Alig használják még a másodlagos számlaazonosítót az ügyfelek

Pénz telefonra, emailre? Nem veszélytelen vállalkozás

Gyorsan jöhet, de mehet is a pénz
Fotó: Bencze-Kiss Kata
2021. március 3. Eddig mindössze 110 ezren adtak meg bankjuknál a számlaszámot helyettesítő új azonosítót (ami jellemzően mobiljuk száma). A bankok által korábban várt tömeges igénybevétel tehát elmaradt. Az Azénpénzem.hu elemzése szerint nem véletlenül. Biztonsági aggályok, de a költségektől való félelem is visszatarthatja az ügyfeleket.

Tavaly tavasszal elindult az azonnali átutalási rendszer, így akkortól a hét minden napján, a nap 24 órájában utalhatunk pénzt más hazai banknál vezetett számlára, gyakorlatilag azonnal, azaz néhány másodpercen belül. Nagy újdonság volt az is, hogy már másodlagos azonosítókra – telefonszám, e-mail cím, adószám, adóazonosító jel – is lehet utalni. Ehhez azonban a banknak meg kell adni azt az azonosítót, amire pénzt szeretnénk kapni.

Az első napokban már ezrek adták meg mobilszámukat vagy email-címüket bankjuknál azért, hogy így fogadhassanak pénzt. A pénzintézetek akkori várakozása szerint tömegek állhatnak rá erre a megoldásra. Ehhez képest igen csak meglepő, hogy a Magyar Nemzeti Bank (MNB) most arról tájékoztatott, tavaly március óta mindössze 110 ezer másodlagos azonosítót regisztráltak az ügyfelek.

A jegybanki (amúgy az azonnali átutalási rendszer első „születésnapját” méltán ünneplő) tájékoztatóból az is kiderült, hogy a többség (56 százalék) a mobilszámát adta meg. Az email címek aránya 34 százalékos lett. A fennmaradó tized az adóazonosító jel, illetve az adószám. Mint az MNB hangsúlyozta: a rendszernek köszönhetően bármelyik banki ügyfélnek, bármilyen helyzetben lehetséges elektronikusan fizetni, ott is, ahol korábban csak a készpénz jelentette a megoldást.
Költség és kockázat is akadhat
Az Azénpénzem.hu tapasztalatai szerint az új lehetőségtől sokakat tart vissza, hogy nem tartják átláthatónak, mekkora költséget kell viselniük a kényelem fejében. Jelenleg ugyan a bankok többsége egyetlen fillért sem számít fel, de a díjmentességet akciósnak jelzik. A költséget (amikor lesz) egyébként a bankok azonosítónként kérhetik el. (Meg lehet adni a telefonszámot és az email címet is, sőt akár még ezek mellé az adószámot is.) Ráadásul nemcsak az új megbízás, hanem a módosítás és a törlés is pénzbe kerülhet majd.

Másodlagos számlaazonosító költsége
BankDíj*Megjegyzés
BudapestAkciósan díjmentes2021. márc. 31. után a díj 250 vagy 1000 Ft, devizaszámlára 1, illetve 3 euró
CIBNem jeleznek díjatKorábban tudatták: később sem tervezik díj felszámítását
ErsteNem jeleznek díjatKorábban fiókban 1500 Ft volt, amit 2020. október 31-ig akciósan elengedtek
K&H2 000 FtAkciósan 2021. június 30-ig díjmentes
MKB1000 Ft (papíron)A díjat akciósan visszavonásig elengedik
UnicreditElektronikus csatornán 1000 Ft, fiókban 2000 FtAz elektronikus díjat 2021. április 30-ig akciósan nem számítják fel
Raiffeisen500 FtA díjat 2021.június 30-ig akciósan nem számítják fel
Takarékbank1 500 FtAz akciós díjmentesség 2021. január végén lejárt
OTPNem jeleznek díjatKésőbb ezt még megtehetik
* azonosítók rögzítése, törlése és módosítása darabonként kerülhet ennyibe
Forrás: Azénpénzem.hu gyűjtés

Olvasóink körében végzett röpke (nem reprezentatív) felmérésünk szerint az is visszatartó, hogy a bankok nem igazán propagálják ezt a lehetőséget. Érdekes módon az ismerethiány és a költségek miatti aggódás mellett sokkal kisebb (de azért meglévő) félelem a biztonsági kockázat. Veszély pedig kétségtelenül akadhat. Már az MNB előtt is ismertek az úgynevezett SIM-cserés visszaélések (ezekről itt írtunk).

Simán előfordulhat az is, hogy csalók megszerzik a mobilszámot vagy az email-címet, és a saját bankszámlájukhoz rendelik, a másodlagos számlaazonosítóra címzett átutalásokat eltérítik. Mint az OTP ügyfél-tájékoztatóban is hangsúlyozza: ennek elkerülése érdekében figyelni kell az azonosítók regisztrációjáról vagy felülregisztrációjáról szóló sms és email üzeneteket, amiket a pénzforgalmi szolgáltatók küldenek.

Fennáll persze annak a lehetősége is, hogy csalók adathalász levelet vagy „fizetési kérelmet” küldenek. Ez történhet egy csalási céllal létrehozott és regisztrált másodlagos számlaazonosító megadásával, amely hasonlít egy létező szolgáltató email címére vagy nevére. Mivel az azonnali fizetés miatt a pénzeszközök rendkívül gyorsan mozoghatnak az országban, akár nagyon sok számlán keresztül is, a visszahívási kísérletek csak akkor vezethetnek eredményre, ha az elkövetők nem mozdítják el azonnal az összegeket a célszámlákról.

Arról, hogy miként síbolhatnak el minden pénzt a bankszámláról, itt olvashat

Ha ezt árdekesnek találta, lájkolja és kövesse az azénpénzem facebook oldalát, és látogassa meg máskor is közvetlenül honlapunkat!





Szerző: B.Varga Judit
Címkék:  , , , , , ,

Kapcsolódó anyagok