Negyvenmilliós bírságot kapott a CIB Bank
2021. február 10. A jegybank 40 millió forint bírságot szabott ki a CIB Bankra hibás ügyfél-tájékoztatási és felügyeleti adatszolgáltatási hiányosságok miatt. A bank mintegy 20 ezer ügyfelét rosszul tájékoztatta a 2018-as befektetési szolgáltatásainak költségeiről.A Magyar Nemzeti Bank (MNB) hivatalból indított – több helyszíni ellenőrzést is magában foglaló – korlátozott, nem teljes körű átfogó vizsgálatot végzett a CIB Banknál 2017. január 1-jétől a vizsgálat lezárásáig terjedő időszakot áttekintve.
Megállapította, hogy a hitelintézet 20 ezer ügyfélnek 2018-ban nyújtott befektetési szolgáltatásainak költségeiről hibás – például termékköltséget, nettó hozamot, egyes tranzakciós költségeket érintő – tájékoztatást küldött. A hibát az adatokat összeállító program pontatlan paraméterezései okozták.
A hiányosságok kiemelt befektetővédelmi súlyára tekintettel az MNB már vizsgálata közben, ideiglenes intézkedésként, határidő kitűzésével végzésben szólította fel a bankot, hogy tegyen eleget a valóságnak megfelelő, utólagos költségtájékoztatási kötelezettségének.
A vizsgálat megállapította azt is, hogy a bank ügyfelei a megbízások végrehajtásáról szóló teljesítési igazoláshoz csupán a bankfiókban juthattak hozzá, és nem kaptak azonnali, lényegi tájékoztatást az tartós adathordozón. Az MNB szabálytalanságokat tárt fel a hitelintézet felügyeleti adatszolgáltatásával kapcsolatban is.
Mindezekre, valamint néhány további, kisebb súlyú jogszabálysértésre figyelemmel a jegybank 90-180 napos teljesítési határidő kitűzésével kötelezte a CIB Bankot a feltárt hiányosságokat megszüntetésére, és arra, hogy erről rendkívüli adatszolgáltatás keretében (a vezető testületei által is megtárgyalt, jóváhagyott belső ellenőri jelentés megküldésével) számoljon be az MNB-nek. A jogsértések miatt az MNB összességében 40 millió forint felügyeleti bírságot is kiszabott a hitelintézetre.
A bírságösszeg meghatározásakor egyebek közt súlyosító körülménynek számított, hogy a feltárt hibás utólagos ügyfél-tájékoztatás az ügyfelek széles körét érintette, és rendszerszintű hiányosságnak minősül. Enyhítő körülménynek minősült ugyanakkor, hogy a CIB Bank mindvégig együttműködő, illetve számos problémának a kijavítását már a vizsgálat alatt megkezdte, vagy arról biztosította az MNB-t, hogy megkezdi.
A feltárt hiányosságok nem veszélyeztetik a hitelintézet biztonságos működését – hangsúlyozta az MNB.
Szerző: Az Én Pénzem
Címkék: CIB, bírság, MNB, felügyelet, hibás tájékoztatás
Kapcsolódó anyagok
- 2022.03.25 - Szombat éjjel gondok lesznek a CIB bankkártyák internetes használatával
- 2021.06.15 - 50 millióra büntette az MNB az Union Biztosítót
- 2021.03.31 - Kárpótlási jegy miatt büntetőfeljelentést tesz az MNB
- 2021.01.27 - Még mindig nincs minden banknál számlahitel
- 2021.01.05 - Bankszámlás változásokkal indult az új év
- 2020.11.19 - Nem tudsz úgy fizetni a kártyáddal, ahogy szeretnél? Mutatjuk, miért!
- 2020.10.31 - Ismét működik a CIB, de azért lehetnek problémák
- 2020.08.13 - Változásra számíthatnak a CIB bankkártyásai
- 2020.07.07 - Pénzmosási gyanú miatt kapott bírságot a CIB és a Raiffeisen
- 2020.03.11 - Vigyázat, holnap gond lehet a CIB-kártyákkal!
További kapcsolódó anyagok