307 millió forintos bírságot szabtak ki
A versenyhatóság 2022 októberében átfogó gyorselemzés (sweep) keretében vizsgálta, hogy a Magyarországon elérhető légitársaságok – ideértve a fapados szolgáltatókat – honlapjai, illetve a hazánkban népszerű jegyár-összehasonlító weboldalak alkalmaznak-e úgynevezett sötét mintázatokat a jegyeladási- és reklámgyakorlatuk során. A GVH már akkor felhívta a figyelmet arra, hogy indokolt esetben versenyfelügyeleti eljárások keretében is vizsgálja majd a piacon a tisztességes verseny szabályainak érvényesülését. Később célkeresztbe került a Wizz Air, majd eljárást is indítottak ellene.
Mint most tudatták: a nemzeti versenyhatóság az eljárás során feltárta, hogy a légitársaság 2018 novembere és 2024 májusa között elhallgatta – illetve nem időben kommunikálta – hogy a fogyasztóknak az alapszolgáltatás választása esetén is lehetőségük van egyes további szolgáltatások (Wizz Priority, feladott poggyász szolgáltatás) külön-külön történő megvásárlására. A cég így gyakorlatilag a drágább, ezeket a szolgáltatásokat alapból tartalmazó csomagok irányába terelte a fogyasztókat.
A GVH feltárta emellett, hogy a légitársaság 2019 decemberétől olyan kereskedelmi gyakorlatot folytatott az automatikus utasfelvételi szolgáltatás tartalmával és korlátaival kapcsolatban, amely sértette a szakmai gondosság követelményét. Végül a versenytanács – a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok tilalmának megsértése miatt – összesen 307 millió 824 ezer forint bírságot szabott ki a légitársaságra.
A Wizz Air az eljárás során több kötelezettségvállalást is felajánlott. A vállalások többek között tartalmaztak volna fogyasztói kompenzációt, és egy, a foglalási folyamatot érintő informatikai fejlesztést is. A GVH azonban „rendkívül kétségesnek találta”, hogy a vállalások elérték volna az eljárás eredeti célját. Abban is kételkedtek, hogy azok egyáltalán ténylegesen, hatékonyan, egyéb mulasztások kockáztatása nélkül megvalósíthatóak lettek volna. Emellett úgy tűnik, hogy további bírságolásra is készülnek. Mint ugyanis a versenyhatóság jelezte, van olyan eljárás, amely jelenleg is folyamatban van, mivel a cég feltételezhetően fontos információkat hallgatott el az utasok elől.
Szerző: BVJ
Címkék: utazás, repülőjegy, légitársaság, fapados, GVH, Gazdasági Versenyhivatal, Wizz Air, vállalás, kompenzáció
Nem fogadta el a GVH, hogy utasainak kompenzációt fizessen a Wizz Air
2024. augusztus 3. Jelentős információkat hallgatott el online felületein a Wizz Air, hogy a drágább lehetőségek irányába befolyásolja a jegyvásárlókat – állapította meg a Gazdasági Versenyhivatal (GVH). A légitársaság az eljárás során több vállalást is tett, de ezeket a versenyhatóság nem fogadta el.A versenyhatóság 2022 októberében átfogó gyorselemzés (sweep) keretében vizsgálta, hogy a Magyarországon elérhető légitársaságok – ideértve a fapados szolgáltatókat – honlapjai, illetve a hazánkban népszerű jegyár-összehasonlító weboldalak alkalmaznak-e úgynevezett sötét mintázatokat a jegyeladási- és reklámgyakorlatuk során. A GVH már akkor felhívta a figyelmet arra, hogy indokolt esetben versenyfelügyeleti eljárások keretében is vizsgálja majd a piacon a tisztességes verseny szabályainak érvényesülését. Később célkeresztbe került a Wizz Air, majd eljárást is indítottak ellene.
Mint most tudatták: a nemzeti versenyhatóság az eljárás során feltárta, hogy a légitársaság 2018 novembere és 2024 májusa között elhallgatta – illetve nem időben kommunikálta – hogy a fogyasztóknak az alapszolgáltatás választása esetén is lehetőségük van egyes további szolgáltatások (Wizz Priority, feladott poggyász szolgáltatás) külön-külön történő megvásárlására. A cég így gyakorlatilag a drágább, ezeket a szolgáltatásokat alapból tartalmazó csomagok irányába terelte a fogyasztókat.
A GVH feltárta emellett, hogy a légitársaság 2019 decemberétől olyan kereskedelmi gyakorlatot folytatott az automatikus utasfelvételi szolgáltatás tartalmával és korlátaival kapcsolatban, amely sértette a szakmai gondosság követelményét. Végül a versenytanács – a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok tilalmának megsértése miatt – összesen 307 millió 824 ezer forint bírságot szabott ki a légitársaságra.
A Wizz Air az eljárás során több kötelezettségvállalást is felajánlott. A vállalások többek között tartalmaztak volna fogyasztói kompenzációt, és egy, a foglalási folyamatot érintő informatikai fejlesztést is. A GVH azonban „rendkívül kétségesnek találta”, hogy a vállalások elérték volna az eljárás eredeti célját. Abban is kételkedtek, hogy azok egyáltalán ténylegesen, hatékonyan, egyéb mulasztások kockáztatása nélkül megvalósíthatóak lettek volna. Emellett úgy tűnik, hogy további bírságolásra is készülnek. Mint ugyanis a versenyhatóság jelezte, van olyan eljárás, amely jelenleg is folyamatban van, mivel a cég feltételezhetően fontos információkat hallgatott el az utasok elől.
Szerző: BVJ
Címkék: utazás, repülőjegy, légitársaság, fapados, GVH, Gazdasági Versenyhivatal, Wizz Air, vállalás, kompenzáció
Kapcsolódó anyagok
- 2024.08.14 - Nem érti a Szentkirályi, mit akar a GVH
- 2024.08.13 - Wizz Air tagsággal 10 euró alatti áron lehet utazni
- 2024.08.13 - Mégsem olyan zöldek a cégek, mint állítják?
- 2024.08.07 - Ismét rászállt a versenyhivatal a Wizz Airre
- 2024.08.05 - Nem nyugszik bele a Wizz Air a bírságba
- 2024.07.18 - Eljárás indult az Aldi ellen, már meg is érkezett az áruházlánc válasza
- 2024.07.15 - A magyaroknak is megjelentek az olcsóbb ajánlatok a Bookingon
- 2024.07.04 - Bizonyítékokat várnak a Lidl-től
- 2024.05.31 - Trükközött az árakkal a lampak.hu
- 2024.05.17 - A Vibert is megregulázta a GVH
- 2024.01.31 - Eljárást indított a versenyhivatal a Wizz Airrel szemben
További kapcsolódó anyagok