Mindenki szóljon a szomszéd néninek is!

Néhány bank azzal kalkulál, hogy tömegek maradhatnak számla nélkül

Csak türelmesen!
Fotó: Bencze-Kiss Kata
2019. június 14. Az Azénpénzem.hu információi szerint a következő három hétben több banknál is hosszabbított nyitva tartást fontolgatnak a fiókokban. Az előírt adategyeztetésre ugyan már 10 nap sincs hátra, de a hitelintézetek számolnak a másodlagos rohammal is. Amikor sokan rájönnek: nem tudják bankszámlájukat használni.

- Csinálja, aki ezt kitalálta! – hördült fel az egyik banktisztviselő egyik olvasónknak, aki apró cége azonosítása miatt ment a fiókba. Neki várakozással együtt egy óráját vette el az aktus. Értesültünk azonban több órás, de néhány perces ügyintézésről is. Jól látható ugyanis, hogy nincs egységes gyakorlat. A bankok egy része ragaszkodik a személyes jelenléthez, és az ellenőrzött iratok köre is eltér. Míg az egyik helyen a tulajdonostársakkal egyáltalán nem törődtek, másutt részletes adataikat is bekérték. Akkor is, ha egyáltalán nincs a számla feletti jogosultságuk.

A pénzmosás és terrorizmus finanszírozása megelőzéséről és megakadályozásáról szóló 2017. évi LIII. törvény 2017. június 26-án lépett hatályba, és eredményeinek 2019. június 26-ig kell teljes körűen rendelkezésre állniuk. Ehhez képest az első leveleket a cégeknek a bankok tavasszal kezdték kiküldeni. Azóta pedig több jel is inkább zűrzavarra, semmint átgondolt lépésekre utal.
Mindenkit nyugtatnánk, akiket elhessegetett a bankjuk (telefonáltak, sőt bementek a fiókba – tudván, a banknak nincs meg minden adatuk, mert például elköltöztek, okmányt cseréltek), a továbbiakban ne izguljanak. Az a bank ugyanis, amelyik úgy érzi, náluk minden rendben van, nem fogja számlájukat zárolni. Legfeljebb, ha peches, akkor ellenőrzéskor bírságot fizet.
Néhány napja a Pénzügyminisztérium (PM) azt közölte, hogy mintegy kétmillió bankszámla – ez az összes számla ötöde – tulajdonosa még mindig nem pótolta hiányos adatait. Most vált hangsúlyosabbá, hogy az azonosítási kötelezettség nem csak a cégekre vonatkozik, hanem a magánszemélyekre is, bár az Azénpénzem.hu tapasztalata szerint ők nem sok figyelmeztetést kaptak eddig.

A legfrissebb fejlemény, hogy a Magyar Nemzeti Bank (MNB) és a Bankszövetség adott ki egy közös közleményt a kötelező banki ügyfél-azonosításról. Most hangsúlyozták, hogy az „aktívan zajló kötelező adategyeztetés a pénzmosás elleni jogszabályok által előírt kötelezettség, ami lakossági és vállalati ügyfelekre egyaránt vonatkozik”. Lényeges különbség azonban, hogy miközben a cégeknek kivétel nélkül fel kell venniük a kapcsolatot bankjukkal – róluk ugyanis új adatokat kell rögzíteniük a hitelintézeteknek –, a magánszemélyek csak a PM által már jelzett (ezt itt foglaltuk össze) esetekben érintettek.

Eszement nyilatkoztatás


Lényeges különbség azonban, hogy a szaktárca tájékoztatásából az tűnt ki, hogy a közszereplői státuszról mindenkinek alá kell írnia egy nyilatkozatot. Az MNB és a Bankszövetség szerint – logikusan – ezt csak a kiemelt közszereplőknek kell megtenniük. A cégeknél egyébként, ha közszereplő a tulajdonos, ha nem, mindenképpen nyilatkoznia kell.
Amennyiben legkésőbb június 26-án nem történik meg az adategyeztetés és a szükséges nyilatkozattétel, a hiányzó adatok pótlásáig a számlák használatát a bankok kötelesek korlátozni. Ilyenkor tranzakciók nem indíthatók ugyan, de az állandó átutalások teljesülnek. Amikor megtörténik a szükséges átvilágítás (kérdés persze, hogy erre mekkora tömegben és zsúfoltságban kerül majd sor), a bankszámla blokkolását feloldják.
A tájékozottabb ügyfelektől a jegybank és a bankok érdekképviselete is azt kérte, hogy hívják fel az adategyeztetés szükségességére a figyelmét „az elektronikus csatornák használatában nem annyira járatos, esetleg kevésbé mobil vagy például idősebb rokonok esetében is”. Minél későbbre hagyja az ügyfél a cselekvést – hangsúlyozták –, annál leterheltebb ügyfélszolgálatokra lehet számítani. Az Azénpénzem.hu információi szerint a következő három hétben több banknál is hosszabbított nyitva tartást fontolgatnak a fiókokban. Az előírt adategyeztetésre ugyan már 10 nap sincs hátra, de a hitelintézetek számolnak a másodlagos rohammal is. Amikor sokan rájönnek: nem tudják bankszámlájukat használni.

A bankok tapasztalatai szerint egyébként a pünkösdi hétvégét követő munkanapon drasztikusan megugrott a telefonos banki ügyfélszolgálatok hívásszáma, valamint a bankfiókokba betérő ügyfelek száma is. Ez pedig – állítjuk már mi – azt jelzi, hogy a nyomatékosabb jelzésre reagáltak az érintettek (nem ártott volna tehát hamarabb kezdeni ezt az akciót, korábban már volt bank, amelyik katasztrofális várható helyzetet jelzett elő az adategyeztetési hiányosságok miatt).
 

Nézzze meg karikatúránkat is!

Ha ezt hasznosnak találta, lájkolja és kövesse az azénpénzem facebook oldalát, és látogassa meg máskor is közvetlenül honlapunkat!


Szerző: Az Én Pénzem
Címkék:  , , , ,

Kapcsolódó anyagok