Nem mindegy, milyen lakásbiztosítást kötünk

Fotó: clipart.com
2023. december 13. Nemcsak a jó ár-érték arány fontos a lakásbiztosítás megkötésekor az ügyfeleknek, hanem az átfogó védelem, valamint a gyors és hatékony kárügyintézés is – derül ki az Allianz legfrissebb felméréséből. Jó hír, hogy elméletben már tisztában vagyunk azzal is, hogy rendszeresen felül kellene vizsgálni a biztosításunkat, de a gyakorlat még nem ezt mutatja.

A tapasztalatok szerint a lakásbiztosítások többségét az ingatlanba költözéskor kötik meg az ügyfelek, és évről-évre automatikusan hosszabbítják érdemi változtatás nélkül, holott egy ingatlan a benne lévő ingóságainkkal együtt a legértékesebb vagyonunk. A statisztikák szerint életünk során átlagosan 3,4 lakásban élünk, tehát évtizedeket töltünk egy ingatlanban, amit az évek során ingóságokkal gazdagítunk, de sokszor az ingatlan értékét is különféle beruházásokkal növeljük. Ha ezt nem követjük a biztosításunk rendszeres felülvizsgálásával, akkor az otthonunk alulbiztosítottá válhat – figyelmeztet Tollmayer György, az Allianz Hungária Zrt. lakossági vagyon termék- és portfólió menedzsment osztályának vezetője.

Elméletben tudjuk, de nem cselekszünk?

A tapasztalatokkal szemben az Allianz lakásbiztosítási szokásokat vizsgáló kutatásából az derült ki, hogy 10-ből 8-an tudják, hogy az otthonbiztosításunkat rendszeresen szükséges felülvizsgálni, és akár frissíteni is. Viszont ennél kevesebben, csak 10-ből 6-an teszik ezt meg kellő rendszerességgel: tehát évente, vagy ennél gyakrabban. 10-ből 3 ember csak két-három évente, 1 pedig még ennél is ritkábban foglalkozik ezzel. A felmérés tanulságai szerint azok cselekszenek megfelelő rendszerességgel a biztosításuk értékkövetése kapcsán, akik napra, hónapra pontosan tudják, mikor van szerződésük évfordulója (10-ből 6 ember).

A nagyfokú tájékozottsághoz valószínűleg nagyban hozzájárulhat az elmúlt időszak edukációs kampánya, amelyben tudatosan buzdítják is a lakosságot az ingatlanbiztosításuk rendszeres felülvizsgálatára.



Mikor végre cselekszünk, már nem csak értékkövetünk

Ha végül rászánjunk magunkat a biztosításunk revíziójára, nem feltétlenül csak a megfelelő értékkövetés miatt tesszük. A konstrukcióváltoztatás 3 legfőbb oka az Allianz felmérése alapján az ingatlan és az ingóságok értéknövekedése miatti alulbiztosítottság elkerülése (57,1 százalék), a biztosítási díj növekedése (20,2 százalék), vagy a plusz szolgáltatással, illetve konstrukcióval történő bővítés igénye (14,7 százalék).

Milyen lakásbiztosítást kötünk?

A kutatás szerint 10-ből több mint 8-an az ingatlan mellett az ingóságaikra egyaránt kötnek biztosítást, tehát tudatosan gondoskodnak az otthonukban található értékeikről. Az Allianz tapasztalatai is azt mutatják, hogy az ügyfelek már valóban teljes körűen gondoskodnak az otthonuk biztonságáról, így a különböző biztonsági rendszerek, megújuló energia eszközök – például napelem, napkollektor, hőszivattyú –, az egyre újabb és drágább elektronikai eszközök, illetve a luxus kényelmi cikkek – például szauna, jakuzzi, medence – biztosításáról is, amelyek egyre inkább megjelennek a háztartásokban.

Kiderült, mitől tartunk

Az otthonunkat érő lehetséges káresemények közül leginkább a víz- (78,3 százalék), a tűz- (67,6 százalék), és a természeti károktól (62,9 százalék) féltjük az otthonunkat. 10-ből 5-en, vagy ennél többen tartanak még a betöréses lopástól és a villámcsapás miatti esetleges rövidzárlat okozta károktól. A személyi sérülés, az üvegfelületek törése, a háztartási gépek meghibásodása, az ingóságok sérülése, a vandalizmus, illetve a földrengés olyasmik, amiktől kevésbé tartunk, 10-ből mindössze hozzávetőlegesen 2-4 ember.

Hogyan választunk?

A megkérdezettek 62,1 százaléka számára fontos a lakásbiztosítás jó ár-érték aránya, pusztán az árat önmagában (14,1 százalék), vagy az időszakos akciókat (4,8 százalék) jelentősen kevesebben figyelik. A döntő többség (59,6 százalék) kiemelte a gyors és hatékony kárrendezési folyamat súlyát a döntésben. A különböző asszisztencia szolgáltatások közül otthoni vészhelyzet, vagy műszaki cikk meghibásodása estén a mesterember helyszínre küldését értékelik a legtöbbre (23,8 százalék). Sokak számára (44 százalék) pedig nagyon fontos, hogy jó hírnevű biztosítótársaságnál kössenek lakásbiztosítást.

„A felmérés egyik legfontosabb visszacsatolása számunkra, hogy az ügyfeleink többsége (52,6 százalék) akkor sem váltana biztosítót, ha változtatna a jelenlegi otthonbiztosítása paraméterein. A legtöbben azért, mert bennünk bíznak meg leginkább a piacon (54,7 százalék), illetve mert elégedettek a jelenlegi biztosításuk ár-érték arányával (39,4 százalék), de sokan az Allianz kárrendezési folyamataival (24,8 százalék), illetve ügyfélszolgálatával (24,4 százalék) kapcsolatos pozitív tapasztalataik miatt ragaszkodnak hozzánk. Ügyfél visszajelzéseink alapján is azt látjuk, hogy azok, akiknek már volt aktív kárrendezési tapasztalata az Allianznál, magasabbra értékelik kárrendezési folyamatainkat, mint azok, akikkel még nem történt káresemény” – mondta Tollmayer György.
Az Allianz Hungária Zrt. „Hogyan választunk lakásbiztosítást?“ elnevezésű online, nem reprezentatív kérdőíves felmérése november 8. és november 22. között zajlott 475 válaszadó részvételével.
A cikk megjelenését az Allianz Hungária Zrt. támogatta. 

Szerző: Azénpénzem
Címkék:  , , ,

Kapcsolódó anyagok