Háromszorosára nőtt a cukor forgalma

Negyedével többet vásároltunk a koronavírus miatt

2020. március 10. A koronavírus miatti félelmek hatására 25 százalékkal emelkedett a nemzetközi kiskereskedelmi láncok forgalmának értéke 2020. február 24. és március 1. között – derül ki a Nielsen összesítéséből. Leginkább az egészségvédelmet célzó termékeket és a tartós élelmiszereket vásárolták a hazai fogyasztók. Tisztálkodási és higiéniai termékekből 142 százalékkal, fertőtlenítőszerből 91 százalékkal fogyott több.

2019-ben a hazai kiskereskedelem forgalma mintegy 2500 milliárd forintot tett ki, ami heti átlagban 12 milliárd forintot jelent (a kiugró szezonális periódusok átlagolását is beleértve). Az idei év kilencedik hetében (2020. február 24. és március 1. között) a heti forgalom értéke a nemzetközi láncok adatai szerint a kiskereskedelemben 12 milliárd forint volt, ami közel 25 százalékkal haladja meg az előző év azonos periódusát - derült ki a Nielsen hiper-, szupermarketek és drogériák adatain alapuló összesítéséből.

A fogyasztók aktívan töltik fel a „járványkamrát” az új koronavírus (COVID-19) és a potenciális világjárvány keltette aggodalmak hatásáral. (Korábban itt írtunk arról, hogy mit célszerű otthon tartani.)  A Nielsen adataiból kiviláglik, hogy a cukor forgalma 178 százalékkal ugrott meg az előző év azonos időszakához képest. A liszt értékesítése 168 százalékkal nőtt, de nagy tételben vásároltak száraztésztából, rizsből és étolajból is. A tartós élelmiszerek között kimagaslóan nagymértékben (több mint kétszeresére nőtt) fogyott a különféle konzervekből, de a zacskós leves, a tartós tej és a fagyasztott zöldségek értékesítése is jelentősen megnövekedett.



Megugrott a vásárlói kedv az egészségvédelmi termékek esetében is. A hazai kiskereskedelmi egységek polcairól átmenetileg elfogytak a fertőtlenítők és kéztisztítószerek; az előbbiből február utolsó hetében 91 százalékkal több fogyott, mint az előző év azonos időszakában. A tisztálkodási és higiéniai szerek forgalma 142 százalékkal, vitaminoké 108 százalékkal, a kézfertőtlenítőké 73 százalékkal nőtt.



Mint korábban megírtuk, a webshopokat is megrohanták az emberek, egyes termékekből átmeneti hiányt tapasztalhattak a vásárlók, megnövekedett a szállítási határidő, a Tesco pedig időszakos mennyiségi limitet is bevezetett.

Mindez azt jelzi, hogy a félelem arra készteti a fogyasztókat, hogy felkészüljenek egy esetlegesen elhúzódó járványra és karanténhelyzetre – áll a Nielsen közleményében.
Mivel a vásárlási magatartás krízishelyzetben eltérő lehet a normálisnak tekinthető, akár szezonálisan kiugró időszakokhoz képest, úgy gondoljuk, hogy hatása a kiskereskedelemre rövidebb lesz – mondta Szűcs-Villányi Ágnes, a Nielsen Connect magyarországi ügyvezetője. Hozzátette: egyéb termékek iránt is növekszik majd a kereslet.


Címkék:  , , , , , , , , , , , , ,

Kapcsolódó anyagok