Netes veszély: másokat ér, máshonnan jön, mint hinnénk

2018. február 6. Tízből kilenc megkérdezett magyar internetezőt, családtagját vagy barátját ért már netes incidens. A Microsoft kutatásának eredményei szerint az elkövetők sokszor nem vadidegenek, hanem barátok, ismerősök, közeli hozzátartozók.

Tízből kilenc megkérdezett magyar internetezővel, családtagjával vagy barátjával történt netes incidens – derült ki a Microsoft internetes veszélyeket vizsgáló nemzetközi felméréséből. Ez több mint tíz százalékponttal magasabb a 23 vizsgált országban átlagosan tapasztalt 8-nál. A 13-74 évesek körében végzett felmérés szerint a korában feltételezettel ellentétben nem a 13-17 éves fiatalokat éri a legtöbb online atrocitás, hanem a 18 és 34 év közöttieket.

A nem kívánt kapcsolatfelvétel a leggyakoribb: a magyarok 57 százaléka találkozott ilyennel, ami 16 százalékponttal magasabb a felmérésben résztvevő országok átlagánál. Rosszindulatú bánásmódot a magyarok 38 százaléka tapasztalt, míg az összes ország átlaga csupán 21 százalék. Trollkodásról a magyar megkérdezettek 25 százaléka, gyűlöletbeszédről 20 százalékuk tett említést, szemben az átlagos 19 és 16 százalékkal.

Ugyanakkor a hazai megkérdezetteket kevesebb alkalommal ért szexuális zaklatás. Tíz nőből hétnek volt ilyen tapasztalata, ők jellemzően a nem kívánt (gyakran szexuális jellegű) kapcsolatfelvétellel szembesültek.  A teljes magyar mintát tekintve is hasonló az arány, a megkérdezettek 65 százalékát zaklatták már online. Így Magyarország a vizsgált országok között a negyedik legrosszabb helyre került.

A felmérés szerint az elkövetők harmada családtag, barát vagy közvetlen ismerős. Az esetek több mint 40 százalékában az elkövető és az áldozat között azonban csupán online kapcsolat volt. A hazai válaszadók 47 százaléka találkozott az elkövetővel a való életben is, szemben az 53 százalékos nemzetközi átlaggal. Az atrocitások következtében csaknem minden második érintett az első helyen említi a bizalom csorbulását az online közegben, ezt követi a növekvő stressz (36 százalék) és a közösségi média visszafogottabb használata (35 százalék).

Szerző: LG
Címkék:  , , ,

Kapcsolódó anyagok