőket kell betartani
Az MNB törvény szerint egy ügy beérkezésétől számítva 8 napon belül (ez az első törvényi határidő, amit tartani kell) döntést kell hozni, hogy fennáll-e hatáskör az ügyben és a kérelem hiánytalan-e, vagyis alkalmas-e az érdemi tárgyalásra. A hiányok megfelelő pótlása – a tapasztalatok szerint ezen nagyon sokan elvéreznek talán éppen azért, mert reménytelennek ítélik az egészet – vagy hiánytalan kérelem esetén fogadják be.
A befogadástól számított 75 napon belüli időpontra (ez a második törvényi határidő, amit szintén be kell tartani) szükséges kitűzni az első meghallgatás időpontját. 2023-ban 429 ügyben fordult elő, hogy 66 nap vagy annál több lett az eltelt napok száma az első meghallgatásig. A PBT szerint azért, mert kisebb létszámmal kellett ellátni a megnövekedett ügymennyiséget, és a pénzügyi szolgáltatók is – főleg a kibercsalásos ügyeknél – rendszeresen kértek határidő hosszabbításokat.
Az eljárási véghatáridő 90 nap. Ez egy alkalommal 30 nappal meghosszabbítható. Így a befogadás napjától összesen 120 nap alatt végződhet egy ügy. A 90 napon túl – jellemzően 120 napot elérően vagy annak közelében – befejezett ügyek aránya 22 százalékot tett ki 2023-ban a belföldi békéltetési és a méltányossági ügyekben.
Szerző: B.Varga Judit
Címkék: MNB, jegybank, békéltetés, Pénzügyi Békéltető Testület, PBT, panasz, bankok, biztosítók