Ne mindig hallgasson a sztárokra!

2016. szeptember 20. Attól, mert valamit egy celeb népszerűsít, még nem biztos, hogy a termék valóban azt tudja, amit ígér – figyelmeztet a Gazdasági Versenyhivatal (GVH). Mint nyomatékosítják: el kell tudni különíteni a vállalkozás kereskedelmi kommunikációjának részeként elhangzottakat a valódi fogyasztói véleményektől.

Biztos mindenki találkozott már olyan reklámokkal, illetve „ismertetőkkel”, amelyek mellett sorjáztak az elégedett fogyasztói vélemények és bejegyzések. Nem árt ilyenkor némi távolságtartással szemlélni a rajongásokat. Nem egyszer ugyanis ezek a jelzések is a marketing részét képezik. Ez pedig igaz arra is, amikor egy terméket hírességek, népszerű színészek, sportolók, közszereplők népszerűsítik. Nekik is fizetnek ugyanis azért, hogy vallják magukat fogyasztónak.

A GVH figyelmeztetést adott ki arról, hogy tudatosabb fogyasztói döntéshez vezethet, ha nem fogadják el feltétel nélkül a „celebek” közreműködésével készült reklámok állításait. Példálózó jelleggel, de egészen biztosan nem véletlenül leírták: egy fogyasztószer esetében híres személy szájába sem adható a fogyás ütemére vagy mértékére utaló állítás. Ebben az esetben a reklámozó vállalkozás kereskedelmi gyakorlata ugyanúgy tisztességtelennek minősül, mint bármely más megtévesztő kommunikáció, még akkor is, ha az fogyasztói tapasztalatnak álcázva hangzott el.
A GVH azt tanácsolja, hogy mindenki figyeljen a kommunikáció kereskedelmi mivoltára utaló jelekre, és ennek megfelelően ítélje meg a mondandót!
Bármennyire közkedvelt személy hirdeti az áhított terméket, a versenyhatóság tanácsa szerint a vásárlás előtt érdemes alaposan utánajárni az összetevőinek és tényleges tulajdonságainak az objektív megítélés érdekében. A GVH hangsúlyozta azt is, hogy érdemes mindig átgondolni, hogy vajon a reklámban szereplő híresség valóban a saját tapasztalatáról számol-e be, vagy inkább tekinthető a reklámot megrendelő vállalkozás „szócsövének”, és dicsérő véleményét elsősorban a népszerűsítésért kapott ellenszolgáltatás motiválja. (A fogyasztó számára egyértelműen felismerhető módon ki kell tűnnie a tájékoztatás tartalmából, hogy fizetett hirdetésről van szó.)

Szerző: Az Én Pénzem
Címkék:  , , ,

Kapcsolódó anyagok