Tanácsok a jobb eligazodáshoz

Nem csak az akciók, a csalók is felpörögnek most

Fotó: Azénpénzem
2019. november 21. Webshopok során számlálók pörögtek, illetve pörögnek most is, mutatva, mennyi idő van hátra az idei Black Friday kezdetéig, de szinte mindenütt feltűnő reklámok hívják fel a lehetőséget az év nagy akciós időszakára. Az akciók iránti lelkesedés sajnos gyakran háttérbe szorítja a szükséges óvatosságot.

A Black Friday lényegében a karácsonyi vásárlási boom meghosszabbításaként indult az Egyesült Államokban, és terjedt el világszerte. Tavaly a Fekete Pénteken mintegy 800 ezren vásároltak, és megközelítőleg 40 milliárd forintot költöttek. A szakemberek – mint azt a Tudatos Vásárlók Egyesület közzétette – idén ennél is többre, több mint egymillió vásárlóra, és akár 80 milliárd forintos bevételre is számítanak.

Sok helyen már nem is csak a péntek a fekete. Az akciózást számos esetben már megkezdték a boltok, sőt, akadtak, amelyeknél már november közepe óta lehet élni az alacsonyabb árakkal. Emellett kitartanak akár a hétvégéig is. A legtöbben minimum a november 22-ét követő szombatot is hozzácsapják, de akad bolt, ahol egész hétvégén, sőt, akár egy további hétig is eltart.

Bőven akadtak problémák


Korábban többször okozott gondot – sőt, nem egy helyütt botrányt -, hogy jóval nagyobb volt a vásárlói érdeklődés, mint amire a webshopok üzemeltetői előzetesen számítottak. Egyes oldalak szinte elérhetetlenek voltak, problémák voltak egyebek mellett a megrendelések visszaigazolásával, a vállalt szállítási határidők betartásával, de az sem volt ritka, hogy egyes népszerű árucikkek egyszerűen elfogytak. Idén érdekes módon igyekezett ennek elejét venni az Extreme Digital. November 15-én reggel 5 óra és fél hat között sorszámot osztogatott az oldalára látogatóknak.

Akadtak azonban más problémák is. A fogyasztóvédelem 2017 óta fokozottan figyeli a webáruházak működését (nem is csak az akciós időszakban). Tavaly a Black Fridayt követően például az Alza.hu ellen indított eljárást a Gazdasági Versenyhivatal (GVH), mert hirdetései azt a téves benyomást kelthették a fogyasztókban, hogy kiemelkedő mértékű, akár 80 százalékos kedvezményt kínálnak a Black Friday idején. Az EMAG a GVH megállapítása szerint valószínűleg nem megfelelően alakította ki és ellenőrizte 2018. novemberi Black Friday akciója feltételeit, árazását, illetve kedvezményrendszerét, emellett tévesen mérte fel a szükséges készletmennyiséget – a várható érdeklődés nagyságához képest.

Legyünk körültekintőek!


Az akciók iránti lelkesedés gyakran háttérbe szorítja a szükséges óvatosságot. Szakemberek szerint egy webáruházhoz hasonló kinézetű oldalt pár óra alatt össze lehet dobni. A Black Friday és a karácsonyi időszak pedig valóságos szezont jelent a csalók számára is. A Blokkk.com szerint a „simlis” webáruházak listája Black Friday környékére meghízott. Ezen ráadásul az idén a tavalyi 514 helyett 646 shop szerepel, ami 26 százalékos növekedés (mint megjegyzik, van már csodát ígérő termékkel kapcsolatos visszaélés mutató is, ami most 44-en áll).

Néhány alapvető szabály internetes vásárláskor:

  • Csak biztonságos internetkapcsolatot használjunk. A nyilvános Wi-Fi sose az.
  • Tartsuk az operációs rendszerünket és a szoftvereinket naprakészen, és telepítsünk megbízható vírusvédelmi biztonsági alkalmazást.
  • Ha lehet, jól ismert és megbízható üzleteket, webáruházakat és termékmárkákat válasszunk.
  • Ellenőrizzük a böngésző címsorában látható címet, mert a csalók sokszor hamis, és az eredetire hasonlító, megtévesztő weboldalakat készítenek a vásárlók félrevezetéséhez.
  • Ellenőrizzük az oldalon feltüntetett elérhetőségeket, akár a Google maps segítségével is. Még az online shopok sem szoktak például romos épületekben, vagy üres telkeken székelni.
  • Virtuális bankkártyát, vagy valamilyen megbízható online fizetésközvetítői szolgáltatást alkalmazzunk.
Ha olyan helyen találunk kedvező ajánlatot, ahonnan még nem vásároltunk, a rendelés feladása előtt, főként pedig mielőtt adatainkat, esetleg bankkártyánkét megadnánk, sőt, pénzt utalnánk, mindenképp érdemes ellenőrizni az oldalt. A scamadviser.com oldal 40 független adatforrás felhasználásával ad információt a webshopokról, de érdekes lehet a jogsérő webáruházakról készített 600 oldalt felsoroló lista is (utóbbi azt is feltünteti, ha a feltárt hibákat a bolt időközben kijavította).

Előfordulhat persze, hogy minden körültekintés mellett csapdába kerül valaki. Egy másik EU- tagállamban, Izlandon vagy Norvégiában székhellyel rendelkező vállalkozással szembeni panaszt az Európai Fogyasztói Központnak érdemes megküldeni az info@magyarefk.hu címen. Magyarországi székhelyű vállalkozással szembeni panasszal a lakóhely szerinti járási hivatalhoz lehet fordulni. Vitarendezésre, vagyoni követelések érvényesítésére békéltető testület előtt is lehetőség van. A békéltető testületi eljárás ingyenes, és a hatósági eljárással párhuzamosan is megindítható.
 
Ha ezt hasznosnak találta, lájkolja és kövesse az azénpénzem facebook oldalát, és látogassa meg máskor is közvetlenül honlapunkat!


Szerző: Lenkei Gábor
Címkék:  , , , ,

Kapcsolódó anyagok