Negyvenmilliós bírságot kapott a CIB Bank

2021. február 10. A jegybank 40 millió forint bírságot szabott ki a CIB Bankra hibás ügyfél-tájékoztatási és felügyeleti adatszolgáltatási hiányosságok miatt. A bank mintegy 20 ezer ügyfelét rosszul tájékoztatta a 2018-as befektetési szolgáltatásainak költségeiről.

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) hivatalból indított – több helyszíni ellenőrzést is magában foglaló – korlátozott, nem teljes körű átfogó vizsgálatot végzett a CIB Banknál 2017. január 1-jétől a vizsgálat lezárásáig terjedő időszakot áttekintve.
Megállapította, hogy a hitelintézet 20 ezer ügyfélnek 2018-ban nyújtott befektetési szolgáltatásainak költségeiről hibás – például termékköltséget, nettó hozamot, egyes tranzakciós költségeket érintő – tájékoztatást küldött. A hibát az adatokat összeállító program pontatlan paraméterezései okozták.

A hiányosságok kiemelt befektetővédelmi súlyára tekintettel az MNB már vizsgálata közben, ideiglenes intézkedésként, határidő kitűzésével végzésben szólította fel a bankot, hogy tegyen eleget a valóságnak megfelelő, utólagos költségtájékoztatási kötelezettségének.

A vizsgálat megállapította azt is, hogy a bank ügyfelei a megbízások végrehajtásáról szóló teljesítési igazoláshoz csupán a bankfiókban juthattak hozzá, és nem kaptak azonnali, lényegi tájékoztatást az tartós adathordozón. Az MNB szabálytalanságokat tárt fel a hitelintézet felügyeleti adatszolgáltatásával kapcsolatban is.

Mindezekre, valamint néhány további, kisebb súlyú jogszabálysértésre figyelemmel a jegybank 90-180 napos teljesítési határidő kitűzésével kötelezte a CIB Bankot a feltárt hiányosságokat megszüntetésére, és arra, hogy erről rendkívüli adatszolgáltatás keretében (a vezető testületei által is megtárgyalt, jóváhagyott belső ellenőri jelentés megküldésével) számoljon be az MNB-nek. A jogsértések miatt az MNB összességében 40 millió forint felügyeleti bírságot is kiszabott a hitelintézetre.
A bírságösszeg meghatározásakor egyebek közt súlyosító körülménynek számított, hogy a feltárt hibás utólagos ügyfél-tájékoztatás az ügyfelek széles körét érintette, és rendszerszintű hiányosságnak minősül. Enyhítő körülménynek minősült ugyanakkor, hogy a CIB Bank mindvégig együttműködő, illetve számos problémának a kijavítását már a vizsgálat alatt megkezdte, vagy arról biztosította az MNB-t, hogy megkezdi.

A feltárt hiányosságok nem veszélyeztetik a hitelintézet biztonságos működését – hangsúlyozta az MNB.

Szerző: Az Én Pénzem
Címkék:  , , , ,

Kapcsolódó anyagok