Netáfa: az Invitel és a Telenor szabálytalankodott

2017. július 17. FRISSÍTETT A húsz legnagyobb szolgáltatónál közvetlenül is ellenőrizték az internetáfa-csökkentéssel kapcsolatos hírközlési szabályok betartását. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) jogsértést kizárólag az Invitelnél és a Telenornál talált.

A szolgáltatók zöme betartotta az internetáfa-csökkentési szabályokat, szabálytalanság az Invitelnél, a Telenornál és a  Jurop Telekomnál fordult elő - közölte a NMHH az MTI-vel. Utóbbi cég az idén májusban megszűnt, ezért a hatóság meg is szűntette már az eljárást.
A médiahatóság három területen vizsgálta, hogy a szolgáltatók betartották-e az internet áfacsökkentésére vonatkozó új jogszabályokat: megfelelő módon és időben módosították-e az ászf-et, tájékoztatták-e az előfizetőket az áfaváltozásról, valamint hogy elkülönítve tüntették-e fel az internet-hozzáférési szolgáltatás díját az ászf-ekben és a számlákban.
Az Invitel „bűne” az volt, hogy miután január elsejétől 18 százalékosra csökkent az internet-előfizetés áfája a korábbi 26 százalékról februárban szabálytalanul, egyoldalúan emelt díjat a határozatlan idejű előfizetői szerződéseinél. A szolgáltató a telefon-, a kábeltelevízió-, az IPTV- és az internetes szolgáltatásainál emelte a havidíjat, a telefonszolgáltatásnál pedig a percdíjai is drágultak. A hatóság emiatt tízmillió forintos bírsággal sújtotta a társaságot.

A beruházás nem adhat okot áramelésre


Az NMHH kitért arra, hogy az elektronikus hírközlési szolgáltatások díjai szabadárasak, de a már megkötött szerződések egyoldalú módosítását a jogszabályok csak szűk körben teszik lehetővé (elméletben ez a helyzet a bankoknál is, bár ott azért akadnak elég furcsa jelenségek). Az Invitel az áremelés indokaként - egyebek mellett - arra hivatkozott, hogy nőtt a hálózatfejlesztéshez szükséges áramszolgáltatói oszlopsor bérleti díja. Az infrastrukturális beruházások költségei a hatóság szerint a szolgáltató saját üzletpolitikai döntéseinek körébe tartoznak, amelyek nem szolgálhatnak egyoldalú szerződésmódosítás alapjául. (Ez a szemlélet talán a magyar vízellátás terén körvalazódó gondokat is némileg megvilágíthatja.)
Az Invitel állásfoglalást tette közzé a döntés nyilvánossára hozását követően. A cég jelzi, hogy az áfa kulcsának változásával kapcsolatban minden tekintetben jogszerűen járt el, amint azt az NMHH vizsgálata is megállapította. Az áfacsökkentésből származó előnyt a társaság teljes egészében átadta ügyfeleinek. 
A kizárólag határozatlan idejű előfizetői szerződéssel rendelkező ügyfeleket érintő, 2017. februári szerződésmódosítás nem áll kapcsolatban az internetáfa csökkentésével. Ezt a módosítást az Invitel – álláspontja szerint – a hatályos jogszabályi előírásoknak megfelelően hajtotta végre. A cég nem ért egyet a NMHH nem jogerős, elmarasztaló határozatával, ezért élni fog a jogorvoslat lehetőségével.
A Telenor abban hibázott, hogy honlapján nem tüntette fel a lakossági díjcsomagok nettó havi díjait, illetve nem informálta előfizetőit a kétoldalú szerződésmódosítás lehetőségéről bizonyos internetszolgáltatásoknál.

Szerző: Azénpénzem/MTI
Címkék:  , ,

Kapcsolódó anyagok