Nem értünk a pénzhez, oktatni kellene!

2015. december 1. Össztársadalmi érdek a pénzügyi műveltség fejlesztése, ugyanakkor még ma is ott tartunk, hogy az iskoláknak csak 10 százaléka tanít pénzügyi ismereteket. Indirekt módon, tematikus hetekkel pótolják a hiányt. Hosszú távon az oktatás részévé kellene tenni a pénzügyi ismereteket – vélik a szakemberek.

Össztársadalmi érdek a pénzügyi műveltség fejlesztése, mert a racionális alapokon nyugvó egyéni és vállalati döntések hozzájárulnak a nemzetgazdaság növekedéséhez, fejlődéséhez is - mondta Balogh László, a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) pénzügypolitikáért felelős helyettes államtitkára a Privátbankár.hu múlt heti konferenciáján. A Pénzügyi Tudatosság Fórum 2015 elnevezésű rendezvényen az NGM helyettes államtitkára hozzátette: Magyarországnak az az érdeke, hogy növekedésvezérelt vállalkozások működjenek az országban. A vállalkozói kedv akkor ösztönözhető, ha az oktatási anyag részét képezik a vállalkozási ismeretek, a vállalkozói kultúra - tette hozzá.

A vállalatok, elsősorban a kis- és középvállalkozások, egyéni vagy családi vállalkozások esetében is kulcsfontosságú az optimális pénzügyi döntések meghozatala, mert ”hiába egy jó termék", ha a mögöttes pénzügy felkészültség nem erős, akkor a vállalkozás végét is jelentheti - mondta. Véleménye szerint középtávon megfontolandó, hogy kötelező tantárgyként oktassák a pénzügyi kultúrát, és fejlesszék a pedagógusképzést. Hosszú távon pedig az oktatási rendszer szerves részévé kell tenni a pénzügyi ismereteket.

Pölöskei Gáborné, az Emberi Erőforrások Minisztériuma helyettes államtitkára előadásában hangsúlyozta: a kerettanterv választható részében több helyen megjelennek a gazdasági, pénzügyi ismeretek, azonban az iskolák mindössze tíz százaléka él azzal a lehetősséggel, hogy közvetlenül tanítsa a pénzügyi ismereteket a diákoknak. Indirekt módon, tematikus hetekkel lehet bevinni az oktatásba ezeket az ismereteket, például a Pénz7 nevű tematikus hét során - mondta. Idén márciusban első alkalommal rendezték meg a hetet, 660 iskola részvételével - ismertette.
Pölöskei Gáborné szerint a tematikus hét nagyszerű pályaorientációs lehetőség is, mivel ekkor kerülnek az egyes területeket legjobban értő pénzügyi, számviteli, informatikai szakemberek kapcsolatba a diákokkal, így a fiatalok el tudják dönteni, hogy tetszik-e nekik az adott terület. A helyettes államtitkár szerint ahhoz, hogy a pénzügyek önálló, kötelező tárgy legyen az iskolákban a NAT teljes felülvizsgálata szükséges. Ez el is indult, azonban nem csak az NGM jelentkezett ilyen igénnyel. Például az informatikának is egyre nagyobb szerepet követelnek a tananyagban.

Egyéni kezdeményezések


Marcsika, Fortress – sorolta a közelmúlt pénzügyi csalásait Nagy Zoltán Péter, az OTP marketing igazgatója. Sokan ilyen nyilvánvaló pénzügyi csalásokon bukják el a megtakarításaikat, miközben minimális pénzügyi ismeretekkel sem rendelkeznek. A szakember szerint az oktatásra nagy szükség van, hiszen ezekben az esetekben az ígéretek, a szerződés körülményei hihetetlenek voltak, mégis sokan valós üzleti ajánlatnak vélték. Fontos, hogy tervezni, a kockázatok felismerni és azokat mérlegelni tudják a fiatalok. Nagyon fontos a kockázattal megismertetni az embereket, az alacsony kockázat mellett elérhető magas hozamot még egyetlen termékben sem sikerült megvalósítani, ezt tudatosítani kell az emberekben. Az iskolák, a kormányzat, a gyerekek és szülők, valamint a magánszféra szereplői között olyan együttműködésre lenne szükség, ami a valóban hasznos és teljeskörű pénzügyi, gazdasági oktatás megteremtéséhez vezethetne. (A cikk az Oktatás rovat része.) 

Schrankó Péter, az OTP Fáy András Alapítvány ügyvivője elmondta: a pénzügyi ismeretek átadása mellett a gazdasági ismeretek megismertetése is fontos, de a legfontosabb manapság a gazdálkodási ismereteké.  Az egyén saját gazdálkodásáról kell a legtöbbet beszélni – évente több mint 20 ezer gyerek fordul meg az alapítványnál, ennek alapján ebben van a legnagyobb hiányosság.
Schrankó szerint a pénzügyek változása globális folyamat, amelyekre helyben kell reagálni. Ehhez új oktatási formák, új módszerek szükségesek. 2012 novemberétől az OTP Fáy András Alapítvány Középiskolások Országos Pénzügyi és Gazdasági Oktatóközpontja (az O.K. Központ) ingyenes tréningjei során olyan pénzügyi és gazdasági ismereteket ad át a fiataloknak, amelyek segítségével a jövőben tudatosabban kezelhetik saját pénzügyeiket.

Szerző: Az Én Pénzem
Címkék:  , , , ,

Kapcsolódó anyagok