Nagyot zuhant a használtautó-behozatal is

2021. január 5. Tavaly közel 17 százalékkal esett vissza a használtautó-behozatal. Míg az első félévben az autóvásárlások között az a használtak aránya nőtt, a második félév során ez a tendencia megfordult.

A DataHouse adatai szerint 2020-ban 130431 import használt személyautó került hazai forgalomba Magyarországon, ami az előző évhez képest közel 17 százalékos visszaesést jelent. Mint megírtuk, az új személyautók eladásának csökkenése nagyobb volt az ; tavaly ugyanis 128031 új személygépjárművet helyeztek forgalomba, ami 19 százalékkal kevesebb, mint 2019-ben.

A behozott használt autók között a legnépszerűbb márka a Volkswagen volt 12 százalékos részesedéssel, a második helyen az Opel található 10 százalékkal, a Ford pedig a harmadik helyre futott be 9 százalékkal. A sorban következő Toyota az év során előzte meg az Audit, mindkét márka 6 százalék körüli aránnyal képviseltette magát.

Tavasszal leálltak az autógyárak is

A koronavírus tavaszi lezárási hullámában a gyártás leállása miatt csökkent az új autók kínálata, miközben a vásárlók is óvatosabban nyúltak a megtakarításaikhoz, és új helyett inkább használt autókat vásároltak. Így 2020 első félévében Magyarországon 16,8 százalékkal több használt autót helyeztek forgalomba, mint újat.

A második félévben ugyanakkor a lezárások már nem korlátozták sem az autógyárak, sem az autószalonok működését. A tavasszal elmaradt újautó-vásárlások egy része így ősszel megvalósulhatott, ezt a kereskedők aktív promóciókkal is ösztönözték – mondta Halász Bertalan, a JóAutók.hu vezérigazgatója. Ugyanakkor a határok szeptemberi lezárása a tavaszihoz hasonló módon gátolta a használt autók magánimportját, és nem segítette a használtimportőrök helyzetét a vizsgabázisokon egy hónapnál is hosszabbra duzzadt várakozási idő sem.

Az év utolsó két hónapjában az új autók eladása már 28-30 százalékkal haladta meg a használtimport szintjét, így év végére az újautó-piac gyakorlatilag behozta lemaradását: éves szinten a 130431 import használt autó mellett 128031 új személygépkocsi került forgalomba az országban. (Míg 2019-ben 157906 új autót és 156475 használtat helyzetek forgalomba Magyarországon.) Ugyanakkor az új autók 25 százalékát 6 hónapon belül kivonták a forgalomból. A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) szerint a magyar személygépjármű park átlagos életkora a 2008. évi 10,5 évről mára 15 év közelébe nőtt, ami azt jelenti, hogy átlagosan EURO 4-es besorolású.

2021-es várakozások

Az elemzők többsége bizakodó előrejelzéseket ad az idei évre. Amennyiben a koronavírus elleni oltás aktív alkalmazásával az év közepére normalizálódik a gazdasági helyzet, a várható gyors konjunktúra kedvező hatással lehet az autópiacokra is. A JóAutók.hu várakozása szerint az újautó-piacon a személyautó-eladások újra 140 ezer fölé kerülhetnek. Eközben, ha az időközben nem születnek a környezetet terhelő öreg és korszerűtlen autók behozatalát gátló intézkedések, a használtautó-import éves volumene is visszakapaszkodhat a 140-150 ezer közti sávba.

Szerző: Az Én Pénzem
Címkék:  , , , , ,

Kapcsolódó anyagok