Óriási változás jön a követeléskezelésben

Lencsés Tamás, az EOS ügyvezető igazgatója
2023. október 5. Az új uniós direktíva értelmében bárki számára megnyílik a követelésvásárlás lehetősége, ami a piac liberalizációjához vezet – mondta el az EOS. A behajtó cég kutatása szerint az idei első félévben majdnem minden harmadik magyar vett fel hitelt az infláció és az energiaköltségek miatt.

Változik a követelésvásárlást és kezelést szabályozó uniós direktíva, a várhatóan kizárólag pénzügyi termékekből származó követelések vásárlása nem lesz engedélyköteles, ilyet akár magánszemélyek is tehetnek majd – ismertette sajtótájékoztatóján az EOS. Aggodalmuk szerint bár a liberalizáció növeli a versenyt, de a kinnlevőségek így akár rossz kezekbe is kerülhetnek. 

A hitelvásárlás során problémát jelenthet az is, hogy az Unión belül jelenleg még eltérő szabályok vonatkoznak a nem teljesítő hitelekre, amire szerintük a jogharmonizáció jelent megoldást. Úgy vélik, a hitelgondozás szabályozása viszont sokkal átláthatóbb rendszert tesz majd lehetővé, és hatására garantált a piactisztulás és a magasabb szintű fogyasztóvédelem is. 

A cég kitért 2023-as kutatására is, amely azt mutatta: az idei év első felében a magyar fogyasztók 30 százalékának keletkezett tartozása, elsősorban az infláció és az energiaköltségek miatt. A válaszadók kétharmada mondta, hogy ártudatosabbá vált, és jobban menedzseli tartozásit, a követeléskezelő cég szerint mégis előfordul, hogy az adósnak nincs más választása, meg kell válnia ingatlanjától. Mint hangsúlyozták: amennyiben ez elkerülhetetlenné válik, akkor érdemes számításba venni a hitelezővel közös értékesítést, a folyamatos szakértői segítség mellett ugyanis elkerülhetők a kényszerintézkedések és a plusz költségek. 

A digitális banki szolgáltatásokat használók száma folyamatosan növekszik, így nem meglepő, ha az adósokban felmerül az igény, hogy saját maguk intézzék adósságaik kezelését is, hasonlóan egyéb pénzügyeikhez. Erre az EOS szerint megoldást jelenthet egy követeléskezelési ügyfélportál létrehozása, ahol pontosan követhetik az ügymenetet, és lehetővé teszi a hatékony kommunikációt a két fél között. Arról is beszéltek, hogy a chatbotok használata már a követeléskezelésben is egyre elterjedtebb, segítségével jóval nagyobb ügyfélállomány kezelhető.

Szerző: Azénpénzem
Címkék:  , , , , , ,

Kapcsolódó anyagok