Pénzért kártérítés? Egy nagy átverés!

2019. július 1. Magukat ciprusi felügyeleti vagy központi banki tisztviselőnek kiadó csalók hamis ígéreteket tettek arra, hogy díj fejében segítik a befektetőket a felügyelet által korábban szankcionált cégekkel kapcsolatos esetleges károk rendezésében. Hasonló csalás a magyar jegybank nevében is volt.

A ciprusi pénzügyi felügyelet (Cyprus Securities and Exchange Commission ­– CySEC) tudomására jutott, hogy nevével visszaélve pénzért cserébe kártérítést ígérnek – tette közzé a magyar jegybank. A csalók a felügyelet tisztviselőinek, jogi tanácsadóinak és más ciprusi hatóság (mint például a Ciprusi Központi Bank) képviselőinek adják ki magukat. A CySEC figyelmeztet, hogy a fogyasztók semmiképpen ne reagáljanak a csalárd megkeresésekre, és mielőbb jelentsék azt.

A ciprusi felügyelet tájékoztatta a nemzetközi tőkepiaci felügyelőket tömörítő szervezetet, az IOSCO-t (International Organization of Securities Commissions) a nevével visszaélők csalássorozatáról. Kártérítéssel olyan cégek esetében kecsegtetnek a csalók, amelyek eredetileg jellemzően spekulatív befektetési termékeket kínáló internetes kereskedés miatt kerültek korábban a ciprusi felügyelet látókörébe. A károsultaktól személyes adatokat, elérhetőséget kérnek, sokszor telefonon, emailben keresik meg őket. A megkeresés valódinak tűnhet, hiszen a csaláshoz felhasználják a ciprusi felügyelet nevét, címét, hivatalos logóját, pecsétjét, valódi tisztviselők aláírásának másolatát.

A CySEC felhívja a figyelmet, hogy soha nem keres meg befektetőket ilyen módon, soha nem kér ilyen formában személyes vagy pénzügyi adatot, és jogosultsága sincs eljárni pénzügyi kártérítési ügyekben, vagy ellenőrizni azokat. A CySEC ezzel kapcsolatban már több figyelmeztetést is kiadott.

Korábban a Magyar Nemzeti Bank (MNB) nevében is történt hasonló csalás. A jegybank ügyfélbejelentések alapján értesült arról, hogy ismeretlenek a jegybank nevében vagy az „elvárásaira” hivatkozva, esetenként az MNB hivatalos elérhetőségeit is tartalmazó, az MNB által alkalmazott levelek formavilágához hasonló magyar nyelvű elektronikus levelet küldtek magánszemélyeknek. Ehhez hasonló megtévesztő csalási kísérlet ezt megelőzően 2016 decemberében is történt.

Mint nyomatékosították: ahogy a ciprusi felügyelet, úgy az MNB sem küld ilyen tartalmú leveleket, és nem kéri a bankszámla, bankkártya adatokat, az MNB fogyasztók esetében átutalással összefüggő ügyintézést nem végez, azzal kapcsolatos információt e-mailben nem igényel. Az üzenetek feladói ismeretlen bűnözők, akik egyértelmű célja a fogyasztók megkárosítása. A jegybank azt javasolja az ilyen tartalmú üzeneteket kapott fogyasztóknak, hogy semmiképp ne válaszoljanak, és az esetet mielőbb jelezzék az MNB-nek.

Szerző: Az Én Pénzem
Címkék:  , , , ,

Kapcsolódó anyagok