Nemcsak a banki, az egészségpénztári számlákat is érintettek

Nyakunkon a határidő, több tízezer számlát zárolhatnak

2019. október 25. Október 31-én lejár a banki adategyeztetés végső határideje. Utána zárolni fogják annak a bankszámláját, aki nem tett eleget a kötelezettségének. Nemcsak a banki ügyfelek érintettek, hanem az életbiztosítással rendelkezők is, sőt a pénztártagok is. Csak azoknak kell ezzel foglalkozniuk, akik értesítést kaptak.

Október 31-én lejár bankszámlával, illetve önkéntes pénztári, befektetési szolgáltatói vagy életbiztosítási szerződéssel rendelkező ügyfelek átvilágításának többször is meghosszabbított határideje. Az MNB még szeptember közleményben figyelmeztetett arra, hogy amíg az adategyeztetés nem történik meg, az ügyfél nem kezdeményezhet új pénzügyi tranzakciót számláján. A korlátozás – ami nem érinti a hiteltörlesztéseket, hatósági átutalásokat és az inkasszót – később is azonnal feloldható, amint megadják a hiányzó adatokat.

Feltehetően még mindig több tízezerre tehető azon banki ügyfelek száma, akik még nem végezték el az ügyfél-azonosítást – tájékoztatta az InfoRádiót a Magyar Bankszövetség kommunikációs főtitkár-helyettese. Bár friss statisztikák nincsenek, mint korábban megírtuk, szeptember elején még mintegy félmillió lakossági, illetve csaknem 150 ezer vállalati ügyfél nem tett eleget az adategyeztetési kötelezettségnek. Ez akkor a lakossági számlák 5, a céges ügyfelek 10-15 százalékát jelentette. Adataikat azoknak kell egyeztetniük, akik 2017. június 26. előtt kötöttek pénzügyi szerződést, és akikről pénzügyi intézményük időközben nem szerezte be a hiányzó adatokat.

Csak ha értesítést kapott

A lakossági ügyfelek esetében az adategyeztetést annak kell elvégeznie, aki erről a bankjától értesítést kapott azon a kommunikációs csatornán, amelyet elsődlegesen engedélyezett a pénzintézete számára – ez leggyakrabban e-mail-, vagy SMS-értesítés, de vannak olyanok is, akik megmaradtak a postai úton történő írásos kommunikáció mellett. Nekik levélben ment ki az értesítés.

Gond lehet persze, ha a pénzügyi intézménynél nem az éppen aktuális elérhetőség szerepel. Ezt mindenképpen érdemes ellenőrizni. A törvényi rendelkezés alapján a pénzintézeteknek október 31-e után zárolniuk kell a nem azonosított bankszámlákat, ami azt jelenti, hogy ezeknek a számláknak a tulajdonosai sem fizikai, sem elektronikus környezetben nem tudnak majd tranzakciót végezni. Tehát sem bankfióki, sem ATM-es készpénzfelvételt, ahogyan bankkártyás fizetést vagy online vásárlást sem lehet végrehajtani vele. Természetesen, amint az adategyeztetés megtörténik, a számlablokkolást feloldják, és az ügyfél a korábbi kondícióknak megfelelően használhatja a számláját. A bankszámlán található pénz magától értetődően nem veszik el.

A pénztárak is kérték az adatokat

Az önkéntes pénztáraknak is kötelező az adategyeztetés. Főként az egészségpénztáraknál lehet gond, hogy a határidőt követően - azonosítás hiányában - az egyéni számla terhére nem teljesíthető kifizetés az azonosítás elvégzéséig, azaz aki nem tett eleget a felszólításnak, nem használhatja egészségkártyáját, és nem fizethetik ki neki a benyújtott egészségpénztári számlákat sem..

Az életbiztosításoknál is gond lehet

Korábban a biztosítók is arra hívták fel a figyelmet, hogy a 2017. júniusa előtt megkötött életbiztosítási szerződéssel rendelkező ügyfeleknek is teljes körűen azonosítani kell magukat a pénzmosás és terrorizmusfinanszírozás elleni törvény (Pmt.) előírása szerint.  Ennek hiányában ugyancsak a módosított határidő, október 31. után nem teljesíthetik az érintett fogyasztók vagy vállalati ügyfelek megbízásait.

Ez elsősorban azoknál okozhat fennakadást, akiknek befektetési egységekhez kötött életbiztosításuk, vagyis úgynevezett unit-linked szerződésük van, ahol az életbiztosítás mellé társul egy megtakarítás is, amelyről az ügyfél maga rendelkezik, hogy a biztosítója mibe fektesse – mondta az Inforádiónak Lambert Gábor, a MABISZ kommunikációs vezetője. Természetesen a biztosító a kifizetést nem tagadhatja véglegesen meg,  legfeljebb az elhúzódása várható, mindaddig, míg az ügyfél nem végzi el az elmaradt ügyfélazonosítást. Vagyis a szerződések minden pontja érvényben marad, és a későbbiekben ennek megfelelően teljesít a biztosító.

Szerző: L.J.
Címkék:  , , , , , ,

Kapcsolódó anyagok